Hej Jag använder 3,2 mm masonit, som jag tycker är smidig att jobba med. Följer väggarna bra och spikar man tätt ( jag kör med klammerpistol) så ligger skivan som smetad på väggen. Jag tycker att det bli liv i väggarna. Det är ju inget för den som eftersträvar släta raka väggar. Sedan jag har börjat använda klammerpistolen så har jag inga problem med spikhålen, försänker sig själv. Sedan spacklar jag skarvar, mjukfog i hörn, ytmättar väggarna med utspädd våtrumstapetlim, låter torka, limmar upp renoveringstapet ( som döljer ev. ojämnheter i skarvarna) och sedan på med yttapeten. Visst finns det risk att det spricker i skarvar och hörn. För mig har det fungerat hittills, men med tidens tand så blir det säkert små sättningar som får tapeten att spricka på något ställe, men det kan jag leva med. MVH/Andreas
 
  • Gilla
Tokejo
  • Laddar…
Varför inte pappspänning? Då slipper du ju allt vad spackling och slipning heter.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Hej Jag ser hårdboarden lite som drag/vindskydd, åtminstone mot ytterväggar. Boarden lär ju vara icke mögelbenägen och tåla fukt. Det var som jag nämnt tidigare, det var så här väggarna var beklädda innan och det har fungerat i alla år. Så jag vågar inte göra på annat sätt, man vet att det fungerar. Det är ju kall/varmdrag i väggarna och sedan lite extremväder ute, så bildas lite kondens. den sätter sig i trä och board. Torkar sedan utan skador. Hur fungerar pappspänning? MVH/Andreas
 
Pappspänning är det gamla sättet att färdigställa väggar och tak för tapetsering och målning. Har de positiva egenskaper du är ute efter och har likheter med dina idéer då även pappen blötläggs och blir alldeles slät efter montering när den har torkat. Den spikas. Tydligen inte alls så svårt som det kan verka. Har själv aldrig gjort det men längtar intensivt efter den dagen när vi kommit så långt att det är dags att börja göra i ordning invändigt!

Kolla byggnadsvårdsbloggar hur andra har gjort, här tex hos Mrs Universum:
http://mittuniversum.wordpress.com/2012/02/28/pappspanda-vaggar/

Här hos Sophie på forumet kan du se vad som behövs:
http://sodergarden.wordpress.com/2011/10/20/material-for-pappspanning/

Jag tror det var första gången de gjorde det men resultatet blev verkligen bra.

På Stockholms läns museums hemsida kan man läsa om hur pappspänning går till:
http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_flash/pappspanda-vaggar/
 
  • Gilla
ozo
  • Laddar…
Även om jag är lite nyfiken på hur det funkar med masonit på väggar kan jag ju inte annat än hålla med dengroth om att pappspänning borde vara förstahandsvalet. Vi har pappspännt väggarna i ett rum och hade begränsad erfarenhet ändå gick det väldigt bra och vi är mycket nöjda med resultatet. Snabbt går det också och man behöver inte spackla eller slipa alls. En rulle papp som kommer räcka till flera rum kostade ca 700 så jag tror ingen skivmaterialsvariant kan tävla med pappen ekonomiskt. Pappen tål mer än man tror även om masoniten förstås är ett snäpp tåligare. Pappen är dock lättare att laga.

En fördel med pappen är man kan slå in lite vad som helst och ändå få en enhetlig yta. Vi byggde t.ex. garderobsdörrar av plyfa som vi pappspände. Genom att också montera golvsockel och måla dörrarna på samma sätt som väggen blev resultatet mycket lyckat och diskret. Det hade knappast gått med någon annan lösning.

Spikraderna täcks genom taklist och golvsockel och s.k. makulering. Makuleringen gör det mycket svårt att se var spikarna är. Lite magi faktiskt.

Kan bjuda på några bilder också.

Några våder uppe. Den längst till höger har inte torkat ännu och är därför lite skrynklig.

IMG_7750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makulering
IMG_7759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garderobsdörr på samma vägg
IMG_7765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen på god väg att bli klar
IMG_8356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_7765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
e-hufs och 4 till
  • Laddar…
Jag har både väggar och tak som är pappspända. Ur estetisk synpunkt är det oslagbart i ett gammalt hus.

När jag renoverat barnens rum har jag dock valt bort det till förmån för vitmålat trä i taket och gips på väggarna. Detta av brandskyddsskäl. Om barnen gör något dumt med ett ljus eller an lampa vill jag ha en ytbeklädnad som inte omedelbart blir en enorm fackla.
Ska dock snart göra om vardagsrummet och där funderar jag på att behålla pappen men inte bestämt mig ännu av samma skäl.
 
Hej alla pappförespråkare. Tack för bilder, länkar och egen erfarenhet. Jag ska nog verkligen prova detta i nästkommande rum. Det är ju onekligen betydligt mindre arbete med pappspänningen än board. Faktum är att jag fann papp bakom masoniten i ett av rummen när jag rev, vilket verkar vara den ursprungliga beklädnaden. Masoniten "uppfannns" ju senare än 1915? mvh/Andreas
 
Gammal tråd men halkade in på den nu när jag ska renovera mina masonitväggar. Tänkte bara säga att man kanske ska vara försiktig med att använda våtrumsprodukter på väggarna då de oftast inte är diffusionsöppna. De bildar ju ett tätt skikt vilket gör att när det är varmt inne och kallt ute så blir det kondens i väggen. Forsätt i gammal anda och skippa plastmaterial i gamla hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.