Unikt namn
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du köper en Samsung ssd kan du använda deras gratismjukvara för att klona disken.
Det är mycket smidigt.

"Samsung Data Migration software"
[länk]
Fungerar perfekt, men den mottagande ssd måste vara en Samsung
 
  • Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, det skulle faktiskt kunna vara tänkbart.
Snabbare och tystare disk, och jag ser att jag får en 1TB för lite drygt tusenlappen.
Men jag måste också fixa en lösning för 2,5" i en 3,5" bay ...
 
EddieHansson
Värt att tänka på att RAID1 inte är backup, och att man måste ha backuper för att säkra sin data.
 
Mikael_L
EddieHansson EddieHansson skrev:
Värt att tänka på att RAID1 inte är backup, och att man måste ha backuper för att säkra sin data.
Det är jag medveten om.
Min tanke var att försäkra mig om bättre uptime, dvs inte hamna i panik om datorn behövs mycket just när det hänt något.
Denna gång hände det när det var lugnt, men för ett par månader sen så hade jag fått gråa hår om det hänt då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag måste också fixa en lösning för 2,5" i en 3,5" bay ...
Den kan du låta den hänga i kablarna och stoppa in den där den får plats. Jag menar ssd disken.:oops:
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det skulle faktiskt kunna vara tänkbart.
Snabbare och tystare disk, och jag ser att jag får en 1TB för lite drygt tusenlappen.
Men jag måste också fixa en lösning för 2,5" i en 3,5" bay ...
Dubbelhäftande tejp har jag satt de två senaste jag köpt, med... (y)
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var ju inte så blodigt, 49:-
[länk]
Nu är ju 49kr inte en förmögenhet. Men en ssd väger typ 50gram och är inte stötkänslig, så den kan i princip monteras fast med vad som helst.
Jag har en som sitter med målartejp i en server.
 
Storsockret
Ja jag brukar aldrig besvära mig med att skruva fast dom, lägger bara in dom där det finns plats. Det är väl främst kontakten som kan ta lite stryk.
 
EddieHansson
Testade en ny maskin på jobbet. Inga problem med Intel rst. Förmodligen något i BIOS som gör att det inte funkar för dig.
 
  • Skärmdump visar Intel Rapid Storage Technology program med RAID 1 konfiguration och lagringsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump som visar egenskaperna för Intel Raid 1 volym i operativsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BIOS-skärm med bootkonfigurationsinställningar och aktiverad Intel Rapid Storage Technology.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BIOS-inställningsskärm för SATA och RST-konfiguration med val för Intel RST och upptäckta lagringsenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, ett tag sedan postning här.
Det blev ju ingen spegling.
Men nu har jag börjat fundera lite på SSD-disk, och det var ju upp lite i slutet av tråden.

Men en SSD har väl begränsningar i hur många skrivningar den klarar av, förvisso, vad jag läst mig till, en ohygglig massa.
Så jag är inte alls orolig för ...ska jag kalla det filarean ... ty där förändras det ju inte speciellt mycket.

Men hur blir det på delar av disken där operativsystemet håller på och stökar, växlingsfilen och sånt?
 
Det är ju där du har störst nytta av disken. Det är 2022 nu, inte 2002, så det är bara att köra på med SSD överallt där du har råd att göra det.
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, OK ! (y)
Men jag tror ju även att jag fortfarande än 25år, så det är väl en allmän åkomma jag har, att ligga en massa år efter ... :D
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, ett tag sedan postning här.
Det blev ju ingen spegling.
Men nu har jag börjat fundera lite på SSD-disk, och det var ju upp lite i slutet av tråden.

Men en SSD har väl begränsningar i hur många skrivningar den klarar av, förvisso, vad jag läst mig till, en ohygglig massa.
Så jag är inte alls orolig för ...ska jag kalla det filarean ... ty där förändras det ju inte speciellt mycket.

Men hur blir det på delar av disken där operativsystemet håller på och stökar, växlingsfilen och sånt?
De flesta (alla?) SSD-diskar har "wear leveling" så oavsett om du skriver till samma fil om och om igen så nyttjas disken jämnt. Lite förenklat förklarat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

Jag har aldrig lyckats "skriva slut" på en SSD-disk. Och några av dem har jag haft i servrar med stora mängder skrivningar. Så jag tror inte att du behöver oroa dig för det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.