Hej,

Har en äldre spis som jag tänkte byta till inbyggnadsugn samt häll.

Uttaget är idag ett 400v. Till det nya behöver jag både en 400v till inbyggnadsugnen samt en 230v till hällen.

Kan jag dra ett 230v uttag från det befintliga 400v uttaget genom att använda en av faserna där?

/Krille
 
Ja det kan du, under förutsättning att nollan är framdragen till nuvarande spisuttag.
 
Mikael_L
krille09 skrev:
Hej,

Har en äldre spis som jag tänkte byta till inbyggnadsugn samt häll.

Uttaget är idag ett 400v. Till det nya behöver jag både en 400v till inbyggnadsugnen samt en 230v till hällen.
400V till ugnen och 230 till hällen ???

Eller tvärtom ?
 
Ja idag har jag en spis -> 400v -> Bef uttag 400v

Förslag nya lösningen:
Inbyggnadsugn -> 400v -> Bef uttag 400v
Ind häll -> 230v -> Nytt uttag 230v (enl ovan dra från bef uttag 400v via en av faserna)

Brukar nollan vara framdragen i spisuttag? Den är väl blå i så fall?
 
Det är vanligt att det saknas en tråd i gamla hus, så du kanske bara har tre faser och skyddsjord, ingen nolla. Det behöver kontrolleras.

I vilket fall blir det inge bra att kombinera en 400 V-ugn och 230 V-häll som antagligen vill ha 2 faser och nolla. Är ugnen verkligen en 400 V??
 
Du har rätt, kollade nu! Jag har fått "kortslutning" och då menar jag i hjärnan.

Inbyggnadsugnen samt hällen går på 230v.

Hur ändrar jag då mitt 400v uttag till ett dubbelt 230v uttag? Tar man en fas ur bef uttag samt nolla/jord förutsatt att det finns?
 
Ofta brukar både hällar och ugnar vara försedda med perilexkontakt som standard. Hällen använder ofta 2 faser med 230v och ugnen brukar klara sig med 1 fas 230v. Du bör kolla på ettiketten på häll respektive ugn för hur dessa skall kopplas in, det finns ofta ett par stycken (en/två fas osv).
Har både häll och ugn perilexkontakt så bör du sätta upp ett perilexuttag till vid lämpligt ställe och koppla så att spisen använder två av faserna och ugnen den tredje.
Som vanligt är det här behörighetskrävande och skall utföras av behörig elektriker.
Är du inte helt säker på vad du gör är det lätt att du bränner både häll och ugn om de får 400v istället för 230v.
 
Både hällen och ugnen saknar kontakt.
De ska anslutas till jord/nolla/fas.
Hällen kan använda två faser om man vill (vill man det?)
Annars båda på 230v säkrat med 16A.

Hur löser man detta från mitt bef Perilexuttag på 400v?
 
Mikael_L
Som jag skrev.

Har du perilex på väggen redan så drar elektrikern ut en fas till ett schuko-uttag.
Annars sätter han upp både ett perilex och ett schuko.

Sen får du sätta på sådana kontakter på dina vitvaror.
 
Är det nån ide att koppla hällen på två faser? Jag antar att man får bättre effekt då? Nån som vet?
 
Mikael_L
Så ska det göras, ja ... (med nästan 100% säkerhet, ty 2300W(10A)/3680W(16A) är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller en häll).

Hällen går kanske även att koppla 400V 2-fas.
 
Ja, du kan i princip ta ut dubbelt så hög effekt från två faser som från en fas.
 
Ja, hällen går att koppla till 400V 2-fas. Ugnen vill ha 230v.

Idag är det 3-fas utan nolla via perilex.

Det elektrikern gör är väl då att dra dit en nolla samt dela så att ugnen får en fas (230v) och hällen 2 faser (400v) samt sätta kontakter enligt ovan?
 
Ja, så gör han säkert.
 
Var likadant hos mig. 400v utan nolla. Elektrikern drog dit en nolla, men tyvärr var kabelröret lite för trångt så han fick gå ner en grovhet på kablarna, så istället för 16A fick jag 13A.

Men det verkar funka bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.