Gör om lite i köket och skulle flytta ett uttag några cm åt sidan. Det lossnade lite färgflagor från den inkommande ledningen som då visade sig vara en gammal kulo med plåthölje. Jag är alltid noga/nojjig med el och eftersom jag böjt omkring på ledningen så testade jag med en testmejsel på den synliga plåten och den lös givetvis.
Hittade någon gammal tråd här som indikerade att detta inte behövde vara någon fara, utan att det kunde vara pga kapacitiv koppling, dvs helt normalt.
Jag känner mig dock inte helt övertygad utan tänkte nu höra med fler elkunniga här om det verkligen är normalt och ofarligt eller om det kan vara något knasigt i ledningens anslutningar. Eller om jag helt oavsett borde byta den till en EKRK. Den går utanpå väggen längs taket hela vägen, ca 2-3 m förutom de sista 15 cm där den går in i väggen till en infälld dosa = jobbigt/dyrt att byta?
Tog lite bilder för att förtydliga: (Det är väl en gammal kulo?)
elen.jpg
 
Om den är inkopplad i dosan man ser där kan man byta till ett doslock med kabelutsläpp och låta kabeln vara utanpåliggande ända till dosan, så blir det enkelt att byta.
 
Så din rekommendation är att byta kabeln?
Och bara klippa gamla kabeln längs väggytan och spackla över?
 
johanwahlberg skrev:
Så din rekommendation är att byta kabeln?
Antagligen. Isoleringen tenderar att torka på en del gamla sådana kablar, så de är inte så roliga, särskilt om de inte har fått ligga still. Fast det går väl att undersöka hur det ser ut i uttaget och i dosan.


johanwahlberg skrev:
Och bara klippa gamla kabeln längs väggytan och spackla över?
Framför allt se till att den kopplas ur ordentligt från dosan. Sedan dra bort den om det går (antagligen inte), annars som du säger.
 
Att testmejseln lyser är helt normalt och ofrånkomligt vid några meter kabel. Är den med plastisolering för ledarna är det heller inget problem med åldring. Enda som är skäl för byte är om metallmanteln knäckts någonstans och så om man tycker av estetiska skäl förstås.
 
Så det är alltså den kapacitiva kopplingen som spökar?
Beror det på att det bildas ett elektriskt fält (typ en kondensator) mellan fasen och plåten, över isoleringen? Eller beror det på inducerad spänning i plåten från fasens magnetfält?
 
Troligen kapacitivt.
 
Hade jag varit dig så hade jag bytit den när du ändå är igång. Många glömmer att el är en färskvara och det är väldigt vanligt att de gamla kulo-ledningarna med grått hölje är strömförande.

johanwahlberg skrev:
Gör om lite i köket och skulle flytta ett uttag några cm åt sidan. Det lossnade lite färgflagor från den inkommande ledningen som då visade sig vara en gammal kulo med plåthölje. Jag är alltid noga/nojjig med el och eftersom jag böjt omkring på ledningen så testade jag med en testmejsel på den synliga plåten och den lös givetvis.
Hittade någon gammal tråd här som indikerade att detta inte behövde vara någon fara, utan att det kunde vara pga kapacitiv koppling, dvs helt normalt.
Jag känner mig dock inte helt övertygad utan tänkte nu höra med fler elkunniga här om det verkligen är normalt och ofarligt eller om det kan vara något knasigt i ledningens anslutningar. Eller om jag helt oavsett borde byta den till en EKRK. Den går utanpå väggen längs taket hela vägen, ca 2-3 m förutom de sista 15 cm där den går in i väggen till en infälld dosa = jobbigt/dyrt att byta?
Tog lite bilder för att förtydliga: (Det är väl en gammal kulo?)
[bild]
 
Laths skrev:
Hade jag varit dig så hade jag bytit den när du ändå är igång. Många glömmer att el är en färskvara och det är väldigt vanligt att de gamla kulo-ledningarna med grått hölje är strömförande.
Har du någon fakta bakom ditt påstående eller är det ditt tyckande?
 
Laths skrev:
och det är väldigt vanligt att de gamla kulo-ledningarna med grått hölje är strömförande.
Japp, det är oftast det som är avsikten med dom... ;):D
 
  • Gilla
Flöjten5 och 2 till
  • Laddar…
Är testmejseln en sån där med metallbleck i änden som du sätter fingret på? Isåfall borde
väl inte den kunna lysa om det rör sig om en "kapacitiv koppling"?
Funktionen i mejseln är väl att en glimlampa i serie med ett motstånd
kopplas till jord (via dig) när du tar på metallblecket, och är det då
kapacitiv spänning så borde väl inte den vara tillräckligt stor för att
få lampan i mejseln att lysa?

Rätta mig gärna om jag har fel, har aldrig använt en testmejsel själv nämligen :D
 
Jo det är den kapacitiva kopplingen som får sådana testmejslar med glimlampa att lysa mot kulohöljet. Absolut inget konstigt med det.
 
Okej, där ser man.
 
GK100 skrev:
Jo det är den kapacitiva kopplingen som får sådana testmejslar med glimlampa att lysa mot kulohöljet. Absolut inget konstigt med det.
Har du någon uppfattning om hur många uA som krävs för att en sådan lampa ska lysa så det syns?
 
Precis, en sån mejsel är det. Jag får dock typ 0,1 V mellan höljet och jordpiggen på uttaget. Hur kan 0,1 V orka igenom motståndet och få glimlampan att lysa? Vet inte vad det är för motstånd men det måste ju vara tillräckligt stort för att inte riskera användarens säkerhet vid test direkt mot 230v fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.