B
grundfärg. funkar om väljer rätt sort.
en del är mest lacknafta, lite olja och pigment(plus andra ämnen)
 
John J skrev:
Om grundoljan är bättre skulle jag vilja veta varför den är det.
Grundoljan innehåller fungicider som motverkar röta och lacknafta som gör oljan tunnflytande så den suger in i träet .
Men literpriset för lacknaftan blir väldigt högt när man köper den utspädd med olja.
 
J
imported_Benno skrev:
Grundoljan innehåller fungicider som motverkar röta och lacknafta som gör oljan tunnflytande så den suger in i träet .
Men literpriset för lacknaftan blir väldigt högt när man köper den utspädd med olja.

Låter som att det blir bra mycket bättre och billigare om jag själv blandar oljefärg med lite rå linolja, lacknafta och lite Bensaltensid?
 
Säger inte emot dig John men personligen betalar jag nog hellre 25kr litern för färdig grundfärg än att blanda ngn egen "häxbrygd"
Trots allt borde det finnas en orsak att tillverkarna rekomenderar ett lager med billig grundfärg stället för ett lager med utspädd dyr täckfärg?
 
imported_Benno skrev:
Grundoljan innehåller fungicider som motverkar röta
Vilken grundolja?????? vill ha fungicider!!!!
gaia
 
gaia skrev:
Vilken grundolja?????? vill ha fungicider!!!!
gaia
Kinesisk träolja,finfina grejor men dyrt:D
 
John J skrev:
Låter som att det blir bra mycket bättre och billigare om jag själv blandar oljefärg med lite rå linolja, lacknafta och lite Bensaltensid?
Det kan mycket väl fungera MEN, när man väl får problem så kan det vara struligt då färgtillverkarens garantier inte gäller om man gjort några egna påhitt PLUS att om man inte gjort det utan använt rätt grundfärg så ska både grundfärg och täckfärg vara ett visst antal my. Rätt tjocklek med andra ord.
 
J
robin_färghandlare skrev:
Det kan mycket väl fungera MEN, när man väl får problem så kan det vara struligt då färgtillverkarens garantier inte gäller om man gjort några egna påhitt PLUS att om man inte gjort det utan använt rätt grundfärg så ska både grundfärg och täckfärg vara ett visst antal my. Rätt tjocklek med andra ord.
Hehe när har en färgtillverkarens garantier gällt?

Ena året så rekommenderar de det ena märket och oljefärg, nästa år annat märke och någon plastfärg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.