Nu står vi i valet i slutbeställningen av huset om vi skall ha förborrade hål för att fästa spotlights uppe i karmarna på alla fönster i ytterväggarna. Detta måste man bestämma sig för då dom förborrar alla karmar i ytterväggarna på fabriken. Är detta något man kanske skall välja ? har ingen erfarenhet av det alls men det ser ju rätt fint ut. Det kostar inget extra att få dessa förborrade hål.

Nån som har någon åsikt ?

Såhär kan det se ut ... :

http://www.noll8.com/files/maze/spottar1.jpg

http://www.noll8.com/files/maze/spottar2.jpg

 
Borra på Maze om det nu är gratis.
Som det ser ut på bilderna blir det inget stööre konst att gömma hållen i fall du inte vill använda dem.
En sak bara: se till att allt annat är också förberett för spotlights, t.ex djupet på hållet, el kablar.
 
Vi funderade på det men kom fram till att det skulle bli lite overkill att ha det i alla fönster.
Men i väl valda fönster ät det mycket trevligt.
Vi har det bara på ett ställe, högst upp i "kyrkan" :)
spot.jpg
 
Tjusigt må jag säga KarlXII, det jag hade tänkt isåfall var att ta i de flesta fönster kanske, och köra alla spotlights i fönstrena i mitt IHC system, lite häftigt och dimmra ner dom till 20% som lite mysbelysning :)

Vi hade nog tänkt att köra spotlight i taken också, mest för att slippa alla taklampor som jag mest tycker är fula och ger ett tråkigt ljus hehe.

Det lär väl bli dyra el räkningar med alla dessa spotlights eller ?
 
Skulle tro det. Visserligen drar de inte lika mycket nerdimmrade, men många gör nog av med en hel del ström på sina spots. Betänk att en vanlig 220v spot är på 50 watt.
Att ha 6st igång i ett badrum är ju inte ovanligt - det är ju 300w som lyser. Skulle man ha tre 100w glödlampor i armaturer därinne skulle man ju bli snöblind...:)
Samma sak med kök när man har spots under skåpen.
I badrummet har man ju en begränsad brinntid eftersom man tänder och släcker efter sig där - i ett kök (eller i fönstersmygarna ) står det ju och lyser timme efter timme.
 
Så sant, dock tror jag att jag kommer köra 12v 20W halogen och alltid har dom på 50% dimmrade via IHC (dom i fönsterkarmarna), detta för att få en liten mysfaktor och elegant stil :)
 
Föresten cyanna :

Hur menar du att man skulle dölja hålen isåfall om man ångrar sig ? finns det några vita täckdosor i spotlightformat ?
 
Det var snyggt ! Har inte sett det tidigare.
Synd att vi redan gjort vårt avrop....... :(
 
*skriver genast upp på min lista* Kan förresten rekommendera "Inger-pingers" sida, där finns många fldiga bilder på spottar! :D
 
M@ZE skrev:
Hur menar du att man skulle dölja hålen isåfall om man ångrar sig ? finns det några vita täckdosor i spotlightformat ?
Går kanske med de vanliga täcklocken som används till eldosor ???.
 
Går kanske med de vanliga täcklocken som används till eldosor
Nja jag tror att spotlightshålen är betydligt mindre, men nått bör det absolut finnas.

*skriver genast upp på min lista* Kan förresten rekommendera "Inger-pingers" sida, där finns många fldiga bilder på spottar!
Det är där jag sparade ner bilderna ifrån :) där finns mkt matnyttigt att läsa .. en alldeles utmärkt sida att läsa för alla som bygger nytt.
 
Vi har fällt in spots i de flesta av våra fönster - inget vi ångrar. Det är både snyggt och ger ett behagligt ljus.

Kör på bara!
 
CC :

Förborrades det från fabrik ?

Om så är fallet : fanns det VP rör osv draget från fabrik då med eller fick elekrikern ordna det i efterhand ?

Vad kör du för spottar ?
 
Målad 3,2 mm board som täcker hela övre delen av karmen, t.ex.
En "fusk" metod jag har använd med god resultat för att täcka mindre håll i väggar och målade snickerier är en bit målartejp (den tunnaste jag hittat) över hållet och sen måla över. Det är syns knappt, jag lovar. (Och besiktningsmannen för lägenheten intygar igenom att inte ha märkt något :))

C.
 
Kicksan skrev:
Det var snyggt ! Har inte sett det tidigare.
Synd att vi redan gjort vårt avrop....... :(
Än borde det inte vara kört! Beror på hur färdigt huset är när det kommer från fabriken iofs...
Vår hussäljare rekommenderade oss att "ta det med elektrikern", vilket vi gjorde. Han drar elen, borrar och monterar spottarna. Fördelen med detta är att man kan känna efter hur man vill ha det, när stommen och innerväggarna kommit upp. Nackdelen är att man inte vet exakta priset, har inte fått slutnotan ännu på allt extrajobb elektrikern fick (spottar, dimmer, extra uttag mm). Stämmer de ungefärliga prisuppgifterna vi fått verkar det inte alltför dyrt. Kanske :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.