Har ett landställe med en gammal spis, idag (står 220 V på spisen), således tror jag det är 230 V inkopplad med 3 faser (sitter 3 säkringar a 10 A i proppskåpet), och 3 eller 4 trådar inkopplade på spisen. Behöver nu en ny spis. Min fråga, finns det spisar med 3 faser a 10 A, eller hur kopplas denna in? Bra att veta innan jag köper spisen.
 
Om du har en spis märkt med 220V så har du troligen nolla framdragen och kan fritt välja en spis med 230 eller 400 V elementspänning.

Vad som krånglar till det hela är att det bara är 3 eller 4 trådar inkopplade, har du räknat med skyddsjorden?
Är spisen ansluten med (Perilex) kontakt (femprickarna på en tärning)?

10A räcker gott till en sommarstugespis,

Bild på nuvarande spis inkoppling och hur den är ansluten i väggen kan lösa många problem.

Protte
 
Återkommer under morgondagen med bild och mer detaljer. Nu skall extra fog och golvlister inföskaffas...
 
Spisen som står idag är en Kockums, säkerligen 50 eller 60 tal. Bak på spisen står det 220 V 7415 W. I spisen sitter idag 5 kablar, Grön/gul (jord), en blå, två svarta och en brun. Till dessa sitter lite olika byglar som är "omöjliga" att veta hur de är kopplade. Ur väggen (ingen stickkontakt, bara en kopplingsdosa) kommer det lika många kablar som in i spisen. Gissar på att alla är 2,5 mm. I proppskåpet sitter 3 st 10 A säkringar (gammalt proppskåp med riktiga proppar). Dessa går säkerligen att sätta i 16 A säkringar, speciellt då den ena har en 16 A botten. Min fråga igen, är det en 230 V spis jag skall köpa?
 
Med alla dessa trådar i väggen så kan du välja en 230 eller 400 V, helt valfritt.

Protte
 
Du kan köpa antingen 230 eller 400 V, går bra med vilket som. Däremot behöver du hjälp med installationen, någon som monterar ett perilexutag.
 
Tänkte bara nämna en liten sak. Bara för att det finns 5 kablar i dosan så betyder det inte att alla är inkopplade. Mät innan, ett måste innan inkoppling. Köp en 400V spis för om du köper en 230V spis så vill dom ofta ha en riktig 1 fas inkoppling med då 4 kvadrats kabel och en bra mycket större säkring än 10A. Har man 400v så köper man 400v
 
Men nu HAR TS en 220 voltare, det står på spisen, läs inlägg #1.

De flesta moderna verkar vara 230 volts spisar för att passa i alla länder med 230 som huvudspänning och de länder som drar in en tjock enfasmatning.

Simma lugnt

Protte
 
Tack för alla era inlägg och svar. Känns som en elektriker kommer att behövas, EFTER att jag prövat att koppla in en 230 på olika sätt. Vad är det värsta som kan hända. En och annan strömkyss....

Nej skämt åsido, tror jag testar en 230 spis, kopplar in den med 2 faser, så får vi ser vad som händer. I värsta fall får sjöelektrikern komma ut...
 
Öh, varför? Är det en komplett spis med ugn så tycker jag du väljer en 3-fas 400V. Är det däremot en häll som du senare tänker komplettera med ugn så kan du välja en 2-fas 230V (eller, villkoren är fler - blir nog till att skriva en spisbibel när tid finnes...)
 
Har du ingen nolla så bränns elektroniken sönder så ett råd är att kontrollera med hjälp av en elektriker att du har nolla framdraget..
 
magnus31 skrev:
Tack för alla era inlägg och svar. Känns som en elektriker kommer att behövas, EFTER att jag prövat att koppla in en 230 på olika sätt. Vad är det värsta som kan hända. En och annan strömkyss....

Nej skämt åsido, tror jag testar en 230 spis, kopplar in den med 2 faser, så får vi ser vad som händer. I värsta fall får sjöelektrikern komma ut...
Driver du med oss?

Om du kopplar en enfasspis mellan två faser så pajar den. Om det är en 'gammaldags' med mekaniska rattar så kan det ta ett tag innan den pajar (allt mellan några minuter och några månader), är det en modern så lär den paja direkt.

Köp vilken svensk trefas-spis som helst.

Börja med att be en elektriker att montera ett perilex-uttag. Det lär inte kosta många kronor extra att få elektrikern att sätta på en perilexkontakt på din gamla spis, så kan du använda den till du skaffat en ny.
 
Sitter med en URI mätare, en form av mätare som kan mäta växel och likström. Skall jag mäta i Jarkopplinsdosan som sitter i väggen, eller i spisen? Torde ju vara samma sak, såvida den gamla spisen inte är byglad a la 50 tals standard. Har svart, svart, blå, brun samt gul/grön i denna dosa. Vad mäter man emellan? Tänkte att ett par Corona med Lime i gör mig imun mot stötar....
 
Hade jag befunnit mig var som helst förutom på en Ö mitt ute i havet, hade jag självklart tagit hit både elektriker och frakthjälp med spisen. Men nu är det "utedass" och er hjälp som hjälper...
 
Till att börja med så skall du mäta spänning och inte ström. Om instrumentet är inställt för att mäta ström och du sätter pinnarna på spänningsförande delar i dosan så kommer något att gå sönder. Med lite tur bara säkringen, men det är också onödigt. De färger du beskriver antyder att kabeln är nyare än 50-tal. Troligen tidigast 70-tal. De två svarta och den bruna borde vara faser. Mäter du växelspänning mellan dessa tre så skall alla kombinationer ge 400V. Mäter du mellan vilken fas som helst och den blå (nollan) så skall du få 230V. Mäter du mellan vilken fas som helst och den gulgröna (jorden) så skall du också få 230V. Om mätningarna ger detta resultat så kan du köpa praktiskt taget vilken elspis som helst.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.