Ok, tack för bra insikter! Jag var i kontakt med Sernbrants häromdagen och den sug de rekommenderade till 310mm scm hyvel var en på just 2,2kw: https://www.sernbrandt.se/produkter...ar-luftrenare-2/scm-spansug-formula-eco-300s/

Jag kommer inte ha tid att bygga något eget så jag lägger hellre några tusen extra och får något som funkar tillräckligt bra out of the box.

Men jag får kolla runt lite till vad det finns för alternativ, men under 2,2 ska man nog inte gå då. Att kunna styra effekten är ju en lockande feature också, inte minst när man kör lite mindre maskiner och inte behöver fullt sug.
 
Om man vill ha reglerbart varvtal så bör man definitivt gå över 2.2kw som är ett minstavärde. Fördelen med de stora är att man när det behövs kan dra på riktigt mycket och få otroligt bra sug. 7.5-15kw är bra, men jag skulle satsa på 15kw, den kan suga riktigt ordentligt när det behövs. Till mitt lilla snickeri så blir det nog en 5.5kw med frekvensomriktare, skulle haft det till den stora 15kw med men frekvensomriktare i den storleken kostar multum.
 
ok, köper du en färdig sug som du modifierar själv eller har du hittat en produkt som uppfyller dina krav?
 
Nädå hela mitt spånsugsystem består av grejer jag hittat på skroten
 
ABB-motor kopplad till industrifläkt utomhus på träpall, nära röd vägg och gul kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser fläkten ut, den kostade 200kr. Och då ingick motorn som är en ABB 5/15kw 965/1450rpm. Riktigt bra maskin
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Kul! Ja man ska han lite flyt att hitta grejer bara :)
 
Ja såna där fläktar är rätt så lätta att hitta. Å avskiljare är med rätt lätt att göra själv. En cyklon gör man lätt av ett mindre silo eller så gör man en avlång låda som man sätter patronfilter uppe på. Sen finns det nåt som heter Thien-baffel som jag inte helt vet hur det fungerar
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
Vilken blev det att du köpte?
jag grubblar mellan dessa två.
tycker det är så konstigt att det skiljer så mycket i luftvolym, det skiljer 0,7kw i kraft men luftvolymen skiljer mer än det dubbla, klarar man sig med runt 2000m3/h, eller hade ni gått på den billigare med ca 4000m3/h?
känns najs med en cyclone med tunna och större filter, men enligt specifikation klarar båda filtrerna 1 micron.
skiljer trots allt typ 13000kr, men lägre luftvolym men typ samma motor, skulle det betyda högre statiskt tryck i slangen?


https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-spansug-fm300s-5-3-fas

https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-cyklonspansug-fm400-3300h-3-fas
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
@Seikli , det blev en begagnad gammal svensk sug. Funkar helt ok. Jag kan återkomma med motoreffekt. Den går på trefas iallafall, skönt att inte lägga allt på en fas.
 
  • Dammsugarenhet för träbearbetning med slang, dammbehållare, i en rörig verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.