Hej
Ska lägga ett 22mm spånskivegolv på reglar & över det parkett.
Jag har tänkt limma & skruva spånskivorna.

Vilken längd bör jag ha på skruven? Hittade 30mm & 51mm på byggmax. Vad är lämpligt?

Sedan undrar jag om spånskivorna ska läggas med ett litet mellanrum till väggarna såsom man lägger parketten?

Och är det korkat att ens fundera på tunnare spånskivor än 22mm?
 
  • Renoveringsarbete på golv, isolering delvis borttagen, ritningar på vägg, synliga träreglar, tomrum i golvkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köp 51mm
ca 5mm mellanrum
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja det är korkat att välja nått tunnare än 22mm golvspån
 
F fribygg skrev:
Ja det är korkat att välja nått tunnare än 22mm golvspån
Ok får bli det då.

Har du ngt tips även på skruvlängd & hur tätt de ska ligga mot vägg?
 
Tre bra svar
 
Enklast och säkrast är väl att läsa golvtillverkarens anvisningar?
 
Tack! Missade tergos svar tidigare
 
En sista frågan, om spånskivorna hamnar mellan reglarna, är det ok att montera dem så? Vill ju helst inte såga dem för då tar jag ju bort klickfunktionen.
 
J jamaica skrev:
En sista frågan, om spånskivorna hamnar mellan reglarna, är det ok att montera dem så? Vill ju helst inte såga dem för då tar jag ju bort klickfunktionen.
Spånskivorna ska väl gå mellan reglarna för att fylla någon funktion? Det finns ingen "klickfunktion" på golvspånskivor.
 
J jamaica skrev:
En sista frågan, om spånskivorna hamnar mellan reglarna, är det ok att montera dem så? Vill ju helst inte såga dem för då tar jag ju bort klickfunktionen.
Du menar om kortskarven hamnar mellan reglarna antar jag. Det brukar gå bra. Finns nog något märke på spån som man inte kan göra det med. Och sen lite annat, men det kan du se i monteringsanvisningen.
 
R
J jamaica skrev:
En sista frågan, om spånskivorna hamnar mellan reglarna, är det ok att montera dem så? Vill ju helst inte såga dem för då tar jag ju bort klickfunktionen.
Spånskivorna monteras tvärs golvbjälkarna kan man anpassa så att kortskarven kommer på bjälken så blir det givetvis starkare än om man skarvar emellan bjälkarna, men det blir generellt mer spill på detta sättet..
Se till o limma friskt på golvbjälkarna innan du lägger på golvspånskivan gärna ett vinterlim, sedan ska alla spontade skarvar som går i varandra limmas och golvet skruvas ned i bjälkarna med skruv..
Sedan har du ditt nya dansgolv klart😊
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J jamaica skrev:
Ok får bli det då.

Har du ngt tips även på skruvlängd & hur tätt de ska ligga mot vägg?
Du fick bra tips i #2 jag har nog inget mer att tillägga.
 
- Lämna 10 mm luft mot vägg.
- enstaka kortsideskarv är OK, men inte två i samma fack.
- skivorna är markerade ”denna sida ner” för att sponten skall funka med limning.
- 58 mm skruv brukar det vara för golvspån.
- limma all spont enligt instruktion. Det går åt mycket lim och man kan inte stå drömma. Slå ihop varje skarv så att lim lägger upp.
- limma spånskivan mot bjälklaget i hela sin längd…och skruva.
 
R Rejäl skrev:
Spånskivorna monteras tvärs golvbjälkarna kan man anpassa så att kortskarven kommer på bjälken så blir det givetvis starkare än om man skarvar emellan bjälkarna, men det blir generellt mer spill på detta sättet..
Se till o limma friskt på golvbjälkarna innan du lägger på golvspånskivan gärna ett vinterlim, sedan ska alla spontade skarvar som går i varandra limmas och golvet skruvas ned i bjälkarna med skruv..
Sedan har du ditt nya dansgolv klart😊
Vill gärna veta varför det rekommenderas vinterlim istället för innelim?


Jag är ingen expert men ska själv snart skruva golvspån på träbjälklag och tyckte mig läsa att man ska ha minst 50mm skruv. Alltså minsta längd 50mm på skruven.
 
R
B buhu skrev:
Vill gärna veta varför det rekommenderas vinterlim istället för innelim?


Jag är ingen expert men ska själv snart skruva golvspån på träbjälklag och tyckte mig läsa att man ska ha minst 50mm skruv. Alltså minsta längd 50mm på skruven.
Jag är ingen kemist men det rekommenderade limmet ifrån Casco är Cascol Winter..

Spånskruv bör väl vara en typ 4.2x55..

https://www.casco.se/sv/limma/traelim/casco-cascol-winter.html
https://www.bauhaus.se/spanskiveskruv-4-2x55-500st-fp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.