Hej och ursäkta trådlyftet men...

Är inte bilden på Periplexkontakten i inlägg #8 felmärkt vad gäller inkoppling av fas/nolla/jord?

Wikipedialänk visar att nolla skall vara högst upp till vänster sett framifrån (om jag tolkar rätt)?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Kontaktbilden har väl nollan nere till höger?

http://www.fam-oud.nl/~plugsocket/Obsolete/Perilex_16A_plug.jpg

Och så en kontrollfråga, när man plugga in Periplexkontakten, ansluter jordstiftet FÖRE övriga stift?
På min induktionshäll står det utryckligen att man måste ansluta jord först och lossas jord sist när man ansluter/kopplar bort
 
Mikael_L
Ja det är helt klart märkt fel på bilden (som jag länkat till :eek:).

Jag ska rapportera mitt inlägg så bilden förhoppningsvis tas bort eller byts ut.
 
beemwepaouer skrev:
Och så en kontrollfråga, när man plugga in Periplexkontakten, ansluter jordstiftet FÖRE övriga stift?
På min induktionshäll står det utryckligen att man måste ansluta jord först och lossas jord sist när man ansluter/kopplar bort
Ja, det gör den.
 
Mikael_L
beemwepaouer skrev:
Hej och ursäkta trådlyftet men...

Är inte bilden på Periplexkontakten i inlägg #8 felmärkt vad gäller inkoppling av fas/nolla/jord?
Ja hela inlägget togs bort när jag anmälde inlägget. :)

Men det går ju lika bra det, viktigast är att sådan felaktig information ej ligger kvar.
När jag lade upp bilden så var det ju inte för att visa hur det kopplas in, utan hur kontakten ser ut. Så jag letade bara rätt på en random bild på nätet och tänkte inte ens en tanke på att den kunde ha ett sådant fel.
Och tänk, av alla tusentals jag kunde valt så råkade jag välja en så tokig ... :surprised:

Men tack för att du var uppmärksam och "rapporterade" det du upptäckt.
 
beemwepaouer skrev:
Och så en kontrollfråga, när man plugga in Periplexkontakten, ansluter jordstiftet FÖRE övriga stift?
På min induktionshäll står det utryckligen att man måste ansluta jord först och lossas jord sist när man ansluter/kopplar bort
Det är standard i alla bra och moderna kontaktdon. Det är en viktig säkerhetsfråga eftersom skyddsjorden ALDRIG får brytas före övriga ledare oavsett apparat. Det är inget som skulle påverka en felfri apparat om så inte skedde. Däremot försöker man i många allpoliga brytare och CEE att bryta nollan strax efter faserna. En typksk inkopplingssekvens för ett cee don ( rund röd 3 faskontakt) är skyddsjord - nollan - faserna, urkopplingen faserna - nollan- skyddsjorden. Det skapar både god elsäkerhet och undviker s.k. flytande nolla som kan skada vissa apparater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.