heimlaga skrev:
Jag tycker det ser galet ut att sätta upp en modern fasspontpanel i olika riktningar på ett gammalt hus. Det bara skriker 2010-talsmode om det. Det blir lika galet som alla ståtliga parstugor som fick eternitfasader och breda fönster på 60-talet. I synnerhet när man har moderna breda plåtar på bröstlisten.
Naturligtvis är det en smaksak....... så du gör som du vill.

Jag skulle riva ned all gammal brädslåning och spika på 30mm Hunton eller Bitulit bitumenimpregnerad porös träfiberskiva på den underliggande plankväggen. Den förbättrar isoleringen och tätar huset mot drag. Personligen tror jag inte på vindduk för när man river och renoverar ser man ju att de flesta dukarna av olika slag fladdrar sönder med åren. Dessutom lär somliga moderna vinddukar vara litet för täta för att passa på ett äldre hus som släpper igenom fukt inifrån. Det blir som en fuktspärr på utsidan och bakpå den kondenserar fukten.
När ställningarna en gång är uppe river en man brädslåningen av en vägg och städar efter på en arbetsdag så du skall inte räkna för mycket på arbetsåtgången med rivningen.

Ovanpå skivorna skulle jag spika 6-7 cm breda remsor av 6mm kryssfaner av den där billiga sorten som bönderna använder på fähusväggar. De ger luftcirkulation bekom spikreglarna. Sedan 22 eller helst 25x100 mm spikreglar. 20 mm tjocka spikreglar vill spricka ibland då man spikar bräderna. Jag skulle tänka igenom alla fogar och anslutningar på förhand och sätta in dubbla spikreglar där det behövs bland annat ovanför fönstren.

Plåtarna ovanför fönstren skall sättas på plats före man brädar väggen ovanför fönstret så att plåten är uppviken bakom bräderna. Alla andra utföranden är förkastligt byggfusk.

Vid stående panel brukar jag sätta dit bräderna vid båda sidorna av fönstret och nästa fast dem med någon spik som jag inte slår in helt. Sedan gör jag smygarna färdiga och spikar fast dem. Sedan gör jag fodren färdiga och näster fast dem med någon spik som jag inte slår in helt. Sedan vattenbrädan som jag bara näster fast. Sedan ritar jag ut var plåten skall gå igenom och så tar jag bort foder och brädor som har varit fastnästade och tar ned dem på marken så jag får såga bekvämt på bockar. Sedan sågar jag enligt vad jag har ritat och sätter dit altihop så att spikarna går i sina gamla hål och allt faller på plats. Sätter dit plåten så länge det ännu gåpr att trä dit den. Spikar fast. Sedan sätter jag dit bräderna ovanför fönstret och spikar fast. Jag lägger en tunn ribba på plåten och ställer brädändarna på den. När bräderna är spikade tar jag bort ribban och då har jag luftrum mellan brädändorna och plåten.
Jag brukar vika ned ändorna på plåtarna så de täcker ändorna på vattenbrädan. Det blir snyggare och så är det känsliga ändträet på vattenbrädan skyddat. Andra fuskar med den detaljen men det är min signatur på en brädslåning som jag har gjort.

Vid liggande brädslåning kan man bräda upp till överkant på fönstret och sätta dit en fyllningsbräda bakom övre fodret. Sedan kan man göra fodren färdiga och sätta dit vattenbrädan och plåten. Sedan sätter man dit brädan ovanför fönstret och hakar ur den så den passar och det blir en lämplig springa ovanpå plåten.

Plåtarna (fönsterbläcken) vid underkant på fönstren kan man antingen sätta dit före eller efter smygarna och fodren på sidorna. Före smygarna är det moderna viset men på äldre hus blir det snyggare att sätta dit dem efter smygarna för det ger ungefär samma utseende som äldre konstruktioner. Om man sätter dit plåtarna efter smygarna och fodren måste man hacka in 5 mm djupt med stämjärn i smyg och foder så att uppviket blir litet infällt och det inte rinner vatten bakom.

Det är
hej igen!
nu har jag läst svaret mer noggrant och uppskattar att du lägger tid.

det är blandat timmer och plank i stommen, iaf vad jag sett genom invändiga renoveringar.
att då riva bort all gammal brädslåning innebär troligen mycket merjobb då man måste regla upp på nytt (eftersom jag ska ha både liggande och stående panel)

om jag bara tar bort locken och spar panelen så har jag som sagt bra att fästa i när jag går på med spikläkten,
jag vill nog ändå köra med vindduk istället för skivor, dels för jag har inhandlat duk redan och att skivor blir betydligt dyrare, tror även det är svårt att få det vindtätt med skivor på ett gammalt krokigt hus?
dubbelfassponten jag köper är inte ändspontad, men jag borde väl ändå kunna skarva löpande om jag monterar en liten plankstump bakom skarven på panelen?

ska plåtarna ovan fönstren monteras före panelen även med liggande panel?
det låter ju logiskt iof, och att man då får kapa ur panelen så plåten sticker ut kanske 1 dm på vardera sida om fönstret eller hur man nu brukar göra?


detta stycke hade jag lite svårt att förstå:
"Vid liggande brädslåning kan man bräda upp till överkant på fönstret och sätta dit en fyllningsbräda bakom övre fodret. Sedan kan man göra fodren färdiga och sätta dit vattenbrädan och plåten. Sedan sätter man dit brädan ovanför fönstret och hakar ur den så den passar och det blir en lämplig springa ovanpå plåten."

vad är fyllningsbräda? och vilken är vattbrädan (ja jag jobbar på kontor (y) )

fönsterbläcken, de i fönstrets nederkant har jag förstått att man monterar efter panelen så de kan jag släppa tills vidare :)

heimlaga skrev:
Hade de traditionellt nåpgon "krusalist", altså profilerad list mellan övre foder och vattenbräda i dina trakter? Om det är tradition i trakten så tycker jag att man kan kosta på en list.
jag vet inte om det är tradition, men det skulle vara snyggt!
kanske man monterar sådana i efterhand om det går? (när man får tid och kan tillverka dem själv) måste man tänka på något då när man monterar det övre fönsterblecket? (vattbrädan kanske det kallas)
 
Redigerat:
Ska du ha list ovanför översta fodret måste du sätta plåten ovanför den. Det går inte att montera den efteråt. Eller det går men då tappar den ju lite av sin funktion.. Jag brukar sätta plåtarna ända in mot vindduken och inte på läkten som många gör.

Alla överbleck monteras innan panelen oavsett vilken riktning panelen går i. Tycker absolut att du ska ha vinduk och inte skippa den som någon skrev. På ett gammalt hus så gör den enorm skillnad, då dom ofta saknar vindskydd.

Jag har nyss klätt om mitt hus med exakt samma utförande som du har tänkt dig. Jag har även satt list ovanför fönsterfodren. Du kan kolla på min tråd "totalrenovering av hus från 1929" så kanske du får lite hjälp :)

Iom att du har en timmerstomme/plank så kan du gå ner i dimension på läkten för få det att bygga lite mindre. Tänk på att se till att inte få några glipor mot ytterkanterna (mot plåtarna) så att djur kan krypa in bakom panelen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Johnsvi skrev:
Ska du ha list ovanför översta fodret måste du sätta plåten ovanför den. Det går inte att montera den efteråt. Eller det går men då tappar den ju lite av sin funktion.. Jag brukar sätta plåtarna ända in mot vindduken och inte på läkten som många gör.

Alla överbleck monteras innan panelen oavsett vilken riktning panelen går i. Tycker absolut att du ska ha vinduk och inte skippa den som någon skrev. På ett gammalt hus så gör den enorm skillnad, då dom ofta saknar vindskydd.

Jag har nyss klätt om mitt hus med exakt samma utförande som du har tänkt dig. Jag har även satt list ovanför fönsterfodren. Du kan kolla på min tråd "totalrenovering av hus från 1929" så kanske du får lite hjälp :)

Iom att du har en timmerstomme/plank så kan du gå ner i dimension på läkten för få det att bygga lite mindre. Tänk på att se till att inte få några glipor mot ytterkanterna (mot plåtarna) så att djur kan krypa in bakom panelen.
har kollat på din tråd, imponerande invändigt! det ser nästan ut som jag tagit bilden från din tråd:)
utvändigt ser man inte i detalj hur det är gjort då bilderna är på avstånt, jag skulle gärna se med bilder på bröstlistens konstruktion samt runt fönster om du har sådana bilder?

vad hade du för dimension på spikläkten bakom panelen?
och hur menar du med att inte få glipor mot ytterkant/plåtarna. vilka ytterkanter?

vad finns det för fördelar att sätta plåtarna mot vindduken?
 
camaro1969 skrev:
har kollat på din tråd, imponerande invändigt! det ser nästan ut som jag tagit bilden från din tråd:)
utvändigt ser man inte i detalj hur det är gjort då bilderna är på avstånt, jag skulle gärna se med bilder på bröstlistens konstruktion samt runt fönster om du har sådana bilder?

vad hade du för dimension på spikläkten bakom panelen?
och hur menar du med att inte få glipor mot ytterkant/plåtarna. vilka ytterkanter?

vad finns det för fördelar att sätta plåtarna mot vindduken?
Jag kan kolla om jag hittar några bilder när jag kommer hem. Jag har 21x70 som läkt, det är ju stumt bakom så finns ingen anledning till att välja grövre än det.

Om du tänker på dom ställena där läkten blir stående så får man ju en öppen spalt neråt bakom panelen. Om man sätter en läkt liggandes i dom ändarna så slipper man getingbon och massa småkryp som kryper in.

Fördelarna är att fukten/vattnet som bildas på vindduken lättare kan rinna ut vi plåten istället för att rinna bakom den. :)
 
tack johnsvi!

då förstår jag.

resonerar som dig att med panelen kvar bakom duken kan man ha tunn läkt.

kolla gärna om du hittar några bilder på bröstlisten samt även gärna kring fönstren :)

alternativ får du ju gå ut och fota ;)
 
camaro1969 skrev:
tack johnsvi!

då förstår jag.

resonerar som dig att med panelen kvar bakom duken kan man ha tunn läkt.

kolla gärna om du hittar några bilder på bröstlisten samt även gärna kring fönstren :)

alternativ får du ju gå ut och fota ;)
Det fick bli så! Tog några kort nyss får se om dom kan vara till nån hjälp :)


Såhär sitter överblecket. Det är nästan lättast att sätta panelen upp till överdelen av fönstret. Sen sätta dit foder och list med plåten ovanpå. Därefter sågar man ut för plåten och spikar vidare.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har valt att ha midjebrädorna gå hela vägen runt knuten istället för att den ska sluta vid knutbrädorna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut med fönsterblecken. Fick bocka till olika plåtar för varje fönster då alla inte satt på exakt samma höjd. Man kan ju såklart lösa det genom att ha ett tvådelad lösning. Men jag ville ha en hel bockad plåt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är kanske svårt att se hur det är gjort på bilderna :/
 
  • Gilla
Ajohan19
  • Laddar…
snyggt!

jag funderar nu på en krönlist ovanför fodret på fönstren, det blir som snyggt...
men vet inte om jag har tid att fixa alla direkt så man kanske tillverkar dem i efterhand. om de nu går montera i efterhand?

vad är det för sorts list du använt som bröstning, den såg rätt stor ut. vart har du fått tag i den?
jag har fått tag i en profilerad gjord ur en 45x70 och det blir för klent.
 
hur vet jag hur djupa bleck jag ska ha? på tex bauhaus å byggmax har de 60 eller 100 mm...


och visst har du använt "överbleck" även nedtill på sista bilden johnsvi?
 
Om du ska montera kronlisten i efterhand måste du ha förberett så att plåten sitter (95 mm i mitt fall) högre upp än översta fodret annars blir du utan plåt där. Det går att montera efteråt också, men det är att fuska och plåten fyller inte lika bra funktion. Förr i tiden hade man aldrig plåtar utan satte oftast en offerbräda ovanpå som man böt ut när den vart dålig.

Bröstningen är från Åttersta såg. Den är 95x 45 tror jag.

Plåtarna ska sticka ut cirka 15 mm träet. Så sätter du den mot vindduken blir det 22+22+(måttet på kronlisten ex 45) + 15 = 104. Då kan du köpa en plåt som är 100mm -110 mm. Finns på dom flesta bygghandlarna eller så åker du till ett plåtslageri så bockar dom till i exakt det mått du vill ha.

Ja det är överbleck där också :)
 
tror jag förskjuter plåtarna typ 95 ovanför fodret...
om jag inte orkar fixa krönlister kan man ju sätta ett till, lite bredare foder och kanske figursåga ändarna eller liknande, har sett många har så nu när man är ute å åker (man blir skadad, kollar alltid efter det man just ska göra hemmavid)

en liten till fråga jag passar på att ställa här som hör till plåtbleck och liknande...

jag kommer alltså ha liggande panel.

det finns ett garage tillbyggt på huset med flack takvinkel.

egentligen vill man väl ha en plåt även här bakom panelen. (jag tror det kallas ståndskiva, efter lite googlande) MEN takvinkeln är så flack så man inte kan snekapa den liggande panelen på ett snyggt sätt tror jag... varje 120mm planka skulle få snedkapas kanske 50 cm eller så.

hur gör man då?

jag hade en liten tanke att kanske sätta en ståndskiva bakom panelen, och sedan en till utanpå panelen för det estetiska..
 
Redigerat:
Johnsvi skrev:
Det fick bli så! Tog några kort nyss får se om dom kan vara till nån hjälp :)


Såhär sitter överblecket. Det är nästan lättast att sätta panelen upp till överdelen av fönstret. Sen sätta dit foder och list med plåten ovanpå. Därefter sågar man ut för plåten och spikar vidare.
[bild]


Jag har valt att ha midjebrädorna gå hela vägen runt knuten istället för att den ska sluta vid knutbrädorna.
[bild]

Såhär ser det ut med fönsterblecken. Fick bocka till olika plåtar för varje fönster då alla inte satt på exakt samma höjd. Man kan ju såklart lösa det genom att ha ett tvådelad lösning. Men jag ville ha en hel bockad plåt.
[bild]

Det är kanske svårt att se hur det är gjort på bilderna :/
nu har jag kommit till överblecken med min panel.
det passar så bra att jag kan använda en hel bräda ovanför utan att klyva bort något,
men kan jag spara noten i underkant? tänker mest för risken av röta osv..
eller ska jag försöka klyva bort själva noten med en liten lutning på 15 grader, dock blir avståndet från överblecket närmare 3 cm isf.
hur gör jag? :)

hade varit bättre om det vart som i ditt fall johnsvi, att man får ta bort ca 3cm ur en bräda...
 
Ingen ide angående noten?
 
Du skriver : Jag tycker det ser galet ut att sätta upp en modern fasspontpanel i olika riktningar på ett gammalt hus. Det bara skriker 2010-talsmode om det.

Vad skall man då använda för panel eller fasad menar du på ett gammalt hus, för att det inte skall skrika 2010-talsmode tycker du?
 
Sjomanen Sjomanen skrev:
Du skriver : Jag tycker det ser galet ut att sätta upp en modern fasspontpanel i olika riktningar på ett gammalt hus. Det bara skriker 2010-talsmode om det.

Vad skall man då använda för panel eller fasad menar du på ett gammalt hus, för att det inte skall skrika 2010-talsmode tycker du?
Sådan brädslåning som fanns på hus på den tiden. Ännu finns det ju gamla originalfasader att titta på och det som gick att göra en gång går att göra igen. Virke finns i skogen och går att såga och hyvla ungefär så som man vill ha det för i stort sett samma kostnad som standarddimensioner i de just nu modernaste profilerna.
Med vissa tillägg. Vi vet ju av erfarenhet att det är bättre att sätta plåtar ovanpå vattenbrädorna och vi vet att det är bättre att sätta underbläck på fönstren än att ha gamla sortens utstickande underkarmar. Då skall vi inte göra om gammelfolkets misstag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.