Det kan säkert ligga i storleksordningen några 10-tals upp mot några hundra uA. Där det första gäller vid kulohöljen och det senare direkt mot fas och i strumplästen på ett betonggolv tex.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vid tiden då jag jobbade som elektriker så har jag varit på 3st olika ställen och bytt ut strömförande kablar
som kunden fått sig en kyss av, vid tillfällen då jag mätt så har det pendlat mellan 120-220V

I detta fallet så handlar det om någon form av krypström men oavsett vad så skall en kabel aldrig leda någon spänning på ytterhöljet enstaka volt för i slutändan så kan man få ett ordentligt genomslag.
Det är därför man i nutidens kulo kör med en sk "pus-fläta".

Anledningen till detta fenomenet på de gamla kulokablarna(ofta med bockade hörn) torkat ut i innehöljet då detta innehåller en form av papp som med tidens tand vittrar sönder pga varmgång osv, gäller även innehöljet även fast det är av plast. Väggar i husen rör sig millimeter hit och dit mellan sommar och vintertid och därför får man bristningar i innerhöljet som sedan slår ut i metallen. En sund rekomendation är att byta elen efter 30 år.

Det finns säkert fler begåvade själar som varit ute som elektriker och hittat på samma fenomen.

norrbottenstorpet skrev:
Har du någon fakta bakom ditt påstående eller är det ditt tyckande?
 
Laths skrev:
En sund rekomendation är att byta elen efter 30 år.
Det är nog tveksamt om du kommer få medhåll av någon här att det är sunt att byta ut alla elinstallationer i Sverige som är utförda före 1983.
 
Ta o byt om du ändå ska göra om, ser ut som du är på väg att måla? riv bort kabeln innan så får du de övermåltat på en gång. Kostar inte många kronor att få de där bytt om man inte gör de själv. De tar max 2 timmar med utkörningstid m.m så du betalar en timme med rotavdraget plus matrial kan vara värt om man är osäker på elen.
 
Jag hade faktiskt inte tänkt måla, tejpen är för att inte komma åt tåtarna på baksidan av dosan, däremot ska väggen med betongglas ev. bort inom ett år, så min plan nu är att låta kulon sitta kvar tills vi vet mer om väggens framtid.
 
  • Gilla
sa_mmy88
  • Laddar…
Låter konstigt att man ska byta något efter en viss tid som man kan besiktiga okulärt och med mätningar bara för att.

Vissa kabeltyper är ju olämpliga, vilket man vet erfarenhetsmässigt, liksom de platta anslutningsdonen i metall t.ex., och då är det bara att byta snarast eller frånkoppla.
 
Jag känner bara till en relevant faktor som påverkar livslängden på PVC-isolerad kabel - värme (om man bortser från annan yttre påverkan). Ålder i sig vet jag inte - då måste man nog räkna in någon form av påverkan från miljön.
 
Helt vansinnigt att påstå byte efter trettio år för tex kablar. Den PVC som fanns i äldre kablar har nog ingen bestämd livslängd som begränsar. Vissa typer kan säkert hittas arkeologiskt om några tusen år som nya.
 
Blev till att byta då plåtmanteln var svår att skala och skadade en av ledarna. Fick ta bort mer än jag tänkt och kabeln räckte istället inte fram. Lika bra. Nu sitter där en ny hela vägen tillbaka in i väggdosan med nytt lock med kabelinlopp. Tack för hjälp!

Kompletterar inlägget:
Jo det var fin "modern" isolering, antagligen pvc, innanför plåtmanteln. För statistikens skull.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tror snarare dagens kablar är sämre än vad som fanns förr även om de troligen var mer giftiga.

Om inte jag har fel så la man ner nya kablar i Malmötrakten för en del år sedan och stötte då på några gamla onyttjade kablar. Man testade dessa för skojskull och de visade sig att de var bättre än de helt nya man la ner. Och de hade legat i backen i många år!

Jag ränner ofta i äldre hur och det enda stället man egentligen kan se något slitage på kablar är just av värme i tex armaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.