tommib
Jag gillar att Elko skriver ut att det är viktigt att det verkligen är två olika faser och att det "har att göra med Kirchoffs första lag" :)

Det känns lite som att man antingen vet varför det måste vara två olika faser eller inte. Referensen till Kirchoff känns lite malplacerad....
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har du varianten för utanpåliggande IP44:
[länk]
Där satt den! Tack!

Ett sådant uttag och 4-pol EKK 1.5mm^2 kopplad till 3-fas säkring så är saken biff (och laglig).

Nuvarande matningskabel (3-pol) är nämligen väderskyddad och "lutar" rätt så det inte blir några droppar på den. Drar man två kablar eller delar i en dosa blir det visserligen godkänt men i praktiken sämre då det kommer att finnas fler kopplingar/hål/genomgångar längs vägen från centralen.
 
R rävlyan skrev:
Inte dubbla för 400V detta är ett för att splitta upp i 2 enfasuttag och inget annat , och är godkänt för att gå in med 2 faser , det blir 400V mellan faserna inte ut på ögonen , inget enfasuttag är tillverkat vad jag vet för 400V mellan ögonen och är nog ingen bra ide att tänka på
Jag uttryckte mig bara fel. Jag vill naturligtvis bara ha 220V i uttagen. Det kommer dock att vara 400V mellan brunnar, men det är dessa uttag godkända för så jag är lugn.
 
Sista fråga: nu när uttagsfrågan är löst, är det OK med 1.5mm 4-polig kabel för 2x10A? ...tänkte på att strömmen för båda uttagen kommer att gå via gemensamma nollan (med 60-graders förskjutning)...

Dvs. kan jag lasta båda uttag (utbrutna från 10A 3-fasgrupp) med 10A och göra det via 1.5mm kabel?
 
Z Zakalwe skrev:
Sista fråga: nu när uttagsfrågan är löst, är det OK med 1.5mm 4-polig kabel för 2x10A? ...tänkte på att strömmen för båda uttagen kommer att gå via gemensamma nollan (med 60-graders förskjutning)...

Dvs. kan jag lasta båda uttag (utbrutna från 10A 3-fasgrupp) med 10A och göra det via 1.5mm kabel?
Ja det är ok med 4G1,5, oftast enklare och billigare att få tag på 5G1,5.
Det är inte 60° förskjutning utan 120°.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Sista fråga: nu när uttagsfrågan är löst, är det OK med 1.5mm 4-polig kabel för 2x10A? ...tänkte på att strömmen för båda uttagen kommer att gå via gemensamma nollan (med 60-graders förskjutning)...

Dvs. kan jag lasta båda uttag (utbrutna från 10A 3-fasgrupp) med 10A och göra det via 1.5mm kabel?
Det är där de 120 graderna (inte 60) hjälper dig och Kirchoff på traven dvs det blir inga ledare överbelastade tex nollan som man kanske tror.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är där de 120 graderna (inte 60) hjälper dig och Kirchoff på traven dvs det blir inga ledare överbelastade tex nollan som man kanske tror.
120 grader såklart :oops:!

Tack för all hjälp! Väldigt bra forum detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.