Hej!

Imorgon kommer det hantverkare och kör igång med renovering av vårt badrum. Vi har gjort upp det så att jag river "ner till synlig regelstome" och detta är nu klart. Avloppet till badrummet går i ett fack, i bjälklaget, cirka 3 meter innan det försvinner ner i källaren.
Frågan är om man kan spara det horisontella röret? Alternativet är att såga upp taket i gillestugan för att komma åt att byta röret. Gillestugan är förvisso orenoverad men det känns ändå inte kul. Å andra sidan vore det skönt att ha nytt hela vägen.

Skulle gärna på lite input. Rören är ju från 1967-69 men känns helt ok. När jag bytte på annat ställe i källaren så var gummitätningarna i skarvarna som nya...

Tack på förhand!
 
T
Lite bilder tack skulle underlätta en hel del
 

Bästa svaret

Jag skulle ha bytt men kanske inte på en gång, byt så långt det går idag och byt resten när du ska renovera nere om det funkar
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Är det plaströr eller gjutjärn ?
Blev tvungen att Googla "Äggskalsrör"
Om avloppsrör fått en sådan benämning är det vell lika bra att byta dessa .
 
Redigerat:
T TechChad skrev:
Lite bilder tack skulle underlätta en hel del
Siter på jobbet nu och har inga bilder tyvärr men kan se om någon hemma kan skicka över en.
Vad jag hört så ska det egentligen inte vara några bekymmer med dessa rör så länge man inte rör dom. Problemet är vad jag förstått att dom spricker när man bryter i dom...
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skulle ha bytt men kanske inte på en gång, byt så långt det går idag och byt resten när du ska renovera nere om det funkar
Ja, just det. Det är ju ett 3.e alternativ. Tack för det!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det plaströr eller gjutjärn ?
Blev tvungen att Googla "Äggskalsrör"
Om avloppsrör fått en sådan benämning är det vell lika bra att byta dessa .
Det är plaströr. Dock finns det en variant som tydligen är limmade i skarvarna. Jag tror mina är med gummitätning likt dagens rör. I alla fall har det varit så på andra ställen i huset. Så jag är lite osäker på om mina faller in i kategorin äggskalsrör.
 
T
Jag skulle köra på @nino lösningen!
 
Riktigt så illa tycker jag inte att rören är.
Bytte en del från 71 i somras, hade inte sönder dem förrän jag var lite väl modig med minigrävaren och samtidigt stötte på en skarv.

Med det sagt är det rätt skönt att ha allt bytt, man slipper tänka på det mer.
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
Det här är ju alltid en avvägning. Hur mycket jobb är det att byta nu, och hur mycket jobb är det att byta när röret spricker på julafton. ;)
Om det nu är så att rören har blivit spröda med tiden så har du ju med ganska stor säkerhet rubbat röret när du rivit badrummet. Isåfall skulle jag bytt rören direkt. Om rören du plockat bort känns fräscha i materialet, då kanske det är en mindre risk att spara dem.
Det kanske går att kapa upp taket tillräckligt snyggt för att kunna sätta tillbaks det igen? Om du tänker till var du lägger snitten, och kapar med en bra såg osv. Då kanske du inte behöver förstöra hela gillestugan?
 
Även om det är gummitätning så kan det vara lösa muffar som är limmade på röret.
Limmet påverkade plasten så den blev skör.

Protte
 
P PatrikJo skrev:
Det här är ju alltid en avvägning. Hur mycket jobb är det att byta nu, och hur mycket jobb är det att byta när röret spricker på julafton. ;)
Om det nu är så att rören har blivit spröda med tiden så har du ju med ganska stor säkerhet rubbat röret när du rivit badrummet. Isåfall skulle jag bytt rören direkt. Om rören du plockat bort känns fräscha i materialet, då kanske det är en mindre risk att spara dem.
Det kanske går att kapa upp taket tillräckligt snyggt för att kunna sätta tillbaks det igen? Om du tänker till var du lägger snitten, och kapar med en bra såg osv. Då kanske du inte behöver förstöra hela gillestugan?
Jag har inte börjat ta upp dom gamla rören ännu så ännu är dom oskadda. Har tänkt igenom det du skriver och frågan var ju om man skulle våga ha kvar 3 meters biten. Hade helt förbisett möjligheten att byta denna bit senare. Gillestugan ska ju renoveras den med, även om det känns som det är ett tag kvar innan den blir prioriterad.
 
prototypen prototypen skrev:
Även om det är gummitätning så kan det vara lösa muffar som är limmade på röret.
Limmet påverkade plasten så den blev skör.

Protte
Ok, så det kanske är lika bra att låta rören ligga och låta yrkesfolket ta beslutet imorgon bitti.
 
Jag har samma dilemma. Fast i mitt fall handlar det om att lägga pengar på ett klinkergolv i en tvättstuga i en 70-talskällare. Ska man lägga pengar på att byta brunnen och flytspackla och lägga klinkers. Eller ska man ta det stora greppet och bila upp alla rör i källaren? Den ständiga frågan. Rören får väl anses sjunga på sista versen. Men samtidigt så fungerar allt helt perfekt. Avloppet har inte krävt en enda åtgärd sedan 1972.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har samma dilemma. Fast i mitt fall handlar det om att lägga pengar på ett klinkergolv i en tvättstuga i en 70-talskällare. Ska man lägga pengar på att byta brunnen och flytspackla och lägga klinkers. Eller ska man ta det stora greppet och bila upp alla rör i källaren? Den ständiga frågan. Rören får väl anses sjunga på sista versen. Men samtidigt så fungerar allt helt perfekt. Avloppet har inte krävt en enda åtgärd sedan 1972.
I min källare har jag bytt gjutjärnsbrunnar men inte plaströren. Rätt eller fel får tiden utvisa. I bjälklaget mellan källare och övervåning blir det så mycket mer tråkigheter om det börjar läcka, än i källargolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.