P
Håller på med ett garage och funderar på takstolar.
Visst man borde beställt innan semestrarna men då visste vi inte ens att vi skulle ha takstolar. Då var man inne på pulpettak och limträbalk men vi ändrade os... och nu är alla takstolsleverantörer på semester precis som jag...

Nu har jag en takstolsritning (fått den beräknad) men sitter och funderar lite på detta med spikningsplåtarna. Om man spikar en på vardera sidan om regeln så kommer ju spikarna som ska vara 35mm långa gå i varandra. Ska man förskjuta plåtarna lite? Men hur? Dom skriver ju i takstolsboken att plåtarna ska ligga centrerat på regeln och då antar jag att det ska vara både i våg och lodrätt..

Någon som har en aning?
 
Det behöver du inte oroa dig för. Spikarna kommer att gå förbi varandra.

Mattias
 
  • Gilla
Micke_vb och 1 till
  • Laddar…
Om du verkligen försökte att slå i en spik från ena hållet och sedan försökte träffa den med en annan spik från andra hållet så skulle du inte lyckas. Så det är ingen risk att spikarna kolliderar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Som redan skrivet, så behöver du inte oroa dig.


Men det påminner mig om häromdan när vi höll på och skruvade gips.
Tjejen var lite observant och undrade ifall man inte kan råka skruva rakt mot skruven som OSB är skruvad med.
"Javisst" menade jag, "men det märker du ju direkt och kan göra ett nytt försök någon cm ifrån".
Sen fortsatte jag med att påstå: "Och det händer nästan aldrig, jag har väl skruvat in mer än 5000 gipsskruv nu och har väl träffat skruven under ett par ggr, typ. Det blir ungefär en träff per 2000 skruv.".

Och så fort jag sagt detta så träffade jag den underliggande skruven 2 ggr i rad. :D
Visst är det lite märkligt ibland. :)
 
P
okej låter ju bra.
Då jag ska slå i 6248st spik så borde jag då enligt teorin få 3st träffar.. ska räkna dom...
 
  • Gilla
Wisentdual
  • Laddar…
Jag körde med plyfa lim och spikpistol.......
 
Även jag körde med plywood (16mm), lim och spikpistol (50mm spik).
Takstolarna på bilden hade 27º och 7,2m spännvidd, de tillverkades i 170x45 virke.
IMG_0158.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MadSystem
  • Laddar…
Nästa gång jag ska bygga garage ska jag också bygga takstolar själv. Svindyrt att köpa (tvärs emot vad många säger).
 
P
För mig blir det 11st 14º med 7.0m spännvidd
Hade bara tillverkarna haft öppet så hade jag nog köpt. Men nu är det tidigast leverans i September. 160kr + moms per spännviddslöpmeter (dvs 1400) + frakt är det pris jag fick. Knappt värt att spika själv då
 
Mina var nog också ganska billiga helt till frakten skulle läggas till...
 
Gabbe1 skrev:
Även jag körde med plywood (16mm), lim och spikpistol (50mm spik).
Takstolarna på bilden hade 27º och 7,2m spännvidd, de tillverkades i 170x45 virke.
/QUOTE]

Går säkert bra med vanlig spik om man limmar men annars är det ankarspik som gäller även när man slår ihop med plywood. Iaf var det det min konstruktör sa när vi byggde.
 
andersmc skrev:
Om du verkligen försökte att slå i en spik från ena hållet och sedan försökte träffa den med en annan spik från andra hållet så skulle du inte lyckas. Så det är ingen risk att spikarna kolliderar.
Men Andersmc, Mattiaz och Mikael_L, om vi nu skall vara allvarliga:
Ankarspiken är väl 35-40 mm långa, och ankarskruven likaså.
Så om man sätter spikplåtarna lika på båda sidor om takstolen, så kommer de att i stort sätt gå på varandra, omlott med 20-30mm. Många av spikningarna/skruvningarna sitter nära ändträt, så om två spik/skruv kommer inpå varandra och tvingas ta en lite annan väg, är det väl stor risk att träet/regeln spricker där.
När takstolsfabriken slår i sina spikplåtar finns inte denna risk, för "hullingarna" i spikplåtarna går inte så djupt.

Tycker nog att TheStills funderingar har fog för sig.
Förskjut spikplåtarna så det blir åtminstone 10 mm mellan höger och vänster spik/skruv!
 
KnockOnWood skrev:
Men Andersmc, Mattiaz och Mikael_L, om vi nu skall vara allvarliga:
Ankarspiken är väl 35-40 mm långa, och ankarskruven likaså.
Så om man sätter spikplåtarna lika på båda sidor om takstolen, så kommer de att i stort sätt gå på varandra, omlott med 20-30mm. Många av spikningarna/skruvningarna sitter nära ändträt, så om två spik/skruv kommer inpå varandra och tvingas ta en lite annan väg, är det väl stor risk att träet/regeln spricker där.
När takstolsfabriken slår i sina spikplåtar finns inte denna risk, för "hullingarna" i spikplåtarna går inte så djupt.

Tycker nog att TheStills funderingar har fog för sig.
Förskjut spikplåtarna så det blir åtminstone 10 mm mellan höger och vänster spik/skruv!
Jag har spikat ett antal takstolar, men använt plywood-brickor i stället för spikningsplåtar. Men man spikar ju i ungefär samma mönster på båda sidor. Men inte vid något tillfälle har det blivit problem med att spikarna krockat. Har de lyckats träffa spets mot spets så har tydligen den ena spika böjt undan utan att det märkts.
 
Mikael_L skrev:
Som redan skrivet, så behöver du inte oroa dig.


Men det påminner mig om häromdan när vi höll på och skruvade gips.
Tjejen var lite observant och undrade ifall man inte kan råka skruva rakt mot skruven som OSB är skruvad med.
"Javisst" menade jag, "men det märker du ju direkt och kan göra ett nytt försök någon cm ifrån".
Sen fortsatte jag med att påstå: "Och det händer nästan aldrig, jag har väl skruvat in mer än 5000 gipsskruv nu och har väl träffat skruven under ett par ggr, typ. Det blir ungefär en träff per 2000 skruv.".

Och så fort jag sagt detta så träffade jag den underliggande skruven 2 ggr i rad. :D
Visst är det lite märkligt ibland. :)
I just den situationen tycker jag man träffar underliggande skruv betydligt oftare än vad sannolikheten gör gällande. Det beror väl på att man har nån rent kroppslig rutin på var man sätter skruvarna, så de kommer lätt inom samma lilla område.
 
Mikael_L
KOW, har du spikat takstolar själv?

Jag hade också sådana funderingar när jag skulle göra mina första, men sen blev det som det blev, typ. Och det funkade av allt att döma det med. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.