Och den omedelbara närheten till jordbruksmark innebär en hel del oväsen nattetid, mindre trevliga dofter och rikliga mängder damm vår/sommar/höst beroende på vad som brukas för tillfället.
 
Får du/bygger du egen väg in känns det som en bra tomt, mer grannar än sådär ska man inte ha. Bor själv sådär med åker framför och skog bakom och en grannfastighet. Köpte iofs. grannfastigheten nyligen så jag kan styra omgivningen lite till :)
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Och den omedelbara närheten till jordbruksmark innebär en hel del oväsen nattetid, mindre trevliga dofter och rikliga mängder damm vår/sommar/höst beroende på vad som brukas för tillfället.
Äsch, skitsnack, om du ursäktar uttrycket!

Luktar kanske lite svindynga två dagar per år.
Och traktorerna låter ingenting jämfört med ert motorvägs- och trafikledsbuller.
Ett ständigt malande infraljud som näst intill tar död på oss :thumbdown:
 
harry73
KnockOnWood skrev:
Ett ständigt malande infraljud som näst intill tar död på oss :thumbdown:
Du har väl inte problem med infraljud?
 
harry73 skrev:
Du har väl inte problem med infraljud?
Nej, för jag har bosatt mig långt från trafiklederna.
Men jag har lite irriterande tinnitus.
Och den stör jag ut genom att ha radion på lite svagt nästan dygnet runt :p
 
harry73
Jag tycker det är härligt hur trådar korsar sig hela tiden på forumet. Det gäller att hålla sig uppdaterad på flera håll här :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Thullen skrev:
Ni är medvetna om att tomten ligger typ 400 meter från ett flygfält va? Man kan inte komma inefterhand och gnälla på buller.
Jag är väl medveten om flygfältet, och det används i princip aldrig.
Men annars en mycket bra synpunkt. Tack!
 
Redigerat:
Det jag är mest orolig för är vägens bredd.
Jag är inte helt säker på att bredden fungerar då man måste komma fram med lastbilar för slamtömning, mm..
 
harry73
Du får använda och underhålla/anlägga vägen. Det kan finnas en bredd inskriven i servitutet, eller vara kopplad till en gemensamhetsanläggning (typ egen fastighet), då finns det en begränsning av bredden (troligtvis 4 eller 5 m), men egentligen ger servitutet dig rätt att få tillgång till din tomt, så behovet styr bredden du behöver.
Är vägen för smal är det bara att bredda den något
 
  • Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Hej Harry,
Det finns ingen bredd inskrivet i servitutet. Jag tror det är en väg som bonden använder för att åka mellan sina åkrar och den är smal. Riktigt smal.. Så hur han har tänkt använda den nu när han grävt ett dike vid sidan av den förstår jag inte riktigt. Hur som helst, jag bifogar en bild på servitutbeskrivningen jag fick från lantmäteriet.

Som du ser står här ingen beredd angiven.
Men jag tycker det är väldigt konstigt att sådant här inte finns reglerat någonstans.
Hur skulle det se ut om en brandbil (ve å fasa) skulle behöva komma fram. De skulle inte ha en chans på den vägen. Speciellt inte på vintern när det dessutom ligger lite snö på kanten.

Utdrag från dokument som beskriver nytt servitut för vägunderhåll för fastigheter i Hällby och Vallby.

Bilden verkar inte synas.. försöker igen..
Va tusan.. klicka UNDER denna text så öppnas bilden (även om den inte syns här)
Utdrag från dokument som beskriver nytt servitut för vägunderhåll för fastigheter i Hällby och Vallby.
 
Redigerat:
Jag hade gått och pratat med grannen för att se vad det är för filur och klämma denne på pulsen. Är det en vrång och otrevlig jävel kanske det inte är så kul att bo där och särskilt inte att dela väg och annat. Har du tur är det en trevlig typ med egen grävmaskin som gärna hjälper dig att gräva V/A, el och fiber och kan fixa ved.

Utsikten över åkrarna kan nog vara härlig. Lukten och bullret kan vara mindre härlig. Några av grannarna kanske kan fixa nyslaktat kött från gården utan att passera ICA.
 
Jag är uppväxt på landet så jag vet hur det kan vara. Men hellre lite koskit och traktorer än avgaser, bussar och tutande bilar. Hur som helst, du har naturligtvis rätt. Vi ska åka och prata med markägaren. Förhoppningsvis är det en trevlig prick och då går nog det mesta att lösa.
 
harry73
Vad bra, då är det vägen längs åkern som blir din. Är det en smal väg längs åkrarna, typ traktorspår,då får du räkna med att anlägga en riktig väg. Jag misstänker att det är bonden på Vallby 4:17 som är säljaren, så diskutera med honom hur ni ska utforma vägen och framförallt hur han kommer att använda vägen i fortsättningen. Inte kul om du betalar underhållet och han kör sönder vägen med stora och tunga gödseltransporter.
Det kan t ex vara lämpligt att han anlägger en ny traktorväg längs din uppfart.
 
Ja, om vi köper tomten så är det väl tanken att det blir "vår" väg.
Men bra poäng där.. inte kul att hålla på och laga vägen efter massa tunga transporter.
Nåja, det löser sig nog..
 
TPettersson skrev:
Jag är uppväxt på landet så jag vet hur det kan vara. Men hellre lite koskit och traktorer än avgaser, bussar och tutande bilar.
Ser ut på kartan som att det är spannmålsindustri som omger fastigheten norr om.

Det är mycket möjligt att det är en stor maskinstation som är där med enorma maskiner sent på kvällar eller nätter, med ljus, ljud och damm som följd. Det är kanske något du kan leva med, vill mest belysa att det inte är en gammaldags bonde som med snusen under läppen har tid att hänga över gärsgården och småprata medans getterna står i koppel några meter bort. Dagens lantbruk är stort, tungt, snabbt och oftast väldigt opersonligt.

Du kan ju ringa närmaste grannen söder om och fråga hur de upplevt lantbruket.

Edit: Jag misstänker starkt att åkermarken är utarrenderad, om du söker på gårdens namn på Google får du en hemsida där de berättar om sin försäljning av möbler, uthyrning av rum, event i gamla kostallet och annat som har inte ett dugg med lantbruk att göra. Mycket vanligt idag att mindre gårdar arrenderat ut allt mark till någon som kan få lönsamhet i det. Det här betyder att den som brukar marken är inte den som äger den. Det här kan komplicera till det, då markägaren skiter i vilket och brukaren vill inte hålla på och tjafsa med småhusägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.