Hej,
Jag har ett gammalt hus med gamla kopplingsdosor av plåt med stålrör som går mellan dosorna. Jag har nu upptäckt att de gamla rören och dosorna är strömsatta, dvs jag kan mäta spänning mellan nollan och dosorna/rören (ca 50 v). Mellan fas och rör är det ca 150 v.
Skulle verkligen uppskatta om någon kunde tipsa mig om vad detta beror på och framförallt hur jag går till väga för att hitta felet. Jag funderar på om det kan ligga någon gammal ledning med avskalat hölje?? ... men jag fattar isåfall inte vat 50 resp. 150 v kommer ifrån ???

Alla tips och idéer mottages tacksamt.
Mvh
Peter Lundkvist
 
Du behöver dra om elledningarna, byta till plast exempelvis FK, EXK.
I annat fall får du megga dig till felet genom att sektionera upp den felaktiga gruppen.
 
Mät mellan metalldosan och nån form av jord, antingen jordat uttag eller ett vattenrör. Har du spänning då så lossa säkringen för den grupp som går till dosan.
Försvinner det inte då så får du ta en säkring i taget tills spänningen försvinner.

Det behöver ju inte vara den gruppen som går till dosan, metallrören kan ju ligga i mot varandra i centralen och leda över till flera grupper.

Har varit med om detta oxå, då var det en regel spikad rätt i genom ett metallrör och spiken skalade av fasen och ledde över till metallröret.

Är det gamla kablar i rören så är det nog dags att byta överallt OCH installera JFB!
 
Vad mäter du med? En högohmig multimeter? Då kan du mycket väl mäta upp dessa spänningar som uppstår pga kapacitiv koppling. Om du lägger på en belastning mellan rör och nolla, t.ex en 15W lampa, så kommer du nog att mäta upp 0V över den. Gör inte denna mätning mellan fas och rör...röret blir strömförande.
 
Tack för svar. Jag är dock ingen elektriker så jag är lite obekant med termonologin. Vad betyder FK, EXK och JFB?
 
FK = en sorts kabel.
EXK = en annan sorts kabel
JFB = jordfelsbrytare.

Gör som Bo Siltberg beskriver. Om du då inte får något utslag kan du somna om ifall anläggningen i övrigt ser bra ut. Det måste inte vara något fel.

Erik
 
Hej igen,
Jag försökte göra testet som Bo Siltberg rekommenderade. Jag kopplade en 10W lampa mellan röret och nollan. Lampan lyser ej. Kan jag tolka detta som att spänningen trots allt är ok? Bo hävdar att man mycket väl mäta upp dessa spänningar som uppstår pga "kapacitiv koppling".
För övrigt: Vad betyder "kapacitiv koppling"?

Mvh
Peter Lundkvist
 
Två ledare som ligger intill varandra kommer att inducera spänningar i varandra genom de elektriska fält som omger dem.
 
Två ledare som ligger intill varandra kommer att inducera spänningar i varandra genom de elektriska fält som omger dem.
Fast, med de avstånd vi talar om här, med mycket svaga strömmar, dvs ofarligt.

Inducerad spänning mellan två stora kraftledningar är dock inget att leka med!
 
Tror knappast att TS har några kraftledningar dragna i sina kopplingsdosor.. :)
 
midas66 skrev:
Hej igen,
Jag försökte göra testet som Bo Siltberg rekommenderade. Jag kopplade en 10W lampa mellan röret och nollan. Lampan lyser ej. Kan jag tolka detta som att spänningen trots allt är ok? Bo hävdar att man mycket väl mäta upp dessa spänningar som uppstår pga "kapacitiv koppling".
För övrigt: Vad betyder "kapacitiv koppling"?

Mvh
Peter Lundkvist
Troligen är allt ok. Vill du vara säker så kopplar du lampan mellan röret och nollan samtidigt som du mäter med multimetern mellan röret och nollan. Skulle du då få någon nämnvärd spänning kan det vara skäl att misstänka fel.

Erik
 
Om det inte är plastkabel är inte allt ok och du gör klokt i att börja räkna på att byta det innan något händer.
 
håller med ovanstående. Kanske inte är farligt nu men kan bli det skulle rekomendera att byta kablar
 
Jag gjorde som Bo och Erik rekommenderade. Jag kopplade en 10W lampa mellan röret och nollan. Lampan lyser ej. Samtidigt mätte jag spänningen mellan röret och nollan som då visade noll.
Kablarna som ligger i järnrören är av plast.
Betyder allt detta att jag kan sluta oroa mig eller måste jag byta ut alla järnrör och dosor i huset? Ett gigantiskt jobb :(
Hälsningar
Peter
 
Du skulle behöva kolla upp detta. En elektriker skulle isolationsprova mellan ledarna och rören. Det du absolut bör göra är att installera en JFB. Hur akut detta är beror väl på hur berörbara dessa metallrör är. Dom ligger väl inte alla synliga utanpå väggarna??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.