Vinterlim är lite tjockare och kletigare, det gör att spånskivorna glider på plats lite lättare. Det vanliga trälimmet torkar för fort.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
om man inte har träbjälklag, måste man då limma skivorna på reglarna? Det verkar ju bara vara ett elände den dagen man kanske måste lyfta spånet.
 
R
O Olf Oggler skrev:
om man inte har träbjälklag, måste man då limma skivorna på reglarna? Det verkar ju bara vara ett elände den dagen man kanske måste lyfta spånet.
Hur ofta behöver man lyfta på ett undergolv?
 
Jag demonterar ca 60-70 kvadrat just nu. Det är inte limmat. Det är jag glad för.
 
R
O Olf Oggler skrev:
Jag demonterar ca 60-70 kvadrat just nu. Det är inte limmat. Det är jag glad för.
Varför demonterar du det?
 
Övergripande renovering. Reglarna sitter dåligt i betongen. Det svajar och knarrar. Fel höjd på befintligt spån.

Det är ju inte så lätt att få bra infästning av reglarna i betongen. Misslyckas man och har dessutom limmat spånet så måste man ju bygga om hela regelverket om man ska lyfta på spånet i något rum.
 
R
O Olf Oggler skrev:
Övergripande renovering. Reglarna sitter dåligt i betongen. Det svajar och knarrar. Fel höjd på befintligt spån.

Det är ju inte så lätt att få bra infästning av reglarna i betongen. Misslyckas man och har dessutom limmat spånet så måste man ju bygga om hela regelverket om man ska lyfta på spånet i något rum.
Men om man bygger golvet rätt från början så behöver man aldrig göra om det.
I stort sett alla spångolv på träbjälklag skruvlimmas…
 
att man limmar på träbjälklag förstår jag. Där bidrar ju limningen till styvheten i bjälklaget. Men i mitt fall är det ju betongbjälklag.
 
Se till att skaffa en monteringsanvisning till det fabrikat av golvskivor du köper. Där finns angivet hur du ska skruva och limma.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Man limmar för att det inte skall knarra och även för att golvet blir betydligt styvare. +50% om jag inte minns fel.
 
R
O Olf Oggler skrev:
att man limmar på träbjälklag förstår jag. Där bidrar ju limningen till styvheten i bjälklaget. Men i mitt fall är det ju betongbjälklag.
Nu förstår jag inte ska du lägga det flytande på betongen?
 
De föreskriver ju alltid lim. Om man inte har i åtanke att golvet ska kunna demonteras så är det väl självklart att lim rekommenderas.
 
Reglar på betongen. Sedan spån på reglarna.
 
R
O Olf Oggler skrev:
De föreskriver ju alltid lim. Om man inte har i åtanke att golvet ska kunna demonteras så är det väl självklart att lim rekommenderas.
Ja varför skulle jag inte föreskriva det, det är inte många som jag har stöt på som vill ha ett demonterbart undergolv..
Man bygger det rätt och riktigt från början så behöver man inte göra om det…
 
rätt och riktigt. Det tänkte nog de som la mina golv som jag nu river upp. Det är installationer och annat under golven också. Jag har lagt plankgolv på vissa ytor. De är inte limmade och går fint att demontera. Jag förstår inte att det skulle vara så kontroversiellt att limma spånet endast i skarvarna och inte mot reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.