A andersmc skrev:
Vackert? Spiken ska slås in. Hur kan det bli mer eller mindre vackert?
Ja att spiken inte hamnar "flusch" med fasaden utan borrar sig in i trät och skapar hål. Samt ofta trasar sönder området runt spiken. Vilket gör det lättare för vatten att tränga in.
För även om man noga ställer in anslaget så varierar ofta hårdheten på trät.
Men allt beror ju på vilka krav man har på resultatet.
Det kanske har hänt mycket på spikpistolsområdet de sista 5 åren...
Men tycker oftast att maskinspikade fasader ser bedrövliga ut.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Med rätt pistol och inställning av den så blir det perfekt. Finns 0 anledning att spika för hand om man inte behöver använda specialspik.
Beror ju på vad man har för krav. Exempelbilden ovan ser verkligen inte bra ut.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Beror ju på vad man har för krav. Exempelbilden ovan ser verkligen inte bra ut.
Exempelbilden är ett typexempel på dåligt, gör man det rätt så blir det ingen skillnad på maskin eller handspikat.

Men vill man spika för hand är det ok, jag har slutat med det (och resultatet blir bra).
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja att spiken inte hamnar "flusch" med fasaden utan borrar sig in i trät och skapar hål. Samt ofta trasar sönder området runt spiken. Vilket gör det lättare för vatten att tränga in.
För även om man noga ställer in anslaget så varierar ofta hårdheten på trät.
Men allt beror ju på vilka krav man har på resultatet.
Det kanske har hänt mycket på spikpistolsområdet de sista 5 åren...
Men tycker oftast att maskinspikade fasader ser bedrövliga ut.
En maskinspikad panel som är rätt utförd kan du inte se om den är hand- eller maskinspikad. Bara om det är dåligt gjort, men det syns även om en panel är dåligt handspikat...
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersSt och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har spikat panel med hammare men man blir less.
Man kan väll ställa ner trycket så kan man hammra sista?
Känns som man speedar på lite kanske? :)
ja det är inga problem å ställa in så skallen inte går för djupt, blir bättre för min del än att köra hammare då jag missar spiken varannan gång
 
  • Gilla
  • Haha
ergonomen och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja att spiken inte hamnar "flusch" med fasaden utan borrar sig in i trät och skapar hål. Samt ofta trasar sönder området runt spiken. Vilket gör det lättare för vatten att tränga in.
För även om man noga ställer in anslaget så varierar ofta hårdheten på trät.
Men allt beror ju på vilka krav man har på resultatet.
Det kanske har hänt mycket på spikpistolsområdet de sista 5 åren...
Men tycker oftast att maskinspikade fasader ser bedrövliga ut.
kan inte tänka mig att prefabricerade hus som byggs inomhus spikas för hand‍♂️
 
J Jocu skrev:
kan inte tänka mig att prefabricerade hus som byggs inomhus spikas för hand‍♂️
Nej, och de ser ju oftast just fabrikstillverkade ut. En del tycker det är ok.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja att spiken inte hamnar "flusch" med fasaden utan borrar sig in i trät och skapar hål. Samt ofta trasar sönder området runt spiken. Vilket gör det lättare för vatten att tränga in.
För även om man noga ställer in anslaget så varierar ofta hårdheten på trät.
Men allt beror ju på vilka krav man har på resultatet.
Det kanske har hänt mycket på spikpistolsområdet de sista 5 åren...
Men tycker oftast att maskinspikade fasader ser bedrövliga ut.
Men då har man ställt in spikpistolen fel. Det är klart att det blir fult om man gör det fult.

Det är samma sak om du spikar för hand utan att kunna det riktigt, så du missar och slår märken i trät bredvid spiken. Det blir också fult.
 
  • Gilla
Fru B
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
En maskinspikad panel som är rätt utförd kan du inte se om den är hand- eller maskinspikad. Bara om det är dåligt gjort, men det syns även om en panel är dåligt handspikat...
Hur ställer man in så att spikpistolen tar höjd för variationer i hårdheten på trät?
Det enda jag lyckades få det ok med var genom att ställa in anslaget lätt så att kanske 30% hamnade jämns med trät. Resten satt 1-5mm utanför och fick slås i för hand.
Har en Senco köpt ny för typ 5-6000kr och har testat med flera olika fabrikat på spik. 100% stabilt tryck till tryckluften.

Det såg mest ut som de flesta andra "myresjöhus" i området hur jag än testar.
Slutade med att jag handspikade och skruvade hela panelen.
 
  • Gilla
akeohm
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur ställer man in så att spikpistolen tar höjd för variationer i hårdheten på trät?
Det enda jag lyckades få det ok med var genom att ställa in anslaget lätt så att kanske 30% hamnade jämns med trät. Resten satt 1-5mm utanför och fick slås i för hand.
Har en Senco köpt ny för typ 5-6000kr och har testat med flera olika fabrikat på spik. 100% stabilt tryck till tryckluften.

Det såg mest ut som de flesta andra "myresjöhus" i området hur jag än testar.
Slutade med att jag handspikade och skruvade hela panelen.
18v Dewalt batteripicka, ställer in den efter de mjukare delarna, får efterdra vissa som hamnar på hårdare trä. Sen finns det även en del tryckluftspistoler som fungerar bra (bland annat Senco Rundbandad)

Men många tryckluftspistoler har svårt att få till det bra.
 
A
Jag har sett fler paneler spikade med pistol, som har en del övrigt att önska, spikmässigt, än jag har sett handspikade.
 
J Jocu skrev:
Hej!

har en hikoki spikpistol.
Ska börja skjuta fasad, men denna pistol har en typ av gaffel längst fram, denna gaffel lämnar märken.

finns det något man kan göra för att slippa dessa märken?
Det där är en kombinationspistol för både spik och klammer. Du ska använda en ren spikpistol, har betydligt smäckrare huvud. Problemet med olika hårdhet i träet förändras dock inte så det blir antingen lite mindre märken eller en del efterhamrande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J Jocu skrev:
Hej!

har en hikoki spikpistol.
Ska börja skjuta fasad, men denna pistol har en typ av gaffel längst fram, denna gaffel lämnar märken.

finns det något man kan göra för att slippa dessa märken?
Hej. Finns en "panelnos" att köpa och sätta på för att lösa ditt problem.
 
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
Som ovan skriver, man använder en panelnos som inte ger dessa märke. Om man är petig är ett bra tips också att ställa maskinen så att den inte skjuter in spiken hela vägen utan har någon millimeter kvar. Sen går du över och slår in det sista för hand.
 
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
Ska upp med ny fasad i vår.
Vad ska jag ha för spikpistol? Eller ska man skruva, finns det bandad skruv till det? Har en festool automatskruvdragare och en billig luftpicka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.