Muren lutar ju inåt nu, det går inte att fixa utan att gräva upp.
 
Enligt bilderna så är hela trappan söderfrusen och vittrad och i sådant skick att den borde åtgärdats för många år sedan. Får du ersättning från TH med halva kostnaden så skall du vara glad.
Någon ny trappa kommer du aldrig kunna få, om inte den som anses skylldig bekostar det med god vilja.En trappa i betong som är nära 70år gammal är förbrukad.
 
carlbanan skrev:
Så här ser jag det... Den som har beställt lastbilen är skyldig att se till att det går att komma fram... Sen så kör ju inte chauffören en dm ifrån muren/staketet om han inte måste, antagligen har det t ex stått en bil eller nåt parkerad så han inte kunde hålla ut...

Om man beställer en lastbil måste man vara säker på att marken håller där han ska åka...

Jag fattar det som att kommunen beställt lastbilen, och då borde det vara dom som ska stå för kostnaden... Chauffören har inte gjort nåt fel enligt mig.

Sent from my LT15i using Byggahus
Nej du, det fanns inga hinder på uppfarten som är därimot 10m bred....

Han körde för nära helt enkelt.
 
cecar33 skrev:
Enligt bilderna så är hela trappan söderfrusen och vittrad och i sådant skick att den borde åtgärdats för många år sedan. Får du ersättning från TH med halva kostnaden så skall du vara glad.
Någon ny trappa kommer du aldrig kunna få, om inte den som anses skylldig bekostar det med god vilja.En trappa i betong som är nära 70år gammal är förbrukad.
Håller med att trappan är från 40 talet, men det var ingen sprickor eller fel med den innan.....
Dränerade runt huset/trappan för 4 år sedan, tror du att jag är så dumsnål att jag inte skulle har byt ut väggen då om den var skadade?

Men nu undrar jag om/hur muraren skulle kunna fixa det utan att gräva...?

Kanskehan ska bygga en ny mur innanför och gör trapphuset/gången smålare?
 
Om du grävde runt huset för fyra år sedan och inte passade på att göra en ny trapp när det var uppgrävt då vet jag inte vad det kan anses vara. Men trappan stegen har knappast vittratt på det viset på fyra år dessutom hade du fått en bättre förläggning av din dränering.
Men till saken en nära 70 år gammal trappa kommer ingen att ersätta dig med en ny, så ta THs bud och gör en ny. Gör du arbetet själv brukat TH ersätta privatpersoner med 100kr/tim för arbetet. Att försöka processa är lönlöst för du har bevisbördan.
 
cecar33 skrev:
Om du grävde runt huset för fyra år sedan och inte passade på att göra en ny trapp när det var uppgrävt då vet jag inte vad det kan anses vara. Men trappan stegen har knappast vittratt på det viset på fyra år dessutom hade du fått en bättre förläggning av din dränering.
Men till saken en nära 70 år gammal trappa kommer ingen att ersätta dig med en ny, så ta THs bud och gör en ny. Gör du arbetet själv brukat TH ersätta privatpersoner med 100kr/tim för arbetet. Att försöka processa är lönlöst för du har bevisbördan.
Cesar33
Vad är detta för påhopp? Jobba du hos TH eller?
Jag kan inget om sånt här!

Anlitade en firma och betalade räkningen bara!


Kanske skulle har passat på och byggt ut samtidigt!

Hur som helst du vänder på det, så var väggen inte skadat innan och vi vågar inte längre använder den.
 
har tomtägaren visat vart bilen skall åka så står han själv för det.... kör han däremot in på eget bevåg så står företaget som körde in för detta... spelar ingen roll om trappen är 300 år gammal .

Har själv kört sönder en uppfart med marksten kunden skulle ha upp sakerna till garaget, påpekade för mottagaren att det kan bli märke i uppfarten om det inte är riktigt gjort under. Men det va det enligt mottagaren för detta hade han gjort själv minsann. fick det noterat på fraktsedeln att han godkände att jag backade upp på gården.

ojdå vilka fina spår det blev, va inte så värst bra gjort trots allt .. mottagaren blev halvt galen att jag hade kört sönder uppfarten... men fick för allt själv för jag hade skriftligt godkännande att jag fick backa in...
 
Tack för detta Sventable....

Han körde in själv... så om Trygg Hansa vill bara stå för hälften, kanske spolbilsfirman står för resterande del?

Vi få se vad TH säger efter påsk!
 
hammer skrev:
Tack för detta Sventable....

Han körde in själv... så om Trygg Hansa vill bara stå för hälften, kanske spolbilsfirman står för resterande del?

Vi få se vad TH säger efter påsk!
Tror fortfarande att det är kommunen du ska gå på, känns inte som att kommer få nåt av åkeriet eftersom dom utförde ett uppdrag och var ditskickade...

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Min första kontakt var med kommunen, dom duckade bara och skickade mig till rörfilmnings bolag som hade även tatt med egen spolbil.....
Som i sin tur skickade mig till Trygg Hansa....

Kul att folk känner lite ansvar för deras ägerande...! NOT...
 
carlbanan skrev:
Tror fortfarande att det är kommunen du ska gå på, känns inte som att kommer få nåt av åkeriet eftersom dom utförde ett uppdrag och var ditskickade...

Sent from my LT15i using Byggahus
kommunen har inte kört bilen dom är bara beställare av jobbet och har anlitat en firma för att utföra det så rimligt så går det på firmans ansvarsförsäkring.... vi får betala allt vi kör sönder och vi har också en beställare av jobben och vi utför dom... så kör vi sönder något så betala vi. om vi nu inte har varit tveksamma till att det ska gå, men kunden säger att det går för då får dom själva stå för det..
 
cecar33 skrev:
Enligt bilderna så är hela trappan söderfrusen och vittrad och i sådant skick att den borde åtgärdats för många år sedan. Får du ersättning från TH med halva kostnaden så skall du vara glad.
Någon ny trappa kommer du aldrig kunna få, om inte den som anses skylldig bekostar det med god vilja.En trappa i betong som är nära 70år gammal är förbrukad.
Måhanda kanske denna mur var i dåligt skick men att påstå generellt att en betongkonstruktion som är 70 år är förbrukand är rent svammel!
 
hammer skrev:
Min första kontakt var med kommunen, dom duckade bara och skickade mig till rörfilmnings bolag som hade även tatt med egen spolbil.....
Som i sin tur skickade mig till Trygg Hansa....

Kul att folk känner lite ansvar för deras ägerande...! NOT...
Om du vänder dig till ditt eget försäkringsbolag? Kan inte de i sin tur ta "striden"?

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Ringde min försäkring tidigt.... och dom skickade mig till kommunen.. kommunen till spolbilfirman och spolbilsfirman till Deras försäkringsbolag TH.

Så kanske dags att se om min f-bolag kan hjälpa till på något viss..

Tack för tipset.
 
charta77 skrev:
Om du vänder dig till ditt eget försäkringsbolag? Kan inte de i sin tur ta "striden"?

Sent from my ST18i using Tapatalk
Teoretiskt hade väl villaförsäkringsbolaget kunnat ta skadan och regressa men praktiskt är viljan troligen inte där. Problemen med den lösningen är att en sådan skada för det först sannolikt inte ingår även om den hade orsakats av annan anledning än direkt yttre påverkan. Andra problemet är att även om försäkringsbolaget tar skadan så kommer självrisk att dras och åldersavdrag göras. Sedan går regressärendet vidare. Är då försäkringsbolaget så kan alla kostnader tas upp i ärendet och i vissa fall kan då försäkringstagare få tillbaka självrisk och eventuellt åldersavdrag (beroende omständigheter) men det är vanligare att inget av detta nämns och pengarna går tillbaka i försäkringsbolaget - det står oftast i villkoret att försäkringsbolaget skall ha rätt att ta över försäkringstagarens rättigheter vid en överföring av skadeansvaret.

Till TS kan jag säga att ärendet är halvknepigt. Det finns inga självklara schabloner på åldersavdrag på konstruktion liknande eran, inte ens internt i försäkringsbranschen. Detta gör att ersättningsgrad ligger som enskild tolkning hos försäkringsbolaget och du bör argumentera och stå på dig men läget är ej givet åt endera håll. Från början skall du förhandla med den enskilda skaderegleraren, helst om denna är anställda av TH och inte konsult (vilket inte är så ovanligt såhär års tyvärr). Om du inte alls får gehör för din argumentation så hade jag pratat med skadechefen för en inofficiell andra åsikt. Nästa steg är att begära överprövning officiellt hos Trygg-Hansa, då kommer en liten överprövningsgrupp ompröva ärendet. Får du inget svar du kan nöja dig med där heller får du välja om du vill gå vidare mot ARN och då helst driva ärendet själv (rättskydd är ej tillämpligt) men slippa riskera rättegångskostnader. Eller eventuellt tom processa mot försäkringsbolaget i tingsrätten men då har du möjlighet att utnyttja rättskyddet, var dock då beredd på risken för rättegångskostnader som överstiger rättskyddet.

Ser man till det rent juridiska så har du rätt till åtgärd men däremot så är beloppet omtvistat. Du kan säkert få flera experter att vittna om att konstruktionen inte har någon riktig livslängd och att åldersavdrag ej bör tillämpas. På samma gång kommer försäkringsbolaget ha expert som menar på att konstruktionen var dålig, tom dina bilder visar en vittrande puts och åldern i sig är rätt ansenlig även för en betongkonstruktion (om än absolut inte per automatik förbrukad).

Jag personligen hade argumenterat hårt för min rätt att hållas skadelös men varit inställd på att förlikas men till ett bättre värde än 50/50.

Den som är part är helt korrekt transportföretaget och dennes ansvarsförsäkringsbolag, inte någon beställare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.