Jag har en kopplingsdosa i gamla tvättstugan dit det är draget 5st 2,5kvadratare. De tre fasledningarna är kopplade till en 3-fassäkring (3 automatsäkringar som är ihoplänkade). När man bryter så bryts alla tre. Denna grupp är märkt "torktumlare".

Jag håller på att bygga om köket och kommer förlänga ut köket i gamla tvättstugan. Denna 3-fasgrupp kommer inte användas till tvätt/tork alls någon mer gång. Däremot är läget för dosan perfekt för att mata minimastern, diskmaskinen och ett eluttag i kaklet mellan bänk- och väggskåp. Idag matas dessa förbrukare via andra säkringar. Minimaster och maskinen kommer flyttas dit dosan finns nu.

Kan jag då låta dessa förbrukare ta varsin fas, splitta på nolla och jord, och märka om på centralens märkskylt och vara nöjd med detta? Måste jag byta säkringar så det blir 3 stycken separata säkringar, eller kan bryggan sitta kvar?

Tacksam för hjälp

/Daniel
 
Kort svar: Ja
Men, vilken storlek på säkringen är det, C10A, C16A? För uttag bör det inte vara mer än C10A så du kan åka på att byta denna dvärgbrytare.

Några saker att tänka på (där du redan uppfyller punkt 5):

  1. Överbelastning av nollan pga fasvridning och övertoner. Risk för det föreligger vid infälld kabel (1.5mm²) och 10A diazed. Med dvärgbrytare är man lite säkrare, och med utanpåliggande kabel torde det vara riskfritt. Man kan lösa det genom att använda 2.5mm² fram till fördelningsdosan.
  2. Extra noggrannhet (nu ska man väl alltid vara noggrann...). Glappar den gemensamma nollan så kan det bli dyrt med många förstörda apparater. Om man ska jämföra med PEN, så är det ordentliga skruvanslutningar för PEN-ledaren i centralen, men i en gruppledning kan det förekomma lite av varje. Det brukar också finnas en hel del belastningsmarginal i en PEN-ledare eftersom den är 10mm². Varken JFB eller 3-polig säkring skyddar mot slarv med nollan.
  3. Fördelningspunkten. Helst bör 3-fasmatningen fördelas i en eller flera kopplingsdosor, inte apparatdosor. Det finns skäl som att folk förväntar sig 1 fas bakom ett uttag etc, och att uttag och andra apparater ev inte är godkända för att ha 400V nära sig.
  4. Uppmärkning i central och dosor (och ev uttag) att det är en trefasgrupp.
  5. Helst (starkt rekommenderat) trepolig säkring i centralen.
  6. Trefasmatningen till spis och ugn får inte användas till annat (uttag etc).
  7. Ingen blandning av 230V och 400V-belastningar på gruppen. Inte lika viktigt dock om trepolig säkring används.
 
Tack för ett utförligt svar! Detta forum är förträffligt!

Då fattar jag det som att jag är ganska rätt ute, med ett undantag. Jag måste byta min trepoliga dvärgbrytare från 16A till 10A.

Jag kommer låta trefasgruppen gå till en infälld kopplingsdosa. Kablarna dit är 2,5mm2. Därifrån tre korta rör till tre apparatdosor. I dessa dosor kommer det sitta tre enkla jordade stickproppsuttag.

Det finns alltså ingen risk att det någonsin kan blandas 230V och 400V belastningar.

Två följdfrågor dyker upp i mitt huvud.

1. Måste jag gå från kopplingsdosan till apparatdosorna med 2,5mm2 också? Eller kan jag gå där med 1,5mm2?

2. Det mest troliga belastningsfallet kommer bli minimaster (utan förvärmning av luften påslagen), diskmaskin, och en förbrukare i uttaget ibland, t.ex. kaffebryggare, elvisp el. liknande. Föreligger det risk för överbelastning av nollan i dessa belastningsfall?

/Daniel
 
1. Det fungerar ju då en C10A skyddar 1.5mm² (dock utan att veta övriga förutsättningar i detta fall) mot både kortslutning och överlast. Det behövs en uppmärkning i centralen att olika ledarareor används.
Det finns en regel som tillåter detta, men den syftar inte på detta installationssätt.
Men jag kommer troligen få mothugg, så jag rekommenderar ändå 2.5mm² då det inte genererar några diskussioner.

2. Nej. Ett stort antal lysrör och stationära datorer är betydligt värre.
 
Formellt är 16A tillåtet som avsäkring till uttag, men det är ingen god praxis och rekomenderas bara för uttag som speciellt används av stora strömförbrukare, typ t.ex. om man driver en större enfassvets och gör större svetsjobb eller liknande...

(Ja, nu hittade jag på exemplet med svetsen, jag vet inte vilka strömstyrkor de brukar ta, men principen borde framgå).
 
I kök förekommer nog oftare "småapparater" som t.ex en elvisp. En C16A dvärg behöver minst 160A enligt normen för att säkert lösa inom 0.1s vid kortslutning - frågan är om en kortslutning i elvispen kan ge en sådan ström. Mer troligt är nog att det säger puff med en liten ljusbåge i vispen utan att en 16A säkring löser - kanske tillräckligt för att svetsa lite i fingrarna :rolleyes:
 
Man får (oftast) säkra vanliga uttag med 16A, om den är matad med 2,5mm2 ledare. MEN man ska ju inte säkra uttagen högre än vad som är nödvändigt. Ska uttaget användas till någon apparat som kräver 16A (inbyggnadsugn, kaffemaskin modell större etc) så kan du säkra den 16, annars kör på 10.

I övrigt har jag inget att tillägga som inte Bo redan klargjort. Förutom att det är lite överkurs att bry sig om överlast i nollan pga övertoner i en vanlig villa ;)
 
Det låter ju bra det här!

Kom på en liten fråga till.

Hur kopplar jag ihop kablarna i dosan bäst? Måste jag ha Wago, eller räcker det med toppklämmor? (Sånna där spetsiga med stålgänga invändigt).
 
Alla toppklämmor är godkända, men Wago eller dyl. är att rekommendera. Framförallt när det gäller trefasfördelning.

//Patrik
 
Undvik Torix (sådana som man gängar på), lätt att göra fel för den ovane. Använd helst toppklämmor med snabbkoppling typ Wago 773, HellermanTyton HelaCon Plus el. liknande.
 
Eller sockerbitar om du har sådana liggande.
 
Nja, ubåtar.

//Patrik
 
Såg att Jula säljer äkta Wago. Får bli sådana.
 
Bo.Siltberg skrev:
I kök förekommer nog oftare "småapparater" som t.ex en elvisp. En C16A dvärg behöver minst 160A enligt normen för att säkert lösa inom 0.1s vid kortslutning - frågan är om en kortslutning i elvispen kan ge en sådan ström. Mer troligt är nog att det säger puff med en liten ljusbåge i vispen utan att en 16A säkring löser - kanske tillräckligt för att svetsa lite i fingrarna :rolleyes:
Utlösningstidkravet är väl å andra sidan anpassat för att det inte ska uppstå brandrisk i de mest brandbenägna grejerna. Jag skulle tro att även rätt gamla hushållsmaskiner har självslocknande plast.

Däremot kan det nog bli ett "poff"-ljud som är så högt att man hoppar till och i värsta fall välter kokande vatten över sig eller nåt sånt...
 
Kravet på frånkoppling i elinstallationsreglerna sträcker sig fram till uttaget.

De produkter som pluggas i täcks av annan standard, IEC 60335-x-x m.fl. Jag tittade hastigt på 60335-1 men fann inget mer specifikt än en testmetod (kapitel A.1) för att testa kontinuiteten på skyddsjorden (för klass-I apparater) där en minsta ström på 10A erfordras för testet. Hittade inget om hur stora kortslutningsströmmar som skall klara. Det finns ju många sätt en apparat kan gå sönder på.

Dom flesta apparater klarar nog att lösa en 16A säkring om man inte bor granne med ställverket. Men om vi nu regelmässigt skulle avsäkra med 16A i uttagen för att kunna köra elsvetsen var man vill så kommer så småningom nästa fråga som ett brev på posten: Kan vi inte lika gärna gå upp till 20A - då skulle de ju räcka med en (1) säkring i centralen och en (1) fet kabel runt hela huset.:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.