Håller på med innerväggarna på övervåningen, jag kör 45*70 reglar och sen 12mm spån och 13mm gips utanpå, räcker det med 12mm spån eller skall man gå på 16mm ?

Ända är ju att väggarna blir ganska tjocka, men vill ha spån som ett material som det skall vara lättare att sätta upp tavlor osv i. Sen även få lite dämpning av ljud och lite med stumt ljud är ju inte heller helt fel. Nått jag ångrar att vi inte valde till på undervåningen.

Är det en bra idé eller vad säger ni ?
 
Visst är det en bra idé!

Jag hade dock personligen valt OSB eller ännu hellre Plyfaskivor eftersom skruv/spik "drar" sämre i spånet sen vet jag inte vilken/vilka sorts lim som spåntillverkarna använder sig av idag....
 
Ett tips är att limma och skruva spånskivorna mot träreglarna, så får du fantastiskt stumma och trevliga väggar. Fördelen med lim är man kan justera krokiga reglar genom att sätta dessa i spänn medans limmet torkar.
Tipset från snickare, så det är inget "hemvävt". Har anammat detta i hela huset.

Tänk på att många tillverkare av innerdörrar även har 118mm tjocka karmar. Det blir betydligt snyggare än 95-karm + smyg.

Det är kvalitetsskillnad på spånskivor i olika prisklasser.
 
Är OSB betydligt bättre i det här avseendet eller ?

Är dom raka och fina osv .. har hört att en del plywood kan vara skevt och så.
 
Ja!

Inte är det skevt, då har skivorna förvarats/hanterats fel! Nackdelen med OSB är att du kommer att få fingrarna fulla med flis/stickor..... :p så OM jag nånsin bygger ett hus till så blir det med plywood :D
 
Vi har 12mm spån under gipsen och det räcker för att fästa det mesta till belåtenhet, men det är klart att plyfa eller OSB är bättre om man skall hänga upp tunga saker -typ en 42 tums plasma...

Vi har limmat och skruvat/spikat spånet.

Hmmm....angående plyfans krokighet så brukar de se både krokiga och hängiga ut på Beijer här i stan iaf.

Om du ska sätta spån så fick jag tipset att man inte bör vänta allt för länge innan man sätter igen den andra sidan av väggen pga att spånskivorna slår sig och gör reglarna buktande.
 
Jag har bara singel spån här och den är enbart skruvad. Detta ska fixas vid första renovering. Antingen har de slarvat med isoleringen i vissa innerväggar eller också är det spånet som rör sig men ljuddämpningen är obefintlig. Planen är att öppna vissa väggar coh fylla dem med siolering om det behövs och sen limma och sruva spånet och sen gå på med ett lager gips
 
Jesca_j skrev:
...Om du ska sätta spån så fick jag tipset att man inte bör vänta allt för länge innan man sätter igen den andra sidan av väggen pga att spånskivorna slår sig och gör reglarna buktande.
Det tipset blev jag varse om försent ,när jag skulle testa på en vägg med 120mm-reglar. Spånplattan fick efter hand högre fuktkvot och krökte dessa massiva reglar med 15mm på mitten. Som tur var kunde vi ta det lungt och efter ett halvår hade den väggen rättat till sig. Det omvända går som sagt att använda för att göra en krokig regel rak.
 
Jag har bara singel spån här och den är enbart skruvad. Detta ska fixas vid första renovering. Antingen har de slarvat med isoleringen i vissa innerväggar eller också är det spånet som rör sig men ljuddämpningen är obefintlig. Planen är att öppna vissa väggar coh fylla dem med siolering om det behövs och sen limma och sruva spånet och sen gå på med ett lager gips
Behöver man även limma plywood om man väljer att köra med det eller är det bara spånet som man limmar ?

Finns det inget bättre material att ljuddämpa med inuti väggen än isover isolering ? borde ju finnas massor av andra material (dämpningsmattor) som man kan lägga inuti väggen eller ?
 
Problemet är väl bara priset på dämpningsmattor. tror att isolering har bra pris/prestanda förhållande här. Dock funderar jag på om det är nån skillnad på glas och stenull i detta perspektiv
 
ByggaNytt skrev:
Ja!

Inte är det skevt, då har skivorna förvarats/hanterats fel! Nackdelen med OSB är att du kommer att få fingrarna fulla med flis/stickor..... :p så OM jag nånsin bygger ett hus till så blir det med plywood :D
Det kanske är billigare att göra en annan investering för att hantera flisorna? Min nya favorit:

http://katalog.skydda.se/webspeed/k...mp;dokid=wc77336&katnr=2&katsektnr=41
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.