Rikard Ågren skrev:
Men hur bra kan det sitta utan plugg?

Jag gillar JR.

Till kabelskydd använder man väl kabelskyddsklammer, Glufsglufs. JR blir för vekt
Jag förstår hur du menar, bara det att vi kallar de galvade häromkring också för JR klammer då dom ser likadana ut, självklart väljer man ju rätt sak för sin plats men som sagt, samma namn.
 
Rikard Ågren skrev:
Men hur bra kan det sitta utan plugg?
Tillräckligt bra för att hålla en liten kabel på plats
 
Kabelkanal är tusen gånger snyggare än rör.
Skruva upp den med gipsskruv.. brukar fästa bra om man inte drar den allt för hårt i botten.
 
Håller med. Kabelkanal/list är både hyfsat billigt och blir mycket snyggt. Köp på närmsta byggvaruhus. Jag har dålig erfarenhet av förklistrade lister - skruva istället.

Eftersom du ska fästa i tak: Välj lister som är tillräckligt styva för att inte "hänga ner" mellan fästpunkterna (cc reglar).

Pen
 
Redigerat:
Pen skrev:
Håller med. Kabelkanal/list är både hyfsat billigt och blir mycket snyggt. Köp på närmsta byggvaruhus. Jag har dålig erfarenhet av förklistrade lister - skruva istället.

Eftersom du ska fästa i tak: Välj lister som är tillräckligt styva för att inte "hänga ner" mellan fästpunkterna (cc reglar).

Pen
I och med att det är gipstak så kan man ju skruva lite här och där så sitter listen bra ändå, man behöver ju inte bara sikta in sig på glesen.
 
Benny_o_Lina skrev:
Kabelkanal är tusen gånger snyggare än rör.
Skruva upp den med gipsskruv.. brukar fästa bra om man inte drar den allt för hårt i botten.
Om man tar vita rör och har böjfjäder till 10 eller 12 mm rör samt vid ev skarv sätter klammer över skarven så blir det riktigt snyggt.
 
Och är man lite smart använder man kanal med klister som man även skruvar, lätt att sätta upp och sitter fast om man sätter i några skruvar.
 
Är man duktig med rör så tycker jag att det är snyggare än list.

//Patrik
 
Man kan skarva tians rör med en bit tolva om det krisar :)
 
Patrik_Hed skrev:
Men vad är det för märke på den där klammern? Inte Thorsman va? Det är ju en lång gipsskruv på den klammern, brukar vara en annan skruv på de klammer jag använder.

//Patrik

Malmbergs skruvklammer har sådana skruvar (föga förvånande). Värdelösa jämfört med t.ex. Thorsmans som har riktiga skruvar som kan fästas direkt i gips (visst, den typen av skruv kan fästas i gips, men bra sitter det ju inte..) Dessutom har Thorsmans rostskydd, vilket inte Malmbergs o.co. har.
 
ybu skrev:
Malmbergs skruvklammer har sådana skruvar (föga förvånande). Värdelösa jämfört med t.ex. Thorsmans som har riktiga skruvar som kan fästas direkt i gips (visst, den typen av skruv kan fästas i gips, men bra sitter det ju inte..) Dessutom har Thorsmans rostskydd, vilket inte Malmbergs o.co. har.
Ah, okej på så sätt.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.