Hej!

Jag har precis köpt 2 dewalt spikpickor från USA och undrar om någon kan förtälja om det går att köpa spik från vilket ställe som helst förutsatt att vinkeln är rätt?

Jag har en D51845(Stora spik) samt en D51238K(Dyckert).

//Jonte
 
De flesta spiktillverkare har listor på vilka maskiner som funkar till spiken. Jag köpte senco-spik till min dewalt, men även gunnebo har listor på maskiner som passar.
 
Jag funderar på att köpa en Senco Roofpro 450 pappspikpistol och en D51845 eller Senco 702FRM från Tools Plus i USA. Pappspik har jag också hittat på Tools Plus men ingen trådspik som passar. Var kan man köpa det i Sverige?
Jonte, Är det Tools Plus du köpt hos? Var det några problem med beställning eller leverans?

/Sture
 
Jag köpte från toolking och betalning blev med visa. Beställde på tisdag morgon och hade maskinerna i min hand redan torsdag 10.30!! :surprised: Har aldrig varit med om en så snabb leverans. Tool plus svarade lite långsamt på mina mailfrågor men var annars en het kanditat. Det blev 2 recondade pistoler från kungen. :) Hade lite bråttom då jag skall börja spika ytterväggarna imorgon måndag.

Har precis köpt spik från Gunnebo. De fanns på K-rauta. Det finns listor på vilka som passar till vilken picka precis som Fasting65 skrev. Det är bara att fråga i affären.

//Jonte
 
Tackar för infon. Jag ska dra iväg en beställning på en gång.

/Sture
 
det finns i huvudsak tre olika vinklar på spiken:
17,21 och 34 grader.
den enda av dessa man kan se skillnad på lätt är 34 graders som sitter bandade helt tätt och har ett huvud som är "halvrunt". de brukar sitta ihop med pappband.
är spiken bandad i plastband med avstånd mellan varje spik så är den 17 eller 21grader.
Vad jag vet så ska spiken passa till alla fabrikat bara man tar rätt vinkel.
 
Vad kör ni för kompressor till era D51845?
 
Jag har en 3hk kompressor med 50l tank som jag köpte på Bauhaus. Den kostade 3500:- om jag minns rätt. Funkar lysande! Jag sköt ca 4500 spik i råspontluckorna. Det gick snabbt och det var inga problem att få i sista spiken innan kompressorn drog igång igen.
 
Kan man använda en klenare komperessor än så? Vet någon vad DeWalt har för riktlinjer t.ex.?
 
Jag använder en liten 1,5hästare från Classe till en stor ramspikningspistol utan problem, en spikpistol tar väldigt lite luft.
 
Jag skulle vilja säga att det beror på hur man hade tänkt att använda den. I mitt fall var det huvudsakliga spikandet luckorna till taket. Då är det skönt att ha stor volym i tanken. Från att ha varit full startade den igen efter 2/3 av en dubbelspikad luckskarv. Det var inga problem att dra färdigt skarven i samma tempo medan kompressorn arbetade. Det funkar säkert med en lite mindre oxå men jag kommer använda den senare så jag tyckte den funkade bäst i mitt fall.

//Jonte
 
Det här forumet är farligt för verktygskontot ;) Nu beställde jag en D51845 från toolking jag också. Tack för tipset!
 
jonten skrev:
Hej!

Jag har precis köpt 2 dewalt spikpickor från USA och undrar om någon kan förtälja om det går att köpa spik från vilket ställe som helst förutsatt att vinkeln är rätt?

Jag har en D51845(Stora spik) samt en D51238K(Dyckert).

//Jonte
Lyfter en gammal tråd

Hur funkar D51845 att spika tex panel med, blir det några märken, tyckte att enligt bilden spetsen såg vass ut?
eller går det att byta ut spetsen, tacksam för svar
 
Jag köpte en 2,5hk kompressor från Swedol samt en 30m slangvinda till min Senco 702XP.

Har testat lite och prylarna funkar perfekt. Ännu gladare blev jag när jag kollade i Sencos katalog, och där hittade jag en identisk kompressor och en identisk slangvinda, så det kan ju inte vara så tokiga ändå. Enda skillnade verkar vara en annorlunda färgsättning.
 
jonten skrev:
Jag köpte från toolking och betalning blev med visa. Beställde på tisdag morgon och hade maskinerna i min hand redan torsdag 10.30!! :surprised: Har aldrig varit med om en så snabb leverans. Tool plus svarade lite långsamt på mina mailfrågor men var annars en het kanditat. Det blev 2 recondade pistoler från kungen. :) Hade lite bråttom då jag skall börja spika ytterväggarna imorgon måndag.

Har precis köpt spik från Gunnebo. De fanns på K-rauta. Det finns listor på vilka som passar till vilken picka precis som Fasting65 skrev. Det är bara att fråga i affären.

//Jonte
Någon som testat de recondade versionerna , vad jag förstår handlar det om D51844 och inte D51845
alltså att D51844 är den recondande versionen. Hur är kvaliten på den recondade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.