Hej, funderar på spikpistol. Är vanlig hobbysnickare, som har somarstuga jag snickrar lite på och gör div projekt. Just nu ligger tilläggsisolering som projekt med ny panel. Men ev även bygga nytt i framtiden.

Men det är ju en djungel för en oinvigd, så vill gärna veta vad använder DU för märke? Vad är din erfarenhet av din spikpistol (gärna ett litet omdömme hur den fungerar, tyngd osv)

Hoppas jag får in lite tips här så man får en känsla för de olika märkena. Tack på förhand
 
  • Gilla
jnkjnjbhjkbnkllkm
  • Laddar…
Vad tänker du dig, luft, gas eller batteri?
Tror gas/batteri blir något tyngre.

Många har varit nöjda med Biltemas 50-90mm pistol.

Har själv använt en gas Hitachi fram till i höstas då den ersattes av en batteri Hikoki.
Bekvämt att slippa slang/kompressor tänker jag, även om de är lite tyngre och dyrare.
 
Spikpistoler ÄR en djungel och det är lite som @FredrikR frågar - Vad är du ute efter?

Skall den användas frekvent så är en Gas/Batteri pang att föredra då man slipper slang och kompressor, men det har sin nackdelar.
+ Slipper slangen
+ Slipper kompressorn
- Dyr investering
- Måste ladda batterier med jämna mellanrum så att dem inte lägger av
- Dyrare spik då denna ofta säljs tillsammans med gasen

Själv har jag Paslode och Essve i lite olika kalibrar 18ga till 90mm stompang när det kommer till Batteri/Gas pangar:
En Paslode IM50 för 18ga
En Essve BNG 1,2/50 18ga
En Essve FN 34/90 Stompang

Är det bara nått som skall användas till fasadrenoveringen och inte så mycket annat så kan det vara bättre att satsa på en tryckis, en bra kompressor är att rekommendera och gärna en tyst en.
+ Billigare spik
+ Billigare pang
+ Enkelt underhåll
- Slang

Vet inte hur många pangar jag egentligen har, vissa ligger mer och skräpar än andra.
Favoritmärken är Senco (Och där är det sjukt stor skillnad på en Jula Senco och en dyrare Senco). Ett antal Tjep och tror det finns en Makita...

Senco S200BN 18ga
Tjep ST15/50 Ståldyckert för betong
Senco RoofPro 455XP Pappspik
Tjep TF16/63 16ga - innertak och panel
Senco SN901XP (Favoriten! Otroligt lätt jämfört med motsvarande Jula/biltema pangar) Den har skjutit MYCKET spik.
Det finns en eller två 18ga till och jag tror en är en Makita som sagt...

Bland det viktigaste man skall tänka på är slang - En tung slang lägger på mycket vikt på pistolen. Jag kör med Paslode 3/8 PU-Slang och den är riktigt smidig och lätt! Hade tidigare en spiralslang till enklare arbeten men den drev mig till vansinne med trasel och snubbelrisk. Sen hade jag en biltema slang som var så styv i lite kyligare väder och bångstyrig generellt att den nu hängt på skämskroken i ett par år....

Kompressor, tja, jag vill ha dem tysta så jag kör en Essve T5/260 för det mesta, har även en Essve T3/210 som lagt av i vevlagret och en billig Jula Stanley DN200/8/6 som låter som ett tröskverk men tar otroligt liten plats. Personligen vill jag ha dem släpbara och tippsäkra då dem tidigare åkt runt på byggen men numer bara pendlar mellan villan och stugan...

Så, tja....
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Många har varit nöjda med Biltemas 50-90mm pistol.
Panelade om en villa med en kamrat i sommar - Han körde Biltemas stompang och manken till dubbelskott har jag aldrig stött på. Det var många dubbelskott och tyvärr då eventuell sprickbildning på panel.

Nu KAN det varit hans exemplar men likväl... Min gamla Senco 901XP levererade som vanligt över förväntan utan dubbelskott. Och fick sig dessutom lite omvårdnad med ett par droppar olja. :)
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Panelade om en villa med en kamrat i sommar - Han körde Biltemas stompang och manken till dubbelskott har jag aldrig stött på. Det var många dubbelskott och tyvärr då eventuell sprickbildning på panel.

Nu KAN det varit hans exemplar men likväl... Min gamla Senco 901XP levererade som vanligt över förväntan utan dubbelskott. Och fick sig dessutom lite omvårdnad med ett par droppar olja. :)
Det kan vara så att dom var bättre förr, kan ha läst här eller hört, att de nyare inte funkar lika bra som de än gång gjorde. (y)

"Vanlig" 21/34gradig spik passar till gasmaskinerna, men som du nämner ovan säljer en fabrikat gas/spik ihop.
Men det är fullt möjligt att köpa Essve gas till en Hitachi pistol och Paslode spik, om man skulle vilja - som förtydligande. :)
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad tänker du dig, luft, gas eller batteri?
Tror gas/batteri blir något tyngre.

Många har varit nöjda med Biltemas 50-90mm pistol.

Har själv använt en gas Hitachi fram till i höstas då den ersattes av en batteri Hikoki.
Bekvämt att slippa slang/kompressor tänker jag, även om de är lite tyngre och dyrare.
öppen för allt då jag är ny på detta. Räcker gaspatron länge?
 
Det är verkligen en djungel. Det låter som om du är i behov av någon typ av stomspikare som skjuter 50-90mm spik. Den kan användas till både att spika stomme och panel. Sedan är det alltid trevligt att komplettera med någon form av dyckertpicka för lister och mindre småjobb.

Själv har jag en tryckluftsdriven Senco scn90 som tar rundbandade spik med rund skalle. En rundbandad tar fler spik (250st) än en rakbandad men blir å andra sidan tyngre när den är full. Spiktypen är också något som spelar roll, det är inte jättesnyggt att spika panel med oval skalle som det är på vissa rakbandadade. När jag byggde mitt hus slog jag knappt i en enda spik förhand. Det mesta spikades med stompickan och lister sköts med en mindre pistol. Ska du köra på tryckluft, se tillsatt ha en smidig slang närmast spikpistolen. Själv har jag en stor i garaget och körde med slangvinda från den.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Spikpistoler ÄR en djungel och det är lite som @FredrikR frågar - Vad är du ute efter?

Skall den användas frekvent så är en Gas/Batteri pang att föredra då man slipper slang och kompressor, men det har sin nackdelar.
+ Slipper slangen
+ Slipper kompressorn
- Dyr investering
- Måste ladda batterier med jämna mellanrum så att dem inte lägger av
- Dyrare spik då denna ofta säljs tillsammans med gasen

Själv har jag Paslode och Essve i lite olika kalibrar 18ga till 90mm stompang när det kommer till Batteri/Gas pangar:
En Paslode IM50 för 18ga
En Essve BNG 1,2/50 18ga
En Essve FN 34/90 Stompang

Är det bara nått som skall användas till fasadrenoveringen och inte så mycket annat så kan det vara bättre att satsa på en tryckis, en bra kompressor är att rekommendera och gärna en tyst en.
+ Billigare spik
+ Billigare pang
+ Enkelt underhåll
- Slang

Vet inte hur många pangar jag egentligen har, vissa ligger mer och skräpar än andra.
Favoritmärken är Senco (Och där är det sjukt stor skillnad på en Jula Senco och en dyrare Senco). Ett antal Tjep och tror det finns en Makita...

Senco S200BN 18ga
Tjep ST15/50 Ståldyckert för betong
Senco RoofPro 455XP Pappspik
Tjep TF16/63 16ga - innertak och panel
Senco SN901XP (Favoriten! Otroligt lätt jämfört med motsvarande Jula/biltema pangar) Den har skjutit MYCKET spik.
Det finns en eller två 18ga till och jag tror en är en Makita som sagt...

Bland det viktigaste man skall tänka på är slang - En tung slang lägger på mycket vikt på pistolen. Jag kör med Paslode 3/8 PU-Slang och den är riktigt smidig och lätt! Hade tidigare en spiralslang till enklare arbeten men den drev mig till vansinne med trasel och snubbelrisk. Sen hade jag en biltema slang som var så styv i lite kyligare väder och bångstyrig generellt att den nu hängt på skämskroken i ett par år....

Kompressor, tja, jag vill ha dem tysta så jag kör en Essve T5/260 för det mesta, har även en Essve T3/210 som lagt av i vevlagret och en billig Jula Stanley DN200/8/6 som låter som ett tröskverk men tar otroligt liten plats. Personligen vill jag ha dem släpbara och tippsäkra då dem tidigare åkt runt på byggen men numer bara pendlar mellan villan och stugan...

Så, tja....
Har hört gott om Senco tidigare med. Får kolla upp den
 
N Nygge72 skrev:
öppen för allt då jag är ny på detta. Räcker gaspatron länge?
Gas kan du stryka direkt, finns absolut ingen vits med dom numera. Batteri om du vill ha rörelsefrihet och kompressor om du vill bli galen på slangjäveln.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
öppen för allt då jag är ny på detta. Räcker gaspatron länge?
Jag har för mig att en patron sägs räcka till en låda spik 1200-1500st. (y)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
richardtenggren
De tar slut när man minst anar det också ;)
Jag tror att gaspatronerna läcker lite när de sitter i pistolerna, då de alltid är tomma när man ska ha dem ;)

Hade köpt batteridrivet idag, men fick mot Senco GT90CH(?) billigt när vi precis köpt huset. Panelen spikade jag dock för hand ;)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det är verkligen en djungel. Det låter som om du är i behov av någon typ av stomspikare som skjuter 50-90mm spik. Den kan användas till både att spika stomme och panel. Sedan är det alltid trevligt att komplettera med någon form av dyckertpicka för lister och mindre småjobb.

Själv har jag en tryckluftsdriven Senco scn90 som tar rundbandade spik med rund skalle. En rundbandad tar fler spik (250st) än en rakbandad men blir å andra sidan tyngre när den är full. Spiktypen är också något som spelar roll, det är inte jättesnyggt att spika panel med oval skalle som det är på vissa rakbandadade. När jag byggde mitt hus slog jag knappt i en enda spik förhand. Det mesta spikades med stompickan och lister sköts med en mindre pistol. Ska du köra på tryckluft, se tillsatt ha en smidig slang närmast spikpistolen. Själv har jag en stor i garaget och körde med slangvinda från den.
Ja det verkar vara en 50-90 jag skall ha i alla fall. Antar den går bra att skjuta 45 reglar med.

Finns det ingen risk att de blir för starka så de skjuter in spiken för långt och man ej kan dra ut den igen, eller finns någon typ av funktion som förhindrar det i pickorna?
 
richardtenggren
Du kan ställa djupet hjälpligt genom att justera utsticket på nosen, men då hårdheten på trä varierar ”stort” så är det svårt att undvika att spiken ibland går för djupt eller grunt. Är väl mest ett estetiskt problem, därför handstpikade jag panelen.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Jag kör nästan till 100% med Dewalt spikpistol 18V (har 2 st). Dom gånger jag använder tryckluftspicka är vid stomspikning med 90 mm spik i krångliga lägen.

Har även 18V dyckert pistol, även där får kompressorn vila nu för tiden.
 
  • En Dewalt 18V spikpistol liggande på en ljus bakgrund, betonas som användarens favoritverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
På en luftdriven maskin kan man ställa in kraften genom att justera trycket som kompressorn släpper ifrån sig. Det tycker jag funkar ok för mig som amatör. Gissar att motsvarande möjlighet att ställa in slagkraften finns även på mer tekniskt avancerade maskiner som batteripickor.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.