P
Då kommer det en rapport..
Ingen spik vägrade att helt gå ner. Det var väl en handfull som var lite bråkiga och jag tror nog att det var då dom möttes men ingen direktträff dock. Vid ett tillfälle så lyckades jag nog att placera plåtarna på båda sidor ganska lika och man märkte att flera spikar var svåra att få ner. Försökte att vrida plåten lite och då gick det rätt bra ändå.

Men generellt så tror jag nog att man placerar inte plåtarna så exakt lika så att man träffar spikarna från båda sidorna. Tror att det är nog mer ett undantag att så sker...

Sen måste jag bifoga en bild på underverken.. Det var lite mäktigt att skapa dom...
DSC_0583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Snyggisar. (y)

Och jag lägger märke till alla de där kilarna som ligger på golvet. Sådana har jag också tillverkat, och det var inte enkelt att komma på något bra sätt att göra dom. ;)
 
Plåtarna har ju för det mesta hålmönster som är förskjutet. Mao monterar man plåten åt olika håll på vardera sida för att undvika att infästningarna går i varandra. Så gjorde jag med mina takstolar och det fungerade perfekt. Skruvade med ankarskruv.
 
  • Gilla
Kalle Johanson
  • Laddar…
P
Kilarna... skulle vara tillverkade, enligt ritningen, av 145mm regel så jag räknade ut hur lång den andra katetern (dvs den andra raka sidan) skulle vara. (582mm) så jag tog min DeWalt sänksåg med tillhörande skena som jag har två specialtvingar till och klämde fast den diagonalt på regeln. Och skaffade en klyv klinga till sågen (30 tänder tror jag det är) istället för den mångtandade. Dock är klingan lite tjockare (2.8mm) än den andra (2mm) så jag offrade en sida av den ena skenan (av två) som jag har... Ska dock köpa en ny gummilist i framtiden.
La en annan regel brevid för stöd till skenan.. Sen var det bara att såga...
Ska leta och se om jag har någon bild på det hela....

Jag hade 5 olika spikplåtar och det var 2 som hade förskjutna hålmönster och det var dom små plåtarna så dom var ändå lätta att sätta lite olika. Dom stora var symmetriska + att klart svårare att sätta förskjutet för att dom skulle hålla ihop flera reglar.
 
Mikael_L
TheStills skrev:
Kilarna... skulle vara tillverkade, enligt ritningen, av 145mm regel så jag räknade ut hur lång den andra katetern ...klipp...
För mig var kilarna restmaterial efter att jag sågat av överramen i takfoten (ren design mao) till garaget samt friggeboden, husets takstolar lät jag tillverka.
Men det var lite klurigt att fixa något som både gav snabbhet och repeterbarhet.

I ena fallet gjorde jag någon konstruktion med ett fasttvingat anhåll i kap/ger-sågen, och andra änden av överarmen låg på ett stöd precis vid en markering. Ett krångligt sätt att lösa det på.

I det andra fallet gjorde jag en mall av en bit skivmaterial och två små bitar spikregel, som jag sen lät handcirkelsågen löpa mot.
För de som sett mattias_p's tips om att såga rakt med handcirkelsåg i verktygsforumets tips&trick-tråd kan tänka sig hur den såg ut.
Ett anhåll som inte ger 90gr vinkel, utan den önskade, och ett som stoppar mot änden av överramen så snittet hamnar repetitivt på samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.