kolla på theofils.se och gå in i deras affär i stockholm , dom har bra sortiment
 
Vill börja med att tacka alla som kommit med tips och förslag gällande spotlights:D

Då ett flertal tillverkare verkar finnas, undrar jag om någon orkar hjälpa mig i rätt "riktning"...

Jag skulle alltså vilja veta vilket av ovan nämnda märken jag skall satsa på, så jag inte gör bort mig vid inköp.

Än en gång... Väldigt tacksam för er hjälp!

Mvh
Robban
 
Redigerat:
Ett tips i alla fall är att sladdarna från transormatorn till varje spott skall vara lika långa, för att de skall ge samma sken, och sladdarna till mina spottar var bara 2 m (tror det är rätt standard) därför behövde jag köpa 2 st tranfo, för att kunna fördela spottarna hela vägen över bänkskivan som tänkt. Och tänk på att sätta upp spottarna symetriskt, så att du får likadana skuggor/ljussken på kaklet/väggen hela vägen.

Och glöm inte dimmer.

Ang. märke så har jag hide-a-lite, och dom är väl helt ok, men det finns säkert andra lika bra. Men de gick bra att fräsa in dom dolt i skivan under väggskåpen i alla fall.
 
Sent tips på spotlight: Clas Ohlson Bauhaus mfl har 10w spottar under hundringen som bygger in ca 13 mm.

Stämmer det verkligen att alla kablar måste vara lika långa? Är det så myket resistans i korta kablar mindre än 2m att det verkligen märks någon skillnad? Är det någon som har provat?
 
Det var en trovärdig elektriker som sa det till mig iaf, men om det stämmer vet jag inte, inte värt att chansa tyckte jag. Det kanske krävs att du har 30 cm till din närmaste spot (30 cm sladd alltså) och 500 cm sladd till spotten längst bort för att du skall se det tydligt, men som sagt var vet jag inte. Nån annan kanske vet...

Hide-a-lite kostar nog också under 100 kr/st och kan väljas 10w eller 20w.
 
Vad det gäller längd på kabel så har inte vi märkt någon skillnad och här är det inte 2 kablar som är lika långa.
 
När det handlar om spot på 10w eller 20w så är strömmarna såpass låga att spänningsfallet i 2m kabel blir ganska försumbart. Däremot så är det viktigt att man inte överskider 2m kabel. Den längden är specad av de flesta transformatortillverkare som maxlängd. Behöver man aboslut längre kablar så finns det tranformatorer för det också, men de är avsevärt dyrare, och i så fall bör man nog räkna på spänningsfallet också.
 
Med maxlängd, menar du för transformatorn i helhet då? Min hyfsat billiga (139 kr) transformator kan ta 6x2 m, 3x3 m eller 2x4 m. Har man behov av kabellängder som är större än två meter kan man alltså lösa det med fler transformatorer.
 
Jo det finns någon trafo (från elbutik.se) blandannat som specar på det viset, löser många problem. Men det vanligaste är att det bara står maxlängd 2m. Det gäller då för resp ledning från transformator till lampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.