M@ZE: Nix. Spånskivorna skulle ju definitvit kunna vara en orsak till. Upplever föräldrahemmet som tystare och det hadde gips plus isolering i väggarna
 
man upphörs aldrig att förvånas över folks överskattning av isolering i väggar angående ljudisolerinsgförmåga...

Det som ljudisolerar är täthet, massa och avstånd. Enklare än så blir det inte... Isolering absorberar ljud till största delen inte isolerar bort det.. Det är en markant skillnad...

2 gipsskivor a 13 mm gör mer nytta 2 m isolering...

Sluta överskatta isoleringens ljudisolerande förmåga
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Mrz .. det var ett konstigt påhopp måste jag säga. Det var nog mer en diskution om vad som är bäst i isoleringsväg (dämpningsväg). Med andra ord .. olika material dämpar olika mycket, så det var mer ett kreativt försök till att få råd om det finns annat än isover isolering man kan använda bland annat.

1 sak är ju själva ljudet när du är i rummet, det andra är ju själva ljudet om du bankar lite på väggen .. alltså låter burkigt och ihåligt (fast det skall vara enkelt att skruva upp saker och ting). Jag tror vi är ute efter en lösning till båda sakerna så gott det går.

Så varför bli så upprörd över detta .. dela gärna med dig med nått konstruktivt istället .. det vore snällare.
 
Mikael_L
Jag har hört att sågspån ska ljudisolera bättre än glas/stenull.
Det ligger väl i mr Zs linje, att tyngre material dämpar bättre.

Sågspån är väl ganska billigt också, men besvärligt att jobba med, hur fyller man en vägg med sågspån t.ex. :D
 
Hmmm, jag skulle inte vilja ha sågspån i mina väggar med tanke på brandrisken....

Jag har f.ö. OSB + gips + isolering (70-125 mm) och tillsammans med riktigt massiva innerdörrar med gummilister så tycker jag att det ljudisolerar riktigt bra!
 
Jag får ursäkta om jag trampade lite över emd mitt senaste inlägg.... Jag skyller på att jag hade en dålig dag.... ::)

sågspån är inte heller det direkt ljuddämpande.. .Trä är ganska värdelöst överhuvudtaget då det har en knepig täthet osv...

Och visst isloeringen hjälper till att öka den totala ljudisoleringen men inte så mycket man kan tro. 1/3 del av utrymmet behöver isoleras för att nå maximaleffekt. Samtigt skall man inte underskatta "upplevelsen" heller.

Betong är överlägset bäst om vi pratar byggmaterial alt tegel är klockrent. Nu är detta kanske ingen enkel match att brotta in en form för att gjuta en mellanvägg i en bostad direkt därför väljer man det nästbäst gips som är både billigt och ett relativt bra väggmaterial ur massor av hänseenden.

Sen är det inte bara väggen som bestämmer utan efterklangstid och massa sånna saker ställer till med bekymmer. Detta behöver man i 99 fal av hundra inte ens fundera på om man nu inte skall bygga sig ett rum för just ljud tex hemambio eller studio eller kanske tom ett litet Hifi-nörd hörn där man kan avnjuta en och annan gammal stenkaka:)

Många väljer att pilla i osb, spån, kryssfaner eller råspont för att lättare kunna montera inredning och dylikt på sina väggar. Detta är ett val man gör då ljudisoleringsförmågan på väggen nu blir sämre men den praktiska användningen av väggen ökar vilket oftast är den styrande parametern. (näst efter pris och själva avskiljningen )

Men för att återgå till isoleringen i väggen som sådan. Så suger den upp de inre resonanserna i lådan man har och egentligen inget annat. iofs kan man knöla in markskiva eller annan tungisolering i väggen för att öka den totala tyngden men det är helt meningslöst anser jag att ta till detta grepp i framförallt enfamiljshus då det är betydligt billigare och synnerligen enklare att bestycka väggen med 3 lager gips och nå samma resultat. Markskivan kan tillämpas i lokaler med högre ljudbelastning än de interna ljud man skapar med tal och apparater.. Med undantag för stereo och andra högtalar baserade ljudalstrande ting...

Många kan iofs i dag få problem med subwoofers och dylikt i hemmabions ålder. Detta avhjälper man med grepp rumsakustiska åtgärder och här är isoleringen synnerligen effektiv... Tänk dig en PET-flaska, den har en resonansfrekvens runt 200 Hz nånstans dvs som en oktav lägre än det ljud du hör när du lyfter på telefon... Den funkar ju som en orgelpipa... fyller man denna med isolering så äter den upp en viss mängd ljud i 200 Hz läget... nä nu slutar jag för det här kan bli en uppsats som bara blir lång och allmänt svamlig....

Men jag hoppas att jag har förtydlgat något iaf...



 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.