Hej!

Jag har en fråga som mer rör 3fas än det faktiska problemet, hoppas jag får låna tråden.

Om spisen är 230 V, varför är då 3 fas framdraget? (3 fas, nolla och jord)? Räcker det inte med 16 A säkring, hög kabelarea och 1 fas? Jag antar att den enda skillnaden mellan spisen och en vanlig lampa är att strömmen blir något hög, pga effekten.

För mig som lekman ser det "enklast" ut att

1) mäta upp befintlig kabel så att det verkligen är 3 fas, mät mellan faser, fas och nolla, och fas och jord. Nolla och jord borde väl utlösa jordfelsbrytaren om en sån finns... kan ju vara bra att testa det också.

2) Köpa in en 3fas-spis (400 V)

3) Köpa in ett perilexuttag, montera det, alternativt borde en kopplingsdosa fungera lika bra, eller vad är det för fördel med en perilex?

4) Koppla ihop spis och uttag

Skulle aldrig våga ge mig på det i praktiken, men ovan borde fungera kan man ju tycka?

/H
 
Hen_rik

Om spisen är 230 V OCH trefas kan du se det som 3 st kokplattor i samma hölje matade från 3 olika enfas vägguttag (och på olika faser). Nu är det hela hopsmällt till en spis och en kabel med trefas med nolla.

Varför köra med enfas när man KAN fördela ut det på 3 faser. I TS fall har han motsvarande 30 A enfas.

Fördelen med Perilex är att man som icke behörig, själv kan byta spis.

För 60-70 år sedan var en spis tvunget att vara fast installerad, uttag var inte tillåtet, knäppt men sant.

Protte
 
Den stora fördelen med perilex är att man inte behöver kunna ett jota om el för att byta spis, bara att sätta i pluggen.
Prakiskt att kunna dra undan spisen också vid storstädnig, fläktbyte eller annat.

Anledningen till att man vill ha trefas är att man vill fördela lasten jämt på faserna, strömmen blir lägre, man klarar sig med tunnare kablar, lägre ström ger mindre risk för varmgång i kopplingspunkter osv. 230/400V är spisens elementspänning och har inte direkt med en-två-trefasanslutning att göra, även om 400V kräver minst två faser, och många men inte alla 230V spisar kan kopplas på enfas, vilket är en nödlösning om det inte finns något annat.



Edit: tvåa igen...
 
Göran.W
Samtliga 230v spisar med 4:a plator går att koppla både 1-2-3 fas + nolla och jord
Man bygglar bara om dom till det man vill ha där kablen går in.
Normalt kommer 230 volts spisar bygglade till 1 fas och måste bygglas om för att kunna använda fler faser.
Är man det mista osäker ska man be en elektriker byggla om för gör man fel kan man få 400 volt in istället och då mår inte spisen något vidare.
Men som näms funkar även en 400 volts spis bra.
 
Göran.W skrev:
Samtliga 230v spisar med 4:a plator går att koppla både 1-2-3 fas + nolla och jord
Man bygglar bara om dom till det man vill ha där kablen går in.
Normalt kommer 230 volts spisar bygglade till 1 fas och måste bygglas om för att kunna använda fler faser.
Är man det mista osäker ska man be en elektriker byggla om för gör man fel kan man få 400 volt in istället och då mår inte spisen något vidare.
Men som näms funkar även en 400 volts spis bra.
Bra synpunkt!

Man bör se upp så att man absolut inte följer en instruktion skriven på norska! Inte för att våra vänner västerut skulle vara dumma på något sätt, utan för att de har en annan variant på trefassystem med 230V mellan faserna och cirka 130V mellan fas och jord. De har dessutom ingen nolla framdraget.

Om spisen är byglad för "norsk 3-fas" och den ansluts till svensk 3-fas så får plattor och ugn 400V istället för 230V... typiskt dåligt...
 
yxis skrev:
Bra synpunkt!

Man bör se upp så att man absolut inte följer en instruktion skriven på norska! Inte för att våra vänner västerut skulle vara dumma på något sätt, utan för att de har en annan variant på trefassystem med 230V mellan faserna och cirka 130V mellan fas och jord. De har dessutom ingen nolla framdraget.

Om spisen är byglad för "norsk 3-fas" och den ansluts till svensk 3-fas så får plattor och ugn 400V istället för 230V... typiskt dåligt...
akkurat...vill även minnas att vi diskuterade någon spis här i vintras som inte kunde kopplas enfas 230V pga för klent internkablage, bara trefas 230V, också en variant...
 
Tack för tipsen, speciellt Avemo.

Så här blrv utfallet på mätningen.

Gul/Grön-Brun 230 V
Gul/Grön-Svart (1) 230 V
Gul/Grön-Svart (2) 230 V
Gul/Grön-Blå 0 V

Brun-Svart (1) 400 V
Brun-Svart (2) 400 V
Brun-Blå 230 V

Blå-Svart (1) 230 V
Blå-Svart (2) 230 V

Svart (1)-Svart(2) 400 V

Alltås, utav dessa mätningar, kan ni som experter säga vilken spis som skall införskaffas? En 230 V eller en 400 V. En, två eller tre faser. (Inte att glömma att det idag sitter 3 st 10 A säkringar i proppskåpet).

Tack igen/Magnus
 
Du kan köpa en 230 eller en 400 V, du har alla möjligheter iom att det finns 3 faser och nolla framdraget. Naturligtvis ska du införskaffa en spis för tre faser (ska du vara modern med häll så är de oftast bara 2 fas men det fungerar det också)

Vi glömmer inte att du har 10 A säkringar men det har jag och Elmont också och vi har inte pangat någon säkring.

OM det vore jag och det är hugget som stucket mellan en 230 och 400 så väljer jag en 400 då den ger jämnare belastning på elnätet och ger utrymme för andra laster (kaffekokare eller dammsugare)

I valet mellan 400 och 230 har det skrivits att det är valfritt i svaren #2, #5 och #6.

Ut och shoppa nu, du har guldläge iom nollan. Men du måste installera ett uttag isf dosan.

Protte
 
Det vanligaste är 3x230 V + nolla, 400 V är lite "udda" i dag det beror som jag skrivet många gånger på att dom flesta länder INTE har tillgång till 400 V. Och Sverige (och 400 V) är en mycket liten del av marknaden, för även i Sverige fungerar 3x230 + N alldeles utmärkt i nästan alla fall. Därför lagerförs få spisar som ska kopplas trefas 400 V.
 
Gå in på tretti och sök på spis fick upp hela första sidan med bara 400V spisar så dom är inte udda. Så de där att det lagerförs få 400V spisar e ju inte riktigt till sanningen. Hur som helst ska du köpa en spis om det är 3x230V eller 400V spelar ingen roll som flera tidigare skrivit. Men när du ska köpa spisen så säg att den ska kopplas in på 3 faser inte att du vill ha en 230V spis. För en säljare kommer då att sälja en 1 fas spis till dig. Och det är inte första gången.
 
Göran.W
Samtliga 1 fas spisar med 3 eller 4 plattor går att koppla på 2 eller 3 faser om man bygglar om dom.
Dock levereras dom kopplade 1 fas.
Oftast är inte 230 volts spisar lager vara eller finns mycket begränsat på lager.
Vet inte hur många gånger kunder köpt 400 volt när dom skulle haft 230 volt och sen fått vänta på den någon vecka på att man kommer igen med rätt spis pga dom inte fanns på lager.
 
Att det står 400 V betyder INTE per automatik att elementspänningen ska vara 400 V. Som exempel kan jag ta Cylinda SK 542/544 där det hos tretti uppges att spänningen är 400 V det är rätt så såtillvida att dom menar att spisen matas med tre faser MEN den ska även ha en nolla så elementspänningen är 230 V. På Cylindas egen specifikation står: InstallationSpänning ( V) 230, 400.
Så är förhållandet med dom allra flesta spisat.
Så i grunden är dom allra flesta spisar 230 Volts spisar, och som vanligt inte helt enkelt för "allmänheten" och säljare att förstå.
 
Göran.W
80% av spisarna jag installerar har element spänning 400 volt resten 230volt och jag har installerat mängder då jag jobbar med istallation av vitvaror.
Det är väl igentligen bara i äldre lägenheter och sommar stugor det bara finns 1 fas matning till spisen.
Det dom menar på cylindas hem sida är att den finns både i 230 och 400 volt utförande vilket är fallet med dom flesta spisarna.
För var det därrimot vanligare med element spänning 230 v.
I dag dras det oftast in 3 fas även i lägenheter när dom bygger nytt.
 
Redigerat:
Men att dom behöver nolla är ju inte enbart till elementen.
 
Göran.W
Zebba skrev:
Men att dom behöver nolla är ju inte enbart till elementen.
Helt rätt nollan behövs till kontrol lampor och ev elektronik.
På 400 volts spisar [element spänning 400 volt ] med eletronik sitter en transformator som tar ner spänningen från 400 till 230 och till lampan i ugnen sitter ett motstånd i serie med den för att på så sätt få ner spänningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.