Idalind skrev:
Sweli: Är det möjligtvis "PD100FMP" som ni ska köpa? Verkar inte alls tokig! Har ni erfarenhet av Ilves produkter sedan tidigare?
Den vi ska ha är PD100FMNP Professional Nostalgie.
Vi har inte haft dom tidigare men när vi sa till vår köksleverantör att vi tänkte köpa den, pratade han mycket positivt om dom.
Han sa att det var jätte bra kvalitet på Ilves spisar och mycket prisvärda.
Tidigare hade jag hört samma sak från en annan kökstillverkare (Mobalpa) som pratade varmt om dom spisar.

Dom har snabbstart på ugnen (som är elektrisk) och på gaslågorna, om av någon anledning slocknar lågan, stängs av gastillförseln direkt. Enl våra normer för gasspisar.

Och inte minst man får jätte mycket för pengarna om man jämför med andra tillverkare som t ex LACANCHE som är i samma nivå.
 
A.K. skrev:
Jag har en huskvarna induktionshäll med touchknappar och den fungerar hur bra som helst. Dessutom har jag svårt att se fördelarna med induktion jämfört med gas.

När det gäller rengöring så måste väl ändå en glashäll som inte blir speciellt varm (induktion) vilket gör att inget bränner fast vara det bästa.
När det gäller "prestanda" så kokar man upp vatten snabbare med induktion än med gas, detta kan man naturligt vis diskutera i evigheter men fakta är att båda är otroligt snabba om man jämför med vanlig spis.

Har ni som inte gillar touchknappar haft problem med dem eller? Jag har aldrig haft några problem med att de int fungerat eller att man råkat slå på någon platta av misstag.
Mina föräldrar har en Bosch induktionshäll, årsmodell 2002 med touchknappar. Urusel!

För det första så tar det längre tid att koka en kastrull vatten med denna Bosch än vad det gjorde med deras gamla Husqvarna av årsmodell -82!

För det andra så är touchknapparna helsega. Man måste hålla fingret några sekunder innan något överhuvudtaget händer och om man snabbt vill sänka värmen måste man hålla fingret på "knappen" medan den i slowmotion halvstegsvis trappar ner från 9.0, 8.5, 8.0, 7.5,... o.s.v.

Till råga på allt så var detta vid köptillfället en av de dyraste spisarna på den svenska marknaden!

(Deras diskmaskin från Bosch är dock utmärkt. Tyst som en mus och inbyggd bakom solid lucka av ek.)

Så jag vet inte, jag... De moderna gasspisarna stås nog överst på listan för tillfället tills dess att jag blir motbevisad...
 
Induktionsspisar i all ära, men de jag har hört låter som ett Märklintåg. Eller bilbana. Ett ilsket ljud av kontrollerad(?) kortslutning.
Ingen njutning att lyssna på om man har respekt för el...
 
Av de som har gasspisar i hus eller lägenhet har inte hört en enda klaga, däremot prata bara positivt om dom.

Av de som har induktion har jag hört mycket klagomål för det ena och för det andra.

Det säger mycket iaf till mig för att välja gas ;D ;D

 
Ja, det är väl det som känns lite olustigt...

Men har du någongång hört talas om en gasspis som exploderat? Och med dagens gasspisars säkerhet så är risken minimal - ordet "obefintlig" ska man inte använda om något ;).

Förmodligen är det lika stor risk att en elspis kortsluter och träkåken brinner ner...
 
KarlXII skrev:
Induktionsspisar i all ära, men de jag har hört låter som ett Märklintåg. Eller bilbana. Ett ilsket ljud av kontrollerad(?) kortslutning.
Ingen njutning att lyssna på om man har respekt för el...
Du menar det allsmäktiga brummet.....:) 100hz brum, uppkommer när magnetfältet kollapsar i transformatorkärnor om jag inte minns helt fel..... härligt.
 
MathiasS skrev:
Du menar det allsmäktiga brummet.....:) 100hz brum, uppkommer när magnetfältet kollapsar i transformatorkärnor om jag inte minns helt fel..... härligt.
Kan man säga att ljudet påminner i styrka och tonläge från en mikrovågsugn?

Jag har själv aldrig lyssnat till en induktionsspis, så jag är nyfiken.
 
Jag har hört att är man i den åldern att man planerar skaffa barn så ska man inte köpa induktion för de ä osäkra på hur fostret påverkas.Är det någon som vet?

Man kanske skulle ha det så slipper man laga mat i 9 månader :D


 
Min induktionshäll är i det närmaste ljudlös, om man lägger örat nära hällen så kan man uppfatta ett svagt surrande (betydligt lägre än en micro, snarare som en ljudet från ett lysrör.

Att induktion är snabbare än både gas och vanlig häll är det väl inget tvivel om, det har gjorts flera tester av t.ex råd och rön.

Tider för att värma 1,5 liter vatten från 20 till 95 grader:
induktion 4.38 minuter
gas 6 minuter
glashäll 8,57 minuter
 
Råd och Röns tester kan man ta med en nypa salt. Man har läst om deras riskokare tester ;D

Ibland testar utan att veta hur maskinen ska användas :-/

När det gäller gasspisar ger dom olika brännare olika kw och det man inte vill ha när man lagar mat är "restvärme" vilket man inte kan undvika även på induktionsspisar.

Om jag skulle behöva välja mellan vanlig keramikhäll eller induktion, skulle jag absolut välja induktion.

Det måste finnas en orsak till varför du får inte en professionell kock att använda något annat än gas när de lagar mat.
 
Sweli skrev:
....Det måste finnas en orsak till varför du får inte en professionell kock att använda något annat än gas när de lagar mat.....
Sponsring 8)
 
Edvin skrev:
Sponsring 8)
Inte här ;D bara förnuft och egna utredningar ;D ;D

 
Jag har inte sett några studier (eller hört talas om några) som visat att det är skadligt för foster att komma nära induktionsspisar. Däremot kanske du inte ska lägga kreditkort, kasset/videoband o dyl på spisen (men hur ofta gör man det).
 
nicjon skrev:
Tycker det skulle kännas olustigt att ha gasol indraget till huset, Hur är det med säkerheten ? Explosionsrisk ?
Hur många gasolgrillar finns bland dina grannar?
Har någon exploderat på senare år?

Har man flaskorna utomhus i ett plåtskåp och gör installationen korrekt är det inga risker.

Jag har både gasolgrill och gasolvärmare ute på tomten redan. Flera jag känner har både grillen och köket med gasol.
 
Jag har idag beställt vitvaror (som inte är vita) till köket och det blev bla en......


.....glashäll från Siemens!!!!!

Gasen använder jag för svetsjobb i garaget, induktion tror jag inte kommer funka hos mig, för jag får inte slagrutor att fungera heller....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.