Hej!

En fråga: har f.n. två ellutag på garaget, kopplade till 10A-säkring. Dessa används uteslutande för motorvärmare.
Vi har två bilar så dess 10A-automatsäkring kan ibland lösa ut om det är väldigt kallt (kupefläktar verkar ha dynamisk effekt).

Elcentralen är precis bakom så jag undrar:
Kan man teoretiskt ta bort uttagens 1-fas 10A-matning och ersätta den med en 5-polig 1.5mm^2 EKK som ansluts till en ledig 3-fasgrupp (avsäkrad till 10A, som inte används) och använda två av dess tre faser (kopplade mellan fas och nolla, för 220V) för varsitt uttag? De kommer då att belastas med cca 7A var i värsta fall....

Tack för svaret!

(ja, det kommer att utföras av en elektriker).
 
tommib
Man kan inte bara teoretiskt utan också praktiskt göra så. Du behöver inte en femledare, det räcker med en fyrledare (tvåfasgrupp). En extra ledare skadar dock inte om du råkar ha femledare hemma.
 
Ja, om man har koll på hur det skall göras. Observera att det då måste vara två separata uttag. Med något enstaka undantag så är dubbeluttag inte godkända för mer än 250V. Det skulle bli 400V mellan uttagen.
 
Om elcentralen ligger "precis bakom" är det kanske ide att dra två kablar en till varje uttag. Ska man splitta en 2- 3 fasgrupp bör man göra det i en dosa och sedan tydligt märka upp. Så då blir det tydligare och kanske enklare med två separata enfasgruuer
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
tommib
För just denna applikation förutsätter jag att TS/hens elektriker sätter två enkeluttag och delar upp gruppen i en kopplingsdosa innan.

Håller för övrigt med elmont, om nu centralen sitter precis i anslutning kanske det är vettigare att bara dra ut två separata grupper. Enda anledningen till att inte göra det är om man vill kunna styra dem tillsammans med en kontaktor, då är det mer intuitivt om det är en trefasgrupp och en trefaskontaktor. Vill man styra dem separat är det snyggare med två helt separata grupper.
 
Upfattat, tack!

Vägguttaget är typ utanpåliggande tandem-uttag för utomhusbruk med lock för varsin kontakt. Kontakblecken är avkilda men själva "höljet" är gemensamt.

Typ så här: https://www.jula.se/catalog/el-och-...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-400555/

Måste uttaget i så fall bytas ut mot två helt avskilda (då det blir 400V mellan uttagens två faser)? I så fall måste man ändå dra två 3-poliga kablar in i garaget då en 4-polig kan inte "passera" två avskilda uttag...

Edit: hann inte läsa svaren. Det får bli att man splittar 3-fas till 2x1-fas i en separat dosa)
 
R
Det finns uttag som är godkända för 2 fasig matning och inget annat . så att då säga att det är fel att göra så är inte bra
Här ett utdrag om detta

- Dels handlar det om spänningståligheten mellan brunnarna hos uttaget, och det är detta som Elko nu godkänt. Troligen är det dock ingen egentlig skillnad på uttaget map spänningshållfastheten... De har också gett sig på första punkten genom att kräva ett tvåpoligt överströmsskydd.

Uttag 2-vägs IP44 med lock, utanpåliggande och Infällt Använd uttaget utomhus exempelvis på balkong eller uteplats för separat styrning till infrafärme eller belysning (på stickpropp). 2-vägs uttag med jord, skruv, delad matning 440V, kan matas med 2 faser. OBS! Använd 2 polig dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Zakalwe och 2 till
  • Laddar…
Det finns två aspekter att bedöma på detta.

Om uttaget i sig tål spänningsstressen från 400 V. Det är gör med all säkerhet, men för att ha ryggen helt fri vore det bra om tillverkaren sa så.

Risken för elchock om någon får för sig att byta uttaget. Där finns en oskriven praxis att det ska räcka med att dra en (1) säkring för att göra hela uttaget strömlöst. Detta innebär att din säkring behöver vara en trepolig sådan, inte tre (två) separata.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren.

Enda anledningen att jag funderar på detta är för att slippa göra dubbla hål på fasadväggen då det redan existerar en (smidig och vattentät) kabelkanal där jag kan dra ut 3-pol och montera 4-pol. Annars får jag göra det osmidiga lösningen med två helt separata uttag med två avskilda 3-poliga EKK in i centralen eller kludda med utanpåliggande dosa för utomhusgrupp som sedan splittar ut två 1-faskablar (större risk för läckage).

Gällande oskriven praxis: Båda uttag/faser skulle kopplas på en 3-fas 10A automatsäkring. Dvs. bryter man säkringen görs alla tre faser/båda uttag strömlösa på en gång. Så denna aspekt är lugn.

Finns det någon utanpåliggande tandemuttag som är specad för 400V mellan brunnarna? Det vore i så fall enklast att skaffa en sådan.
 
R rävlyan skrev:
- Dels handlar det om spänningståligheten mellan brunnarna hos uttaget, och det är detta som Elko nu godkänt. Troligen är det dock ingen egentlig skillnad på uttaget map spänningshållfastheten... De har också gett sig på första punkten genom att kräva ett tvåpoligt överströmsskydd.

Uttag 2-vägs IP44 med lock, utanpåliggande och Infällt Använd uttaget utomhus exempelvis på balkong eller uteplats för separat styrning till infrafärme eller belysning (på stickpropp). 2-vägs uttag med jord, skruv, delad matning 440V, kan matas med 2 faser. OBS! Använd 2 polig dvärgbrytare.
Intressant! Ska man tolka det som att det är numera OK att använda ett IP44 tandemuttag så länge den matas med 2-polig brytare som avskiljer båda faser samtidigt? I så fall kan jag behålla uttaget och bara be elektrikern byta ut 3-pol mot 4-pol och koppla på oanvända 3-fas 10A grupppen (med 3-fas säkring som avskiljer alla 3 faser samtidigt)...
 
Eller en tydlig märkning.
 
R
Z Zakalwe skrev:
3-fas säkring som avskiljer alla 3 faser samtidigt)
Märkes i centralen med , tex uttag för ????? enfasobjekt anslutet till 2 ( 3 ) faser vid arbete bryt hela gruppen
det är ok med Elkos ( finns säkert andra fabrikat med ) eller annat VK som är överkopplingsbart i 3 fas , då finns särskiljning
i 400V fallet inbyggt
 
R
Z Zakalwe skrev:
Men denna är ett "vanligt" uttag. Jag hittar inga 400V i IP44-utförande....
Inte dubbla för 400V detta är ett för att splitta upp i 2 enfasuttag och inget annat , och är godkänt för att gå in med 2 faser , det blir 400V mellan faserna inte ut på ögonen , inget enfasuttag är tillverkat vad jag vet för 400V mellan ögonen och är nog ingen bra ide att tänka på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.