Skadan är redan skedd, dvs husgrunden har tvättats med högtryck. Hur gör jag nu för att minimera eventuella skador. Ska jag vänta tills nästa år med att måla?.. tacksam för tips.
 
V Viaredsjanne skrev:
Skadan är redan skedd, dvs husgrunden har tvättats med högtryck. Hur gör jag nu för att minimera eventuella skador. Ska jag vänta tills nästa år med att måla?.. tacksam för tips.
Det torkar, antar att det är nån form av puts på sockeln?
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Ja, men mycket har lossnat. .. Skadad husgrund med lossnad puts och synlig råbetong nedanför vit stående träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josefine JJ och 1 till
  • Laddar…
Kommer det at hända nått mer än att färgen flagnat av? Dom flesta har ju helt obehandlade husgrunder.
Klart att det ser fint ut med färg men är det värt besväret?

Gör färgen nånn direkt nytta?
Undrar delvis för att här på gården finns det möjligen en målad grund. Resten är omålade. Jag valde att inte måla när jag byggde huset.
 
  • Gilla
Viaredsjanne
  • Laddar…
Ursäkta lätta kapningen, med detta är vad jag håller på med i skrivande stund.
Och lite rådgivning kan det ju vara.


- Det mest intressanta är hur grunden ser ut under marknivån.

Jag har s k torpargrund. Huset byggt 82. Jag har noterat viss vatteninträngning senaste 10 åren, när jag inspekterat insidan av Ytonggrunden.

I sommar kände jag mig ändå redo att åtgärda detta.
Skottade allt för hand då jag inte ville riva upp dräneringsslangar och elledningar.

Vad jag håller på med:

- Rivit lös all grundfärg ovan mark.

- Skottat upp all dränerings grus blandad med sand. Siktat ur sanden så jag fick ren grus att återfylla med över dräneringsslangar mm. Braa att slänga på materialet. Gruset rinner s a s över kanten.

- Rivit bort all löst sittande puts.

- Rivit bort all löst grundtätning, typ tunt lager kallasfalt.

- Kollat dräneringslangarna. Inget fel på tekniska livslängden.


- Målade grunden med till strax under marknivån.

Målade grunden och ned förbi gjutna sulan, som grunden står på med Kallasfaltprimer. Upp till grundfärgen.

Strök på två lager tjock kallasfalt på Primern.

Fäste upp Platonmatta på grunden.
Fäste upp den speciella täcklisten ovan Platonmattan, så inget jord eller sand kan rasa ned bakom.

Nu återstår rättning av dräneringsslangar och slangar för takavrinning. Fyller med den siktade grusen, och ovan där sanden och matjorden som jag lyfte bort först av allt när jag började jobbet.

Kostnad för allt, 24 längdmeter och två lådor öl ca 8 000 kr.

En vit siktkonstruktion används för att separera sand och grus; en hög av rent grus syns bredvid jordhögar vid en grundrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd dräneringsränna med dräneringsrör runt grunden på ett hus med röd träfasad. Grus syns bredvid dräneringsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av husgrund med delvis avlägsnad jord, en fastmonterad Platonmatta, exponerade dräneringsrör och förberedd yta för återfyllning av grus och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på husgrund av torpargrundstyp, målade med kallasfaltprimer, med Platonmatta och en täcklist för att förebygga vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsrör vid husgrund, svartmålad och med orange böjt rör, vit slang synlig och grus blandad med jord och växter vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den sista bilden visar hur jag leder avvattningen från taket.
I stället för gul tät slang runt hela kåken så leder lag numer detta vatten rakt genom varmgrunden.
Ut på andra sidan ansluter avvattning från framsidan av taket.
Allt leds i grova bruna avloppsrör ned i en slänt, frostfritt. Funkar utmärkt.

Den gula lösa slangen var kopplad till takavvattning men kommer nu att
kopplas till vita dränerinsslangen från garagegrunden, som kapas nära hörnet. Gul slang är tät, och läcker inget vatten som den slitsade vita.

Öööööh, allt jag gör finns noterat i stora huspärmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Kommer det at hända nått mer än att färgen flagnat av? Dom flesta har ju helt obehandlade husgrunder.
Klart att det ser fint ut med färg men är det värt besväret?

Gör färgen nånn direkt nytta?
Undrar delvis för att här på gården finns det möjligen en målad grund. Resten är omålade. Jag valde att inte måla när jag byggde huset.
Färgen är enbart för utseendet.

Fast många lägger massor av jobb på fasaden då vill man ju att även sockeln ska se prydlig ut.
 
  • Gilla
C.g Freeman och 1 till
  • Laddar…
Så klart...

Men ser det ut så ovan mark, alltså att färg och möjligen puts släppt, så kan det vara befogat att kolla under marknivån, så att det inte vandrar in fukt. Så som det gjorde för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Viaredsjanne
  • Laddar…
V Viaredsjanne skrev:
Ja, men mycket har lossnat. .. [bild]
Skrapa och borsta bort det lösa och mät fukthalten och måla igen när det har torkat tillräckligt.
 
  • Gilla
Mirkan
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ursäkta lätta kapningen, med detta är vad jag håller på med i skrivande stund.
Och lite rådgivning kan det ju vara.


- Det mest intressanta är hur grunden ser ut under marknivån.

Jag har s k torpargrund. Huset byggt 82. Jag har noterat viss vatteninträngning senaste 10 åren, när jag inspekterat insidan av Ytonggrunden.

I sommar kände jag mig ändå redo att åtgärda detta.
Skottade allt för hand då jag inte ville riva upp dräneringsslangar och elledningar.

Vad jag håller på med:

- Rivit lös all grundfärg ovan mark.

- Skottat upp all dränerings grus blandad med sand. Siktat ur sanden så jag fick ren grus att återfylla med över dräneringsslangar mm. Braa att slänga på materialet. Gruset rinner s a s över kanten.

- Rivit bort all löst sittande puts.

- Rivit bort all löst grundtätning, typ tunt lager kallasfalt.

- Kollat dräneringslangarna. Inget fel på tekniska livslängden.


- Målade grunden med till strax under marknivån.

Målade grunden och ned förbi gjutna sulan, som grunden står på med Kallasfaltprimer. Upp till grundfärgen.

Strök på två lager tjock kallasfalt på Primern.

Fäste upp Platonmatta på grunden.
Fäste upp den speciella täcklisten ovan Platonmattan, så inget jord eller sand kan rasa ned bakom.

Nu återstår rättning av dräneringsslangar och slangar för takavrinning. Fyller med den siktade grusen, och ovan där sanden och matjorden som jag lyfte bort först av allt när jag började jobbet.

Kostnad för allt, 24 längdmeter och två lådor öl ca 8 000 kr.

[bild][bild][bild][bild]

[bild]
Den sista bilden visar hur jag leder avvattningen från taket.
I stället för gul tät slang runt hela kåken så leder lag numer detta vatten rakt genom varmgrunden.
Ut på andra sidan ansluter avvattning från framsidan av taket.
Allt leds i grova bruna avloppsrör ned i en slänt, frostfritt. Funkar utmärkt.

Den gula lösa slangen var kopplad till takavvattning men kommer nu att
kopplas till vita dränerinsslangen från garagegrunden, som kapas nära hörnet. Gul slang är tät, och läcker inget vatten som den slitsade vita.

Öööööh, allt jag gör finns noterat i stora huspärmen.
Du skulle har hoppat över kallasfalten när du nu satsade på en Platonmatta.
 
F
E Eld skrev:
Färgen är enbart för utseendet.

Fast många lägger massor av jobb på fasaden då vill man ju att även sockeln ska se prydlig ut.
Vår förra ägare hade kladdat ner grundmuren något djävulskt vid målning av fasaden. Jag blev tvungen att måla om grunden, såg inte bra ut. 🤮
 
  • Gilla
Urvik och 1 till
  • Laddar…
Knacka/skrapa bort allt som är löst. Putsa alla ojämnheter och måla med en sockelfärg som andas. Skulle rekomendera att sätta en plattrad närmast grunden för att hålla borta vegetation/fukt lokalt..
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Picka med skaftet på en mejsel, så hör du där putsen släppt.

Och jo, jag kunde haft kallasfalt längst på den utåt lutande putsningen från sulan mot sockel och så två dm med kallasfalt uppåt på den vertikala delen.

Men sen då, uppåt? Vaddådå?
 
H Hybro skrev:
Ursäkta lätta kapningen, med detta är vad jag håller på med i skrivande stund.
Och pris till Årets trådkapning 2024 går till… *trumvirvel*….
 
  • Haha
  • Gilla
Allman och 6 till
  • Laddar…
Men nu då? Ta det lilla lugna🥴

Tänk om det nu är som så att TS får för sig att kolla under gräsrotskanten och nedåt.. Om det nu inte är så bra där.
Då har ju TS fått lite exempel på hur han kan göra...

Så det var väl lindrig kapning?

O tänk, nu finns allt i en o samma tråd, så slipper han leta.

Ok TS. Vad tycker Du?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
aries och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.