Man får ju börja att försöka uppskatta hur hög effekt man behöver för att värma huset vid olika temperaturer. Därefter kan man börja räkna på vilket alternativ som är lönsamt. Men en frånluftsvärmepump har ofta rätt låg effekt. De jag tittat på har legat på ungefär 1500w, då spar man kanske 1000w i och med värmepumpen, men resten av husets värmebehov och varmvatten måste gå via elpatronen och annan elvärme. Jag misstänker att en luft till vatten värmepump skulle reducera energiförbrukning rejält, tyvärr har de blivit sanslöst dyra så man får ju verkligen räkna på det för att se om det är lönsamt. Med dagens elpris är det förmodligen lönsamt, men det hade kanske inte varit det för ett par år sedan.
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
Som amatör har jag svårt att begripa FLVP inte är effektivare än LVVP eftersom den jobbar med högre temp. Förmodar kanske att det beror på att LVVP kan arbeta med större luftmängder?
 
Precis, LVVP kan arbeta med flera tusen kbm luft per timme medans en FLVP arbetar med kanske 200 kbm per timme.
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
Tack för all input. Har lärt mig mkt och det har satt fart på tänkandet.
Tänker göra följande:
Stänga golvvärmen i annexet helt och ersätta med LLVP. Får då ett värmesystem som snabbt o enkelt kan ändras från underhållsvärme till "gästvärme". Då slipper vi trögheten i golvvärmen och den komplicerade styrningen med "ventiler" som kan hänga sig osv.
Komplettera villan med LLVP samt byta alla termostater på radiatorerna. Ger ökad komfort i rummen som vi är i mest samt möjlighet att kyla under värmeböljor.
Prova att stänga av den externa VVB för att se att varmvattnet ändå räcker.
FLVP NIBE 360 gillar jag ännu sämre nu, men eftersom kompressorn nyligen är bytt så får den några år till, men sedan blir det förmodligen en LVVP.
Det blir alltså att börja läsa på om LLVPar och hitta en seriös firma.
 
J
J Josth skrev:
Precis, LVVP kan arbeta med flera tusen kbm luft per timme medans en FLVP arbetar med kanske 200 kbm per timme.
Den lilla luftflödet runt kompressor ger ingen stor effekt när det gäller frånluftvärmepumpar.
Luft/vatten är bästa investeringen i mitt tycke.
Den är billigare än bergvärme och lika effektiv.
Flvp är i princip en elpanna. Så fort det blir kallt då går patronen in.
Luft/luft är förstås billigaste med stor effektivitet.
Satsar du på LLvp gå gärna upp i effekt, minst 8 kw.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej igen!

Har nu läst på ännu mer om olika värmepumpar och vilken förbrukning som olika husägare har här på forumet. Jag tyder det som att jag borde ligga en bit under 20 000 kWh/år. Mina förutsättningar har jag presenterat i början av tråden. Tilläggas kan att externa VVB står på 60 grader, att ytterbelysning (led överallt) är tänd hela natten samt att det finns pump till poolen som går under den varma delen av året (men ingen uppvärmning av poolvatten).

Kom då att tänka på hur mina månadsförbrukningar ser ut, bild bifogas. Där ser man att jag under sommarmånaderna utan någon uppvärmning av husen och med elpatron i FLVP spärrad pga sommarläge så kommer jag aldrig under 1 000 kWh, vilket innebär att det inte är möjligt att komma under 12 000 - 15 000 kWh/år. Då inställer sig frågan är detta rimligt? Hittills har jag varit mkt fokuserad kring den som jag fattar det klena FLVP och behovet av spets med elpatron, men det kanske bara är en del av orsaken?

Diagram som visar jämförelse av månatlig elanvändning i kWh för 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du varit hemma hela sommaren eller bortrest större delen av en månad med förbrukning 1000 kWh? Om du är borta är det högt. För mig låg september på under 1000 och då har vi varit hemma varje dag.

Kanske är varmvatten om inte någon värme är på, eller har du något som förbrukar mycket. En gammal frys tex.
 
Hemma hela tiden. Kollade även mitt förra boende 100-årigt hus med ytjordvärme utan någon elspets och det låg på desamma. Vi lagar all mat själv, äter aldrig ute, kanske en förklaring.
 
N Nils45 skrev:
Hemma hela tiden. Kollade även mitt förra boende 100-årigt hus med ytjordvärme utan någon elspets och det låg på desamma. Vi lagar all mat själv, äter aldrig ute, kanske en förklaring.
Kan du inte se timförbrukning hos ditt elnätsbolag? Då ser du i alla fall när elen förbrukas.
Byt till en mindre vvb, 100l räcker garanterat. Tyvärr verkar 360p ha svårt att få varmvattnet att räcka under vår/höst, så en extra vvb kan vara nödvändig - hittade den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-360p-daligt-med-varmvatten.75542/

För min del är jag mer förvånad över förbrukningen på vintern.
 
Bra ide, jag skall kolla om EON har den servicen.
 
Man lär sig något nytt hela tiden. Loggade in på EON och där fanns timföbrukning!! Ganska tydligt att förbrukningstopparna för vår del orsakas av spisen och duschning. Bra att veta men kanske inte så mkt att göra åt förutom ännu mindre duschtid.
 
Glädjen kortvarig. När jag skulle logga in igen på EON konstaterade systemet att jag inte köpte elen av dom (har avtal med Vattenfall) varför jag inte hade tillgång till timförbrukning. Kollade då på Vattenfalls mina sidor men hittade inte någon timförbrukning.

Jag får rota vidare med detta!!!
 
Tomture61
Bor i ett hus byggt 2008 ( två vån) 161 kvm + garage från 2017 , 35 kvm som håller 18-20 gr (på vintern)
Har LLVP i bostad och garage + FLVP (från 2008) och kamin i bostaden .
Konsumerade på 5 pers 14 000 kwh förra året .

Tror det bästa du kan göra med din förbrukning är att byta till en kraftfullare FLVP .
En BVP är ju mer effektiv med en korrekt installerad FTX ventilation än FLVP .
FTX kräver tilluft via nya ventrör , detta för att uppnå 80-90 % verkningsgrad på ventilation .

Obs , din VVB kan vara kopplad till din FLVP på varmvattnet , kolla det först innan du stänger av den .
 
N Nils45 skrev:
Glädjen kortvarig. När jag skulle logga in igen på EON konstaterade systemet att jag inte köpte elen av dom (har avtal med Vattenfall) varför jag inte hade tillgång till timförbrukning. Kollade då på Vattenfalls mina sidor men hittade inte någon timförbrukning.

Jag får rota vidare med detta!!!
Märkligt, jag trodde nätleverantören var tvungen att tillhandahålla timförbrukning.
Vi har Ellevio som nätleverantör hemma, och de har redovisat timförbrukning sen de bytte mätaren, trots att vi har fortum med fastpris på förbrukningen. På ellevoos fakturor står det månadsmätning. I stugan har vi dala energi som nät, de visar också timförbrukning trots att vi på förbrukningssidan har dalakraft med rörligt (deras "elfond" som är en variant på månadsmedel) och även där månadsavläsning.
 
S sunqan skrev:
Märkligt, jag trodde nätleverantören var tvungen att tillhandahålla timförbrukning.
Vi har Ellevio som nätleverantör hemma, och de har redovisat timförbrukning sen de bytte mätaren, trots att vi har fortum med fastpris på förbrukningen. På ellevoos fakturor står det månadsmätning. I stugan har vi dala energi som nät, de visar också timförbrukning trots att vi på förbrukningssidan har dalakraft med rörligt (deras "elfond" som är en variant på månadsmedel) och även där månadsavläsning.
Glömde - elleverantören har bara tillgång till de siffror som behövs för debiteringen, är det månadsavläsning då får de siffrorna månadsvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.