edit
 
Gällande mitt jobb så har jag kommit överens med hantverkaren om att arbetet skall utföras till fast pris och material under arbetets gång köps in och faktureras löpande. Det har vare sig diskuterats prislistor, rabatter eller påslag.

Det som sades från hantverkarens sida var att ”vi hjälper självklart till med eventuella inköp”. Vilket för mig som naiv blåbär/lekman faktiskt förutsatte att hantverkaren helt enkelt skulle hjälpa till med inköp utan något som helst ekonomiskt intresse.

Jag får därefter en fint uppställd faktura som visar inköp av produkter samt styckepris. Jag förutsätter då att priset som står är det pris som min hantverkare har betalat, men efter att ha kontrollerat priset så upptäcker jag att det är ordinariepriser (listpriser) + ca 10%.

Jag konfronterar då hantverkaren sm säger att det är ett entreprenörsarvode som tillkommer på 10% vid inköp. Arvodet ska täcka adminstration etc. Som köpare av tjänsten så känner jag mig redan här lite snopen då det inte alls diskuterades något påslag alls i samband med köp. Det må vara naivt, men diskuterades det inget prispåslag i samband med inköp så förväntade jag mig inte heller något prispåslag i samband med fakturan.

Jag läser runt på nätet kring rabatter och ställer därefter frågan om de har någon rabatt på produkterna som hantverkare och får till svars att givetvis har de rabatt men det är inget jag får ta del av det då det inte finns avtalat i kontraktet.

Ska det verkligen vara så här?
 
Har ni inte avtalat om priser på material så är det upp till honom att debitera det som är skäligt. Listpris +10% ser jag som rätt skäligt, skulle du bråkat om det varit listpris -10% med?

Som hantverkare blir jag rätt trött ibland på ett fåtal som vill ha rabatter på ditten och datten och jag kan ge mig på att även om de hade fått jobb och material gratis så hade en del garanterat försökt pruta på det med, dvs att de skall ha betalt för att jag får lov att göra jobb hos dem *skakar på huvudet*

Kort sagt, ett litet fåtal är idioter men de flesta är desto trevligare och det är de som får en att stå ut med att jobba med det jag gör. Visst har jag arbetskamrater men viktigare är kunderna och nöjda sådana.

/Kent
 
Det verkar ju inte vara så många som ifrågasätter butikers inköpspriser mot försäljningspriser....handel med varor fungerar på samma sätt vare sig man säljer dom i butik eller via ett eget lager eller kanske fixar fram det direkt genom grossist. Varför skulle en hantverkare bemöda sig med att dels ha koll på material som är lämpligt att använda vid tillfälle, köpa ut materialet, lägga ner tid för att lära sig lite om nya produkter, hantera materialet åt kund, ligga ute med pengar för material åt kund till fakturering/betalning om den och dennes företag inte tjänar något på det. Se det så här, du har tre firmor som handlar hos samma grossist, låt säga att dom köper samma sak och har samma rabatter (50%) och att du som privatperson får handla hos denna grossist också. Grossisten har ett listpris på en speciell pryl på 100 kr, dvs det pris som gäller för dig som inte är registrerad företagskund och som lekman kanske du måste lägga ner en massa tid på att luska fram att du köper rätt sak för ändamålet. Firma 1 köper då för 50 kr men säljer vidare för samma listpris som grossisten har, dvs 100 kr. Firma två köper för 50 kr men lägger på 20% till fösäljning och prylen kostar då 60 kr och firma tre köper då också för 50 kr men lägger på ytterligare 10% på grossistens listpris och då kostar det 110 kr. Det dyraste alternativet är bara 10 kr dyrare än om du själv skulle köpa den, den ena har samma pris åt dig och en har billigare än grossistpriset för dig, samtliga tre tjänar på prylen men hanterar också allting för att få den till dig och på plats samt hantverkaren sköter om eventuella garantiåtaganden åt dig om den skulle gå sönder.
Visst kan man tycka att man ska samma pris som hantverkaren köper för men räkna då med att timpriset är dyrare för någonstans ska ju företaget göra sin förtjänst. Det andra alternativet är ju att först anlita hantverkaren i konsulterande tjänst och få en spec på material som går åt och sen själv åka och köpa det, ta hem det och lägga på plats för att sen anlita hantverkaren att göra det den ska med grejerna. Är något trasigt, fel eller går sönder i ett senare skede så är det du själv som får tjafsa med fabrikant och butiken du handlade i.
 
Skillnaden på butik vs hantverkare ligger för mig att jag redan betalar hantverkaren för arbetet. Jag resonerar vidare att alla inköp som ska göras för arbetet ska göras för att gagna mig som kund och hantverkaren ska således jobba för att pressa priserna.
 
Fast man kanske ska skilja på tjänsteutövning och försäljning av varor. Ett hantverksföretag utför båda sysslorna. Om inte rabattsystemet funnits så hade allt material varit betydligt dyrare hos alla hantverkare då grossistens prislista gällt generellt och det kanske gjorts påslag direkt på det. I så fall hade man som kund säkerligen fixat materialet själv men timpriserna hade varit högre då firmaorna inte gör någon vinst på materialet.
Ett företag är ett företag vare sig dom säljer varor eller utför tjänster, pengar måste tjänas och som sagt, ett hantverksföretag gör både och.
 
Ingen borde släppa in en hantverkare utan att ha ett avtal. Om det baserar sig på en mall som t ex HANTVERKARFORMULÄRET 09, och det är korrekt ifyllt. Dvs även om det är ett fast pris på ett beskrivet arbete så är det läpligt att även fylla i pris per timme och % på material och hjälpmedel (detta för att använda vid debitering av ev tilläggsarbeten). Då är påslaget definierat och därmed så har hantverkaren även en skyldighet att redovisa sina inköpskostnader.

Säsongsrabatter är förstås ett otyg. Det finns ingen skyldighet att låta den gå vidare till kund då den inte är objektsrelaterad. Det är själva orsaken till att hysteriskt dyra brädgårdar kan överleva. Företagare får årsrabatt på kanske 30%. Därför är det intressant att pröjsa 120kr för en gipsplatta som borde kosta 70. Även när rabatten dragits av är den dyrare än den borde. Ju mer den kostar, desto mer klirrar in i rabatt. Kunden får betala ytterligare kanske 10% på 120-priset. Rena bedrägeriet.

Nämner inga namn... men flera byggmaterialsäljare väljer jag bort just pga det här.

VH/Findus
 
luskar ni reda på vad tandläkaren betalar för plasten han lagar tänderna med också?
 
Rate>Du vill att allt skall gagna dig som kund och ja det förstår jag. Men varför klagar du då?
Vill du verkligen att hantverkaren skall köpa vad tusan som helst och att bara åka runt och leta de lägsta priserna och göra det tramset gratis?

Kort sagt, jag åker inte runt och handlar material åt dig utan att få betalt för det, anser du att man skall göra det så ge mig ditt nummer så kan du veckohandla åt mig.

Ja, du betalar mig för arbetet, men lita då med på att jag väljer det material som är bäst lämpat fär ändamålet, i annat fall kan du köpa in materialet själv och anlita nån från gatan sen för att göra jobbet.

Litar du inte på det ena så varför på det andra? 10% för att sortera ut det bästa virket/bästa vvs-prylarna/el-prylarna anser jag som billigt för den kunskapen så exakt var är problemet?

Gör du det bättre själv? Om inte får du väl betala för den tjänsten eller betala för vad det kostar om du väljer fel!

Kort sagt, välj själv

Och ja, jag har som sagt haft kunder som undrat hur materiel kan vara så dyrt, välkommen till verkligheten typ, det upptäcker man efter första paketet med skruv.

Så i korthet, vill du att jag skall åka runt och leta lägsta pris åt dig får du minsann betala för det med, vill du göra det så kan vi ha en deal. Vill du betala timkostnad eller +10% på materialet?

Gissa vilket som lär bli förmånligast för dig?
Och då menar jag inte att skrämmas men det billigaste är ofta rent skräp. Jobba med det du och sen har du garantier etc med att ta hänsyn till men tja, nu var det ju bara frågan om något såsom 10% påslag verkligen är acceptabelt och ja, det är det om man skall lämna garantier på jobbet med.

Om man skiter i garantier etc så finns ju möjligheten att knappt kunna prata med folk, låta dem välja material och göra jobbet så varför klaga ens? Där är den billigaste lösningen ju!

Nemas problemas, fast pris, allt funka, garanterat, de fixa

/Kent som inte är det minsta spydig alls
 
Redigerat:
findus42>Det är ju så kul med gips att folk jämför de billigaste med de bättre och ja det är skillnad. Den dagen du försöker skära en lågprisskiva förstår du varför och sen kan du ju trycka på den när den är skruvad mor reglarna. Gissa varför den sviktar.

50:- dyrare var väl att ta i men 20-30:- över för en styvare som är svensk byggstandard så ja.
Återigen får jag undra då vad man klagar på. Att saker är dyrare än på byggvaruhusen? Ja klart det är, vi pratar ju inte ens samma språk om man jämför de billigaste gipsskivorna med de man jobbar med dvs gyproc m fl.

Får väl se framemot den dagen då folk tar hem allt själva, bär upp det, och så vidare med. för det var väl det saker handlar om, dvs vi skall bara ha betalt för jobb?

(/K
 
Glömde ju det, bära upp saker skall man nog göra på fritiden, det är ju inget jobb, eller rättare sagt, inget jobb som gynnar kunden oavsett om denna bor på första eller femte våningen utan hiss.

Och nej, jag är inte det minsta syrlig här, för enligt en del så är det en transportsträcka för att hitta kunder eller nåt.

/K
 
Sen en taskspark, skall man jämföra eller diskutera detta så klaga då gärna på restauranger och pubar med.
Eller varför skulle en resturang eller pub får ta ut högre kostnad än inköpskostnad då de tjänar på jobbet?

Behöver Jag verkligen fortsätta?

(K
 
vilken otrevlig ton... Har "snickarboden" svårigheter att skilja på sak och person?

Jag beskriver ett enkelt juridiskt förhållande. Det vill säga att det är klokt att göra upp om grunderna för debitering innan, istället för att gräla om det efter. Det är egentligen hantverkaren som har mest att förlora på det. Står det i svart på vitt i avtalet. T ex 10% och en fast timpenning. Dår är det inget att ens fundera på. Med utgångspunkt från det så går det också att ta betalt för den tid som hantverkaren lägger ner på att ringa runt och sy ihop affärer. Allt naturligtvis förutsatt att det nämnts innan. Helst skriftligt (Dagböcker!!...Görs det anteckningar där om sådant beställaren vill ha gjort utöver vad som tidigare bestämts... Signerar beställaren sina rekvisitioner? Om inte så är det upplagt för krångel).

Ja... Jag har skurit alla möjliga sorters gipsplattor. Är tillräckligt gammal för att vara van vid 1200 fomaten. Dangips, Gyproc, Div lågpris och högpris. Utegips, renoveringsgips. Plåtreglar, träreglar, Med skruvautomat, utan automat, pumpmejsel (antar att ni ungdomar inte ens har sett en sådan). Till och med räfflad gipsspik har jag använt. Alla metoder och material har det gemensamt att när det väl är uppe så går det inte att se någon skillnad om det är rätt monterat. Förhållanden på byggplatsen avgör vad som är bäst för beställaren. Genom att alltid köra med öppna kort, och vara genuint intresserad av att göra det som är bäst för klienten, går det att bygga upp ett enormt förtroende. Håll stilen och klienterna litar mer på dig än på sig själva i allt som gäller deras bygge. Försök råna dem, och en dofta av misstänksamhet genomsyrar allt. Varenda skruv skall då genomlysas och dokumenteras.

VH/Findus
 
Findus>Ja, om nån i princip vill pruta även om de får det gratis så blir jag sur.
10% för att åka runt och handla material är oerhört billigt.

Frågar de sen om det skall vara så såsom TS eller vem det nu var frågade, så ja, varför skall jag jobba gratis?

Det är ett litet skämt på jobbet på att om man skulle ge folk jobbet mm gratis så hade en del velat ha betalt med, dvs en del människor är rena idioter.

Där är skillnad på gips och gips, om inte du märkt det så fattar jag inte hur du skär eller så gör jag m fl fel.
Sen kan både jag och andra känna skillnad när de är skruvade, ekonomigipsen är mjukare, om inget annat hör du det. Försök sätta en plugg i ekonomin så märks det tydligare, de är mjuka kort sagt.

/Kent som inte försöker hålla en otrevlig ton mot dig men adresserad flera med
 
Jag feltolkar säkert vad du menar. Det låter som om du vill ha någon slags procent som skall täcka den tid du lägger ner, men som skall vara din ensak. Att om klienten vill se, så är det en misstroendeförklaring av dig som idiotförklarar honom.

En presumtiv beställare som inte vill att jag tjänar pengar väljer jag att inte arbeta åt. Ingen anledning att bli sur för det. Låt dem hitta en billigare leverantör och gå vidare (hände mig senast förra veckan. Jag vet att de kommer att förlora på det, både i pengar och kvalitet). Öppenhet om vad jag tjänar pengar på gagnar tilliten. 10% är förstås hypotetiskt. Om kunden begär att jag skall handla åt honom så går det att få acceptans för att det är en resa jag inte räknat med att göra och att jag sätter upp tiden på räkningen. Det är inte gratis. Om jag sedan dessutom tar 10% finns det en risk att han uppfattar det som oskäligt. Inte självklart att det är det, men det är klokt att tänka på saken ur klientens synvinkel. Kommunicerat på ett vettigt sätt så är det lätt att få betalt för materialhantering. Mörka... och misstanken kommer alltid att finnas att det finns dolda inkomstkällor.

Försök att förstå att jag inte förnekar rätten/möjligheten att ta procent på material för att täcka tid och kostnader för detta (och kanske tjäna en slant). Jag säger att om principerna för påslaget är med i papperna så är det ingen nackdel för dig som hantverkare. Tvärtom. Det är när sådant saknas som "idioter" kan krångla med frågor och med att dra på betalningarna. Står allt, svart på vitt, i kontrakt, och följt av att du själv då följer detta, så är det närmast omöjligt att hitta sakliga grunder för att inte betala, eller ens att tvivla på rimligheten i det du vill ha ut.

Sedan så är ju den sortens "idioter" som börjar leta efter småfel, och vägrar betala av den anledningen, ett kapitel för sig.

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.