Jag tänker förstås på kemetyls produkter. Inte övriga fabrikat som säkert tillsätter vad man kan för att det ska bli "biltemabilligt".
Jag besökte deras anläggning i Jordbro för en massa år sedan när jag "var i branschen". Etanol kom i tankbilar från Norge. Sedan tillsattes olika tillsatser beroende på vad slutprodukten skulle bli. Spolarvätskan var framtagen för att vara optimal i vårt klimat. Finspriten filtrerades till rätt renhet.
Jag köper helst Kemetyls produkter.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tänker förstås på kemetyls produkter. Inte övriga fabrikat som säkert tillsätter vad man kan för att det ska bli "biltemabilligt".
Jag besökte deras anläggning i Jordbro för en massa år sedan när jag "var i branschen". Etanol kom i tankbilar från Norge. Sedan tillsattes olika tillsatser beroende på vad slutprodukten skulle bli. Spolarvätskan var framtagen för att vara optimal i vårt klimat. Finspriten filtrerades till rätt renhet.
Jag köper helst Kemetyls produkter.
Kemetyls T-röd innehåller, enligt säkerhetsdatabladet, exakt samma ingredienser som biltemas rödsprit. Se själv på
https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/19111656.pdf

Kemetyls spolarvätska innehåller detta
etanol 50-80%
isopropanol 0,1-10%
metyletylketon 1-5%
nonjoniska tensider 0-5%

Har man otur och får en Kemetylflaska med alkoholinnehåll i den nedre delen av det tillåtna intervallet är den alltså för svag för att göra handsprit på.
 
K knipo skrev:
Jag undrar varför det är sådan hysteri kring handsprit?
Tvätta händerna med tvål o vatten istället, det är mycket effektivare. Jag har lärt mig att handsprit inte är effektivt mot virus, men bra mot bakterier.
Så köp en bra tvål istället. Måste man tvunget köpa sprit, köp en whisky eller något annat som är drickbart o njut av den.
Jag håller med – delvis. Hemma och på övriga ställen där det finns tillgång till att kunna tvätta händerna med tvål och vatten är det ett självklart val. Varför slösa på handsprit när det behövs desto mer i vården. Vi har dock en flaska handsprit (inköpt för flera år sedan ;-) ) i bilen, för de där tillfällena när det inte finns tvål och vatten.

Mot just det aktuella coronaviruset har tester visat att tvål och vatten respektive handsprit är likvärdigt effektiva (även om de skadar virusets förmåga på lite olika sätt). Det är dock viktigt att gnugga lika effektivt och länge med handspriten som med tvålen.
 
Kanske ingen hysteri då det var trådstartaren som frågade (en person). Övriga svarade på frågan. Toapapper är väl mer konstigt. Ingen som undrat hur man tillverkar eget toapapper? :)
 
K knipo skrev:
Jag undrar varför det är sådan hysteri kring handsprit?
Tvätta händerna med tvål o vatten istället, det är mycket effektivare. Jag har lärt mig att handsprit inte är effektivt mot virus, men bra mot bakterier.
Så köp en bra tvål istället. Måste man tvunget köpa sprit, köp en whisky eller något annat som är drickbart o njut av den.
Sprit är väldigt effektivt mot virus som har ett lipidhölje men alltså inte effektivt mot virus som saknar detta hölje. Sars-cov-2 är ett höljeförsett virus alltså är handsprit effektivt när man inte har tillgång till tvål och vatten, calicivirus som orsakar vinterkräksjukan har inget lipidhölje så där är sprit inte lämpligt. Men spriten gör mest nytta inom vården där vi alltid inte har möjlighet att tvätta händerna, tänker ffa på ambulansen och liknande.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lipidhölje
 
Köldmedel för jordvärme innehåller 95% Etanol.
11459614.jpg
"Företag delade ut gratis handsprit - Piteå-Tidningen
PITEÅ Piteå På måndagen stod medarbetare från Skoogs bränslen och delade ut handsprit utanför Kust hotell & spa och Småstaden."


25 liter för 650 spänn på denna länk:
https://www.vvsochbad.se/koldbararetanol-95-agro-bio-25-liter-890309
 
I iMicke skrev:
Kemetyls T-röd innehåller, enligt säkerhetsdatabladet, exakt samma ingredienser som biltemas rödsprit. Se själv på
[länk]

Kemetyls spolarvätska innehåller detta
etanol 50-80%
isopropanol 0,1-10%
metyletylketon 1-5%
nonjoniska tensider 0-5%

Har man otur och får en Kemetylflaska med alkoholinnehåll i den nedre delen av det tillåtna intervallet är den alltså för svag för att göra handsprit på.
Det står inte om det är styrkan på alkoholen som är 50-80% eller mängden..
 
raveper raveper skrev:
Det står inte om det är styrkan på alkoholen som är 50-80% eller mängden..
Om det står etanol är det ren etanol :)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Japp och om det är 50% ren etanol och max av de andra ingredienserna saknas 30% som är vad?
 
Det där är inte en innehållsdeklaration. Det är ett säkerhetsdatablad. Olika ämnen har olika riskklasser beroende på koncentration. De intervall som är deklarerade är de riskintervall som produkten ligger inom. Det är inte toleransintervallet i tillverkningen. Men produkten innehåller säkerligen vatten, något som inte är en farlig kemikalie och därför inte finns med i säkerhetsdatabladet.
 
Aha du tänker så. Då är jag med.
 
Tack alla för svaren. Men egentligen så var min undran inte om handspriten var effektiv eller inte eller om vilka situationer den ska användas utan om varför spolarvätskan (koncentrerad) inte brinner fastän det i datablad och på flaskan står att den är mycket eldfarlig.
 
Tilläggas kan vara att vi testade tre olika sorters koncentrerad spolarvätska. Biltema, ÖoB och en äldre variant i en stor 10 liters dunk. Alla med brandfarlig symbol på förpackningen. Ingen brann.
 
Sprit över 40% brukar gå ganska lätt att få eld på.
 
A
Vanlig handsprit brinner iallafall, så brinner inte spolarvätskan kan den ju inte innehålla nog mycket sorit för att brinna.
Har testat DAX alcogel 85 och Dollarstores 60% o Biltemas (står inte procent), alla brinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.