FredrikR FredrikR skrev:
3x så lång som det som ska fästas är tjockt, ger en hint om hur lång dyckert man "bör" använda.
En annan aspekt är vad du fäster listerna i, hur är väggen uppbyggd, är det bara gips eller är det gips plus någon skiva bakom?
I mitt fall är det gips på OSB, så antar man bör ligga på 35-45mm då på vanliga lister
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
I mitt fall är det gips på OSB, så antar man bör ligga på 35-45mm då på vanliga lister
Det borde bli alldeles kanon. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det borde bli alldeles kanon. (y)
Känns som man kan köra på 44mm då, så kan man använda dem att skjuta ihop lite 21mm brädor på reglar med vid behov för lite utomhussnickeri kanske
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
38mm till foder och 50mm till sockel
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Spikpistol till panel utomhus,
Vilken kan vara lämplig?
Ska spika 22x145 baspanel.
 
B björnen123 skrev:
Spikpistol till panel utomhus,
Vilken kan vara lämplig?
Ska spika 22x145 baspanel.
Vilken 50-90mm pistol som helst, som gör ett bra jobb.
Vad är du beredd att betala, vill du ha luft eller batteripistol?
 
B björnen123 skrev:
Spikpistol till panel utomhus,
Vilken kan vara lämplig?
Ska spika 22x145 baspanel.
Jag köpte en Dewalt spikpistol, med batteri. Är mycket nöjd med den måste jag säga. Kör Essve spik för panel med runt huvud. Sen kör jag in spiken så den sticker ut 0,5-1cm och handslår sista biten, så det ej riskerar att skjuta in för långt i trä. För är det något jag märkt så är det att det är stor skillnad på panelkvalite från olika batchar, och därmed går även spiken olika långt in. I vissa fall på känsliga ställen där det skulle bli för nära kant, och som ändå skulle täckas av foder så använde jag panelskruv för att vara säker på att inte ”spräcka” brädan.

Hade absolut ingen erfarenhet alls av spikpistoler innan denna sommar. Som jag älskar den nu Går asbra och snabbt att sätta panel, gentemot att handspika.

Så stort tack även till de som svarade på mina frågor gällande spikpistol för tips och tankar
 
  • Gilla
Niclas sandb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.