hej!

har ett gammalt timmer/plankhus med stående panel med smal lockläkt.

jag har tänkt gjort som så att:

1 ta bort locken
2 häfta upp vindduk
3 montera spikläkt typ 20-22mm tjock som även fungerar som luftspalt
3 ny dubbelfasspont panel i 120 bredd, det ska vara stående panel nertill och liggande upptill avgränsad av en bröstlist med "fönsterbläck" på


lite frågor å funderingar då...

är det nödvändigt med luftspalt mellan gamla och nya panelen
ska jag ha vindduk, och isåfall nån särskild sort eller räcker en helt vanlig?
dubbelfassponten är inte ändspontad kan jag ändå skarva vartsomhelst eftersom jag har panel bakom?


de flesta fönstren är ny så man måste göra nya smygar samt fönsterbleck, och panelen hamnar ju 2-4 cm längre ut med.
visst monteras fönsterblecken före panelen? lite tips på hur man gör rent praktiskt skulle uppskattas

mycket frågor men tänkte kolla upp det mesta innan man sätter igång :)
 
114 som läst inlägget men ingen som törs svara :)
 
Jag gör väl ett försök med mina tankar då jag tvekade den första gången jag läste tråden...

Varför tar du bara bort lockläkten och lämnar panelen?
Du kommer ju få grundare smygar runt fönster och dörrar om du tar bort panelen så det blir ju snyggare. Dessutom så kommer ju en eventuell vindduk inte vara till någon nytta om den sitter utanpå den gamla panelen då den bör kunna blåsa in i underkant mellan panelbrädorna.

När det gäller fönsterbleck är jag ingen expert men underblecket monterar man ju efter panelen men före fodret. När jag funderar på det så borde även ett överbleck monteras efter panelen eller möjligen i samband med panelen. Överblecket ska ju stickas upp under panelen för att fånga eventuellt vatten på basksidan och då är väl den stora frågan om det ska fästas i en spikläkt i framkant av luftspalten eller om det ska fästas i en regel i bakkant av luftspalten.

Själv så struntade jag i överbleck på när jag byggde om en yttevägg för några år sedan då det är så kort avstånd mellan takutsprånget och överkanten på det aktuella fönstret. Om det ska kunna komma vatten på fasaden över fönstret behöver det blåsa in helt horisontellt och då kommer nog alla takpannor och allt annat också blåsa bort samtidigt.
 
När vi bytte panel från lockläkt till liggandes så lät vi allt vara kvar, den nya panelen spikades i lockläkten. Ska du inte riva ner den gamla panelen helt så kan du skippa vindduken. Vid fönsterbyte några år tidigare så satte vi fönstren medvetet i liv med fasaden, för att kunna sätta ny panel utanpå utan att fönstren hamnade för djupt. Nu är den utvändiga salningen 40mm + foder 22mm.

Vad det gäller bleck så satte vi överbleck bakom panelen, men fönsterblecken satte vi efter att foder var uppe. Här finns det flera olika sätt att göra det på.

Tips, om du redan inte har beställt panelen så beställ den grundad och mellanstruken i rätt kulör, man sparar både pengar och tid på det.

Lycka till med panel bytet!
 
tack för input!

jag vill lämna panelen den gamla panelen så jag har något bra att spika i.
hade jag bytt stående panel igen så hade jag nog tagit bort den, men eftersom jag ska ha stående och liggande panel behåller jag den och reglar på en tunn spikläkt istället.
känns även som mycket mer jobb att riva bort all panel.

jo jag har tänkt på det att det kan blåsa upp i underkant, och måste göra nån lösning för att förhindra det, vika in den i nederkant på nåt vis... kanske sätta en extra regel eller så under den gamla panelen, löser sig nog.

på byggmax beskrivning, https://www.byggmax.se/gör-det-själv/fasad/sätta-fasadpanel-del-1-förberedelser punkt 9-12 verkar det som man ska montera överblecket först...? men jag fattar inte riktigt hur det går till...
kanske inte stämmer eftersom mina fönster inte sitter i linje med nya panelen utan längre in i väggen.

jag har ett 2 våningshus och kommer bara skippa bleck på övervåningen under takutsprånget, på gaveln är det rätt utsatt så därför kommer det monteras även där.
 
MB77 skrev:
När vi bytte panel från lockläkt till liggandes så lät vi allt vara kvar, den nya panelen spikades i lockläkten. Ska du inte riva ner den gamla panelen helt så kan du skippa vindduken. Vid fönsterbyte några år tidigare så satte vi fönstren medvetet i liv med fasaden, för att kunna sätta ny panel utanpå utan att fönstren hamnade för djupt. Nu är den utvändiga salningen 40mm + foder 22mm.

Vad det gäller bleck så satte vi överbleck bakom panelen, men fönsterblecken satte vi efter att foder var uppe. Här finns det flera olika sätt att göra det på.

Tips, om du redan inte har beställt panelen så beställ den grundad och mellanstruken i rätt kulör, man sparar både pengar och tid på det.

Lycka till med panel bytet!
jo man hade kunnat flytta ut fönstren men som du ser vet jag inte riktigt om panelen ska va kvar eller inte, alltså vet jag inte på vilket djup man borde satt dem på...

jag har alltså smala lockläkt, kanske 3-4 cm, och att fästa i den blir svårt, samt att den är lätt att ta ner.

när man tagit ner den är plankväggen nästan tät ändå... bara m.m. springor mellan plankorna.

du har inga bilder från bleckmonteringen?

jag köper en dubbelfasspont lokals så att beställa den grundad tror jag inte blir särskilt prisvärt...
har redan målat 200 m2 panel å satt på garaget redan och det gick rätt bra.. har bara hört klagomål på att det är snålt med färg om man köper den grundad och klar :)
 
Det går alldeles utmärkt att fästa i lockläkten. Har tyvärr inga bilder på monteringen av blecken.

Värt att dubbelkolla panelen tycker jag, vi köpte 1600m 120mm enkelfasspontad grundad med Jotun Industrigrund och mellan struken med Jotun Optimal. Skulle vi köpt obehandlat och sedan målat själva hade det blivit betydligt dyrare.

Kollade offerten och vi betalade 12,35kr/lpm ink. frakt.
 
MB77 skrev:
Det går alldeles utmärkt att fästa i lockläkten. Har tyvärr inga bilder på monteringen av blecken.

Värt att dubbelkolla panelen tycker jag, vi köpte 1600m 120mm enkelfasspontad grundad med Jotun Industrigrund och mellan struken med Jotun Optimal. Skulle vi köpt obehandlat och sedan målat själva hade det blivit betydligt dyrare.

Kollade offerten och vi betalade 12,35kr/lpm ink. frakt.
det går inte fästa i min lockläkt, och inte om jag ska ha både stående och liggande panel, då blir det enklast att ta bort den :)

jo jag kan kolla pris på målning, men har redan köpt färg, jotun butinox för 75:- litern och panelen ger jag 90:- m2 för, vet inte vad det blir för pris per meter men:)
 
Jag tycker det ser galet ut att sätta upp en modern fasspontpanel i olika riktningar på ett gammalt hus. Det bara skriker 2010-talsmode om det. Det blir lika galet som alla ståtliga parstugor som fick eternitfasader och breda fönster på 60-talet. I synnerhet när man har moderna breda plåtar på bröstlisten.
Naturligtvis är det en smaksak....... så du gör som du vill.

Jag skulle riva ned all gammal brädslåning och spika på 30mm Hunton eller Bitulit bitumenimpregnerad porös träfiberskiva på den underliggande plankväggen. Den förbättrar isoleringen och tätar huset mot drag. Personligen tror jag inte på vindduk för när man river och renoverar ser man ju att de flesta dukarna av olika slag fladdrar sönder med åren. Dessutom lär somliga moderna vinddukar vara litet för täta för att passa på ett äldre hus som släpper igenom fukt inifrån. Det blir som en fuktspärr på utsidan och bakpå den kondenserar fukten.
När ställningarna en gång är uppe river en man brädslåningen av en vägg och städar efter på en arbetsdag så du skall inte räkna för mycket på arbetsåtgången med rivningen.

Ovanpå skivorna skulle jag spika 6-7 cm breda remsor av 6mm kryssfaner av den där billiga sorten som bönderna använder på fähusväggar. De ger luftcirkulation bekom spikreglarna. Sedan 22 eller helst 25x100 mm spikreglar. 20 mm tjocka spikreglar vill spricka ibland då man spikar bräderna. Jag skulle tänka igenom alla fogar och anslutningar på förhand och sätta in dubbla spikreglar där det behövs bland annat ovanför fönstren.

Plåtarna ovanför fönstren skall sättas på plats före man brädar väggen ovanför fönstret så att plåten är uppviken bakom bräderna. Alla andra utföranden är förkastligt byggfusk.

Vid stående panel brukar jag sätta dit bräderna vid båda sidorna av fönstret och nästa fast dem med någon spik som jag inte slår in helt. Sedan gör jag smygarna färdiga och spikar fast dem. Sedan gör jag fodren färdiga och näster fast dem med någon spik som jag inte slår in helt. Sedan vattenbrädan som jag bara näster fast. Sedan ritar jag ut var plåten skall gå igenom och så tar jag bort foder och brädor som har varit fastnästade och tar ned dem på marken så jag får såga bekvämt på bockar. Sedan sågar jag enligt vad jag har ritat och sätter dit altihop så att spikarna går i sina gamla hål och allt faller på plats. Sätter dit plåten så länge det ännu gåpr att trä dit den. Spikar fast. Sedan sätter jag dit bräderna ovanför fönstret och spikar fast. Jag lägger en tunn ribba på plåten och ställer brädändarna på den. När bräderna är spikade tar jag bort ribban och då har jag luftrum mellan brädändorna och plåten.
Jag brukar vika ned ändorna på plåtarna så de täcker ändorna på vattenbrädan. Det blir snyggare och så är det känsliga ändträet på vattenbrädan skyddat. Andra fuskar med den detaljen men det är min signatur på en brädslåning som jag har gjort.

Vid liggande brädslåning kan man bräda upp till överkant på fönstret och sätta dit en fyllningsbräda bakom övre fodret. Sedan kan man göra fodren färdiga och sätta dit vattenbrädan och plåten. Sedan sätter man dit brädan ovanför fönstret och hakar ur den så den passar och det blir en lämplig springa ovanpå plåten.

Plåtarna (fönsterbläcken) vid underkant på fönstren kan man antingen sätta dit före eller efter smygarna och fodren på sidorna. Före smygarna är det moderna viset men på äldre hus blir det snyggare att sätta dit dem efter smygarna för det ger ungefär samma utseende som äldre konstruktioner. Om man sätter dit plåtarna efter smygarna och fodren måste man hacka in 5 mm djupt med stämjärn i smyg och foder så att uppviket blir litet infällt och det inte rinner vatten bakom.

Det är
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Håller med heimlaga om att 20mm spikläkt är för klent, jag körde på glespanel 28x70.

Vindduk eller någon board är nog mest en smaksak - det blåser ju inte storm bakom panelen så risken att duken går sönder lär vara obefintlig.

Här en bra inststruktionsvideo på hur du sätter fönsterblecken;

[video=youtube;LWg2ql_DveY]https://www.youtube.com/watch?v=LWg2ql_DveY[/video]
 
heimlaga skrev:
Jag tycker det ser galet ut att sätta upp en modern fasspontpanel i olika riktningar på ett gammalt hus. Det bara skriker 2010-talsmode om det. Det blir lika galet som alla ståtliga parstugor som fick eternitfasader och breda fönster på 60-talet. I synnerhet när man har moderna breda plåtar på bröstlisten.
Naturligtvis är det en smaksak....... så du gör som du vill.
jag tycker det är rätt snyggt och förstår inte vad du menar, har jag kanske benämnt panelen felaktigt?

en bild jag hittade på nätet som föreställer det jag tänkt mig
blogger-image-1367776821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'

i övrigt ett superbt svar som jag ska läsa igen!
 
mexitegel skrev:
Håller med heimlaga om att 20mm spikläkt är för klent, jag körde på glespanel 28x70.

Vindduk eller någon board är nog mest en smaksak - det blåser ju inte storm bakom panelen så risken att duken går sönder lär vara obefintlig.

Här en bra inststruktionsvideo på hur du sätter fönsterblecken;

[video=youtube;LWg2ql_DveY]https://www.youtube.com/watch?v=LWg2ql_DveY[/video]
kanon med videon hoppas jag! ska kika ikväll :)

tänker mig att spikläkten på 20-22mm skall fungera eftersom panelen sitter bakom och man även spikar in i den med 75mm långa spik.
28x70 är bättre om man inte har något bakom spikläkten i sin helhet kan jag tänka mig?
 
camaro1969 skrev:
jag tycker det är rätt snyggt och förstår inte vad du menar, har jag kanske benämnt panelen felaktigt?

en bild jag hittade på nätet som föreställer det jag tänkt mig
[bild]'

i övrigt ett superbt svar som jag ska läsa igen!
Nja....med det där utförandet kan det nog fungera...... men på den tiden använde man sällan fasspont i vågrätt läge. Lodrätt kunde man ha fasspont men inte vågrätt. Det brukar vara fasning på underkant av brädan och en sorts urgröpning på överkant. Vet inte vad profilen heter.....fast de kan ju ha haft en annan stil på profilerna där du bor.

Mexitegels metod att montera fönsterbleck är den moderna. Personligen skulle jag göra annorlunda på ett gammalt hus men det är ju fritt att välja.

Hade de traditionellt nåpgon "krusalist", altså profilerad list mellan övre foder och vattenbräda i dina trakter? Om det är tradition i trakten så tycker jag att man kan kosta på en list.
 
M
Det riktigt tidstypiska borde väl vara att ha "fönsterbleck" i trä? Kanske heter vattbräda även när den sitter under fönstret?
 
På den tiden var det ytterkanten på undre karmen som stack ut som droppnäsa. Det kan man ju inte åstadkomma med nutidens fönster så då får man försöka göra plåten på sådant vis att det får ungefär rätt proportioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.