harry73 skrev:
Jag vill i alla fall inte utsätta mina barn för asbestfibrar i hemmet.
Och det gör man inte heller om man går till väga som magnusk750 beskriver.
 
harry73
injonil skrev:
Och det gör man inte heller om man går till väga som magnusk750 beskriver.
Jag skulle tro magnusk750 om han berättade
- vilken dammsugare har ett filter som inte släpper igenom asbestfibrar,
- vad man ska göra med en dammsugare med asbestdamm i
(i alla fall slänga påsen och filtret som miljöfarlig avfall, göra ren dammsugaren alt. slänga dammsugaren)
- hur man ser till att allt damm hamnar i dammsugaren och inte svävar i luften och hamnar på platser var man inte dammsuger

Nu verkar det bara vara ett råd från någon som inte har full koll och inte bryr sig eftersom det inte är han som ska riva skiten.
 
Att köra med damsugaren är nog inte en bra idé.Det jag skulle göra är istället att blöta ner röret så mycket det går och sedan linda ett blött lakan runt där det ska sågas.
Torka bort ev damm med blöt trasa.
Sen får samvetet bestämma om man stoppar trasorna i soppåsen eller lämnar in det för återvinning.
När jag rev eternitrör gungade jag röret lite så att det gick det isär i skarvarna.Det var bara att plocka bort del för del hel.
En stos för att ansluta spirorör tillverkade jag av en väggstos som bockades så att den precis passade i eternitröret och sen latex fog runt så att det håller tätt.
Fredrik
 
Med Fredriks metod har vi sannolikt minskat risken från mindre än liten till ännu mindre. Det låter rimligt.
 
harry73
Man kan jämföra såga i asbest med att vara militär i första eller andra världskriget. Risken att dö är väldigt stor om man gör det tillräckligt länge, och man har en bra chans om man bara gör det nån gång.
Men om man har otur kan man bli dödad i första sekunden.

Skillnaden är väl att man med asbest först upptäcker att man är skadad efter 10 till 30 år.

Om man dammsugar asbestdamm blir spridningen av dammet bara större och man sprider det igen varje gång man använder dammsugaren, så risken med Magnusk750s metod är inte mindre än liten.

Om man vill såga i asbest gör det med Fredrik Ås metod och använd en såg som inte dammar för mycket (t ex en han såg)
 
Så där då, nu har jag börjat riva köket och kanalen delade sig själv, inga rördelar satt ihop ordentligt, så det blir nya rör från fläkt till sista röret som sitter fast i huven.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Man ska inte underskatta problemens förmåga att lösa sig själva :)
 
Göran.W
Trevligt det löste sig.
Då har väl draken lugnat ner sig nu då.
 
  • köks spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • icon_happy3.gif
Cool kamin! Hade gjort sig hemma hos mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.