Kloster skrev:
Gysingevarianten är ett japanskt verktyg. Samma finns så vitt jag kan bedömma, på Clas Ohlson, till något lägre pris än Gysinge. De har dessutom två varianter. Gysingevarianten heter NP 125 Niwatori artnr 30-6507. Den variant jag använder heter NP 106 artnr 30-6506 och har spikutdragare i båda ändar vilket gör att man kommer åt bättre i riktigt trånga lägen. Jag har gjort en liten förbättring på verktyget. Klon för spiken är lite grov så jag slipade ur med ett slipstift då "glider" verktyget in under spikskallen bättre. Man kan tunna ut en aning utan att verktyget försvagas nämnvärt. Men denna lilla ändring skadas ofta tex. pappspik så lite att det bara är att återanvända den som den är och fyrtum klippspik kommer ur som ingenting! Denna variant av sipkutdragare är helt suverän!!!
Kan hålla med om att detta verktyg är helt kanon, helt överlägset, just att man komma åt vid trånga ställen
 
Har gysinges utdrgare och jag måste säga att det är ett av favoritverktygen. suverän när utanpåliggande el skall ned., liten kofot att nå in med, färgskrapan kan användas vid golvupptag för att "enklare" rädda spont etc...
 
M Marcus S skrev:
Kan av erfarenhety säga att Biltemas Spikutdragare (art nr 20-738, 89,90 kr) fungerar bra, men har (i mitt fall) tveksam kvalitet. Efter något tiotal spikar så gick det en flisa ur gripklon, så nu är den betydligt sämre på att greppa spikarna.

Om man räknar med att använda den till mycket spik / under lång tid så skulle jag satsa på en hultafors el. dylikt med samma funktion med troligtvis betydligt bättre kvalitet.
En uppdatering 13 år senare.
Jag hade samma problem med min alldeles nyköpta... 20 st 90 mm spik, sedan var käftarna slut.
 
  • Gilla
GustavGBG
  • Laddar…
V Villervalla72 skrev:
En uppdatering 13 år senare.
Jag hade samma problem med min alldeles nyköpta... 20 st 90 mm spik, sedan var käftarna slut.
Min nya svindyra Atle från Hultafors; värd var enda krona. NO bullshit! Akta er för den motsvarande från Bacho. Klen enligt många, fäder som går sönder, klipper av spiken enligt en del andra.
 
Har en Hultafors Atle jag med sedan många år och den är verkligen suverän. Visst det blir ju märken efter klorna men den är extremt effektiv och nästan obegripligt stark.
 
Jula har en spikutdragare med glidhammare 299 kr, Bahco har en likadan för dryga tusenlappen.

Jag har använt Julas variant under många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.