Hej,

vi har funderingar på att bygga en Lyckan Funkis och vill då sätta spottar i ryggåstaket. Dock avråder säljaren från det pga att han menar att den värmeutveckling som är i spottarna kan skada plasten i taket och därmed isoleringen. Stämmer det? Det känns ju konstigt att bli avrådd från en feature som verkar rätt vanlig i hus med ryggåstak. Vad har ni för åsikter kring detta?

Mvh
Dyveke
 
Kanske kan sattsa på en 12V modell som inte behöver lika stora hinkar som värmesköld.
LED är ju ett alternativ men vad jag vet så finns det inga med mysigt ljus i ... ännu.
Myggan på skogshöjden har samma problem
 
det finns 20w (12v) puckar fr tex http://www.hide-a-lite.se nr 1210 som kan va lämpliga, är du sen orolig för plasten sätt en gips bit bakom glesen

DD
 
Hej! 12 volt eller 220V spelar ingen roll, det är effekten på lampan som är avgörande för värmeutvecklingen. Om säljaren avråder är det kanske dumt att chansa?

Du kan väl använda utanpåliggande spottar? Kanske inte lika snyggt men ändå ett alternativ.

/ fasen
 
12 eller 230 spelar roll, 12V 20W ger lika mycket ljus som 230V 35W, dessutom längre livslängd för 12V, inte att förakta vid ryggåstak. Med 12 volt nästan 20 watt värme med 230 V nästan 35 watt.
Se vidare diskussionen om antalet spottar.

Prototypen
 
Det var som f.... Har lärt mig att en lampa ger ca. 80 procent värme o 20 procent ljus, visste inte att det fanns olika verkningsgrad på lampor. Det låter lite märkligt, glödtråd som glödtråd kan man ju tycka men jag säger inte emot.

Varför konstruerar man inte 230 volts glödtrådslampor med bättre verkningsgrad?

/ fasen



 
Det var som fasen

Hur lång och tunn är en glödtråd för 230Volt?
Hur kort och tjock är en glödtråd för 12 volt?

Kvoten är nog mera åt 6/94%

12 volt använder ofta switchade "transformatorer" och de reglerar spänningen till 11.8 volt +- någon procent, 230V kan vara från 206-244 volt och då MÅSTE glödtråden tåla 244 volt, alltså går den normalt (230V) kallare än 12 voltaren som alltid ligger på topp.

Prototypen
 
Att det var sådan skillnad kunde jag aldrig tro!

Lärorikt :)

/ fasen
 
Hej,dyveke
Klart ni ska ha spottar i ryggåsen!!
Jag har 170+170 isol i ryggåsen o ska därför sätta puckar 12v/20w där med trafo i koppl-dosor o en bit utegips bakom glesen. (4-5 spotar på varje trafo)
Man måste dock ha ganska tätt m spotar (jag har 1200 mellan mina vilket ger 18st på 29 m2)

Nedersta bilden: Värmebox (Jula 39kr) i korridor taket där isol är 500mm för 230v/50w

Se bild som ju säger mer än 1000 ord
 
  • elspot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår Eksjöhusförsäljare avrådde också för det kunde bli varmt och då blir det ringar på yttertaket där spotarna sitter.Som tur var lyssnade vi inte på honom utan på vår elektriker istället.Vi har nu haft huset i 2 vintrar och vad kan man säga...STRUNTPRAT!!!!Har inte märkt ett dyft och vi har ca15-20 st 50W,230Volt, lampor(med "pottor"för brandriskens skull).Fungerar utmärkt!!!
 
  • 050901_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ni oroliga för att det blir för varmt så sätt stora rektagulära pottor i taket och måndera Rydens spottar som heter FLOAT.
Det mesta av värmen går framåt och det ganska lite värme i lådan.
Hela armaturen är formad som en låda och lampan är väldig välventilerad.
Med dessa så har jag trafona i lådorna och det blir kanonbra och väldigt snyggt.
De har ett mycket skönt ljus.
Bifogar länk Gå in på "produkter" och sen "spotlight" Titta på modellen som heter FLOAT
http://www.rydensgnosjo.se/index2.htm

Häls Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.