Övervåningens golvyta mäter ca 6x6m och bjäklaget består av 220x45mm virke med CC60cm. Dessa är inte fullängd 6m utan skarvade enligt bild nedan.
Är det nödvändigt att bygga kattvind på vår nya utbyggnad eller kan vi utnyttja full bredd på rummet utan att behöva stadga upp för bjälklagets skull? Finns det risk att golvet kommer svaja/svikta/gunga om vi inte gör detta?

I dagsläget
bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nödvändigt att göra liknande?
bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är bjälklaget 6m fribärande? Finns det ingen innervägg under bjälklaget?
 
Jag kan inte dessa uttryck men bjälklaget har inget stöd underifrån på ytan som är 6x6m. Ingen planerad innervägg på undervåningen där det blir vardagsrum.
 
Sex meter är för långt för 220x45. Vet om en som fick beräknad det till att han skulle ha ungefär 300 Kerto när det var fem meter spännvidd.
 
Är det ett nybygge eller en ombyggnad? Är det tänkt att vara en övervåning så måste ju rimligen den som ritat huset haft detta med i tankarna. 220x45 fribärande på 6m är nog bara att glömma.
 
6 meter fribärande blir för svajigt att gå på. Det fungerar inte. Är den där ytan verkligen tänkt som boendeyta eller är det bara en kallvind?
 
Ja, hur har den konstruktionen kommit till?
 
Du behöver inte bygga kattvind, det räcker med "hängande stolpar" så som du visar på bild 2.
Alternativen är byta ut bjälklaget eller att lägga en balk under.
 
Ser jag fel, eller är högbenen också skarvade?
Där sitter ett par brädlappar på varje högben i alla fall.
 
Är det vanligt att man hänger upp bjälklaget i överramen på takstolen? Isf lär man väl ha en avväxlingbalk över hela bjälklaget som man får hänga upp varannan golvbjälke.
 
Lite svar på era frågor, har inte hunnit kolla under helgen.
Mattiaz skrev:
Det är en utbyggnad på befintligt hus, ett gammalt torp vi bygger ut och renoverar. Det är absolut tänkt som övervåning redan från första början och så har även den som ritat utbyggnaden tänkt. Det har även varit bestämt att det ska vara kattvind eller "hängande stolpar" i planeringsskedet men jag ville ändå ställa frågan då det kanske fanns någon annan smart lösning på det för att inte stjäla så mycket utrymme.
andersmc skrev:
Ytan är tänkt som boendeyta. Det är ett större utrymme till vänster som inte syns i bild.
hempularen skrev:
Utbyggnad av befintligt hus, ett gammalt torp.
haavard skrev:
Ok, precis som jag trodde. Att byta ut är inte att tänka på, då fortsätter vi som det var tänkt från allra första början.
KnockOnWood skrev:
Nej dom är inte skarvade.
 
Stödben måste det nog vara....kan inte takstolstillverkaren hjälpa dej med ev förstärkningar och mått på stödbenen...själv hade jag nog limmat och spikat plywood på båda sidorna av underramen och satt ca 900mm höga stödben.....
 
Jag skulle inte bygga en övervåning på ett skarvat bjälklag utan en ordentlig avväxling under eller över som "hanterar" skarven. Det skall också tilläggas att åtgärden torde vara lov och anmälningspliktig.
 
Lånar tråden liten.
Har ett gammalt trähus med stor övervåning.
Långspännvidd på övervåningen utan någon bärande vägg under.

Idag tog jag bort en mellanvögg mitt på övervåningen.
Denna var inte bärande då likt ts ligger långa balkar i taket som taket ligger på.

Väggen sätt väldigt enkelt med klena reglar.
De satt inte i spänn några låg inte ens emot varken tak eller golv.

Men nu när den är nere tycker jag golvet sviktar rejält när man går på det.

Kan det vara då att golvet hängt i den Väggen?
 
Känns långsökt tycker jag. Det är nog snarare en konsekvens av att du nu kan gå på den känsligaste punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.