A Avemo skrev:
Perilexuttaget på bilden är anslutet via en kabel med fyra ledare som används till tre faser och jord. Viktigt att påpeka är alltså att den blå ledaren i uttaget är en fas och inte en nolla. Det är i princip fel att ha ett perilexuttag som saknar nolla. Men det är tyvärr ett ganska vanligt fel.


Det finns ett par lösningar. Den bästa lösningen är att byta kabeln till en femledare i stället. På så vis får du ett fullkopplat perilexuttag med tre faser, jord och nolla.

Sedan finns det en nödlösning som innebär att du använder de fyra ledarna i kabeln till två faser, nolla och jord. Därefter ansluter du spisen enligt det sista alternativet 400V 2N~. Viktigt är då att du måste flytta den blå ledaren både i uttaget och i centralen till positionen för nolla. Efter den omkopplingen har du fortfarande ett felaktigt inkopplat perilexuttag, men det går att använda till din nya spis. Och med mindre risk för att saker framöver går sönder som en följd av det.

Se till att vara helt säker på att du vet vad du gör om du skall in i centralen och koppla.
:D Ringer en elektriker så blir det rätt
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
G Gxp skrev:
:D Ringer en elektriker så blir det rätt
skillnad vart det efter besöket !!!!!
 
  • Nyinstallerat vitt vägguttag på en vägg med synlig trästruktur, bredvid skadat vitmålat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hade spisen "överlevt"? När man gör den här typen av fel så utsätts elektroniken i spisen för överspänning, det brukar resultera i att den förstörs (räcker med en bråkdels sekund). Har man extrem otur så startar man en brand.
 
Inga problem
 
H hempularen skrev:
När man gör den här typen av fel så utsätts elektroniken i spisen för överspänning, det brukar resultera i att den förstörs
Det beror väl på hur gammal spisen är om det finns någon elektronik i den. När jag gjorde den här felkopplingen var det en spis med gjutjärnsplattor. Ingenting gick sönder. Jag föreställer mig att många keramikhällspisar utan display och annat också klarar sig. Induktion så lär det bli problem.
 
Thats life
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.