Ja, en fet kabel runt huset, och så ringmatar vi den (alltså från båda ändar), säkrar dem 30-40A och så har vi säkringarna i stickpropparna.... Har jag inte hört det förr? :D

Men det här med hur mycket man får avsäkra uttagen, "inflation" har ju redan skett.

Visst var väl 6A maxgränsen för väldigt länge sen?

Om jag inte fattat fel så var det 6A på tiden då stiften bara var 4mm tjocka (alltså samma tjocklek som på en platt euro-plugg som bara är godkänd för 2.5A).

De enda honor jag sett som bara klarar 4mm är olagliga ej s-märkta grenar och sånadär "skruva i E27-sockeln och få två eluttag och en lampsockel". (Grenarna jag har sett har förutom uselt beröringsskydd också varit farliga för två av de tre uttagen har gått att vålda i en 4.8mm-stickpropp i, och om man väl gjort det så blir det rejält glapp om man stoppar i en 4mm-stickpropp. Dessutom har de varit nitade istället för skruvade, så man kan inte inspektera eventuellt fel)...

Däremot tycker jag att det fortfarande dyker upp en del uttag med 4mm-stickproppar i bra-att-ha-samlingarna. Jag har definitivt ett antal gamla skarvsladdar och lampor med sådan stickpropp.

Å andra sidan verkar det bara finnas ojordade grejer med 4mm-stickpropp (6A).

Kan det vara så att tillåtelsen om 16A kom efter förbudet mot nyinstallation av ojordade uttag? I så fall finns ju ändå en slags spärr mot att stoppa in en "6A-stickpropp" i ett uttag avsäkrat 16A. Eller vad säger reglerna om att komplettera befintlig installation, är det att "komplettera" om man sätter upp ett nytt ojordat uttag avsäkrat 16A?

(Jag tycker för övrigt att det är lite obehagligt att skarvsladdar/grendosor tillåts vara så klena som 1mm2, även om man "bara" har 10A så är det ganska lätt att överlasta en skarvsladd).
 
Jag förstår inte vart du vill komma. Är inte den här tråden avslutad?
 
Det var väl du som tog upp "inflation" i avsäkring av vanliga uttag, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.