peternicklas
Hemmakatten skrev:
Tack peternicklas. Såg att mister-auto.se har spegelglas för en billig penning. Kanske beställer därifrån och lånar bättrehälftens bil i helgen.
Tänk bara på att kolla om du har värme eller ej till glaset.
 
Hemmakatten
Hur vet man det? Vet att det är en idiot-fråga och kom just på att jag borde kunna se det i manualen. Har en Saab 95 -05.
 
peternicklas
Hemmakatten skrev:
Hur vet man det? Vet att det är en idiot-fråga och kom just på att jag borde kunna se det i manualen. Har en Saab 95 -05.
Du borde kunna se det om du tittar in i backspeglen(som sitter kvar på bilen), borde finnas 2 elkablar som går till ett element.
 
P
Hemmakatten skrev:
....(Stockholmstrafik med idioter som kör om på högersidan) ..
Lite offtopic
men man får faktiskt köra om på högersidan på flerfiliga vägar med hastigheter upp till och med 70km/h
 
ullberg
Hemmakatten skrev:
Hur vet man det? Vet att det är en idiot-fråga och kom just på att jag borde kunna se det i manualen. Har en Saab 95 -05.
Som sagt, finns det två stift (eller trådar) på baksidan så har den värme, vilket en 9-5 bör ha (båda mina har det i alla fall). Har den mer än två stift (tror det är tre) så har du även automatisk avbländning (=dyrt).
 
ullberg
Så här ser ett baksidan av ett glas med avbländning ut på en 9-5, har du inte den lila och svarta sladden har du inte avbländningen, har du inte stiften uppe i vänstra hörnet har du inte värme. (Och har du värme, som jag tror alla svenska 9-5:surprised:r har, köp inte ett utan värme, det är inte kul när det blir frost eller imma på dem)

ImageUploadedByTapatalk1389901897.492693.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror detta är fel glas för dig (om jag fattar formen rätt är detta förarsidan), annars hade du gärna fått det av mig, om jag minns rätt bor vi båda på samma sida stan, så jag tror inte det är så långt. dock är avbländningsfunktionen paj på detta glas (därför jag bytte) så hela glaset är permanent bruntonat (och så var det ju det där med vilken sida det passar på...)

/U
 
Hemmakatten
Tack för alla tips och råd. Bestämde mig för att vänta med tejplösningen tills jag kollat vilket glas jag har.

( @ullberg: tack för erbjudandet men det är nog fel sida. Men jag bor på rätt sida om stan :) och har stått öga mot öga med en varg)
 
Varför inte köpa ett nytt (beg) glas på ex. bildelsbasen? :)
 
T
Vad är det för skrotbilar ni kör omkring med? Har aldrig ens hört talas om att spegeln trillar ut:wow::x
 
ullberg
tank77 skrev:
Vad är det för skrotbilar ni kör omkring med? Har aldrig ens hört talas om att spegeln trillar ut:wow::x
Jag kan lova dig att mitt inte ramlade ur, trots att jag hade lossat clipset (stålbandet i bilden ovan) fick jag slita så jag var övertygad att glaset skulle gå sönder innan det lossnade från bilen.

Tyvärr är inte spegelglas som lossnar så ovanligt, och det förekommer på många bilmärken, såväl krusade bolag som andra svenska och tyska bilar (som jag hört om, gissar att det förekommer på de flesta märken)
 
Hemmakatten
Blev osäker på hur jag skulle göra med glaset så jag mejlade min bilmek (som egentligen har stängt jan-feb) för att fråga. Han kommer att beställa ett glas med fästring och den svarta plastfilmen (som har nåt med värmen att göra) från Mekonomen, 400:-. Jag åker dit och han byter och kopplar in värmekablarna medan jag väntar. Klart enklast för mig och snällt av bilmeken. Det finns också ett lodrätt streck på spegeln som visade sig vara mer än bara ett streck. Det visar sig att glaset kan böja sig lite så att man får bättre sikt vid vissa lägen. Så nu har jag lärt mig något nytt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.