S
En del av vattnet när du duschar rinner genom fogarna, tanken är att det då ska rinna på tätskiktet mot brunn.

I det här fallet kanske du har en grop under flytspacklet, där kommer vatten samlas med näst intill obefintlig chans att någonsin torka.
 
Det beror väl lite på hur illa det är med fallet också. Om man tänker sig att "gropen" bara är typ 1mm djup. Så är detta visserligen fel, men inte jätteallvarligt. Det vatten som hamnar i gropen kommer då att torka ut genom att det sugs upp i fixet, och flyttar sig som fukt. Men det innebär givetvis att fuktbelastningen mot tätskiktet blir mer långvarig där det är bakfall.
 
Det är alltid 100 rf i fixet i ett badrum om man duschar mer än var 4:e månad. sen tror jag inte på att vatten rinner mot brunn under/i fixet det är nog ganska fixerat där.
håller med om att fallet skall kontrolleras före tätskiktet men tror inte det påverkar fukten nämnvärt.
 
R
Till TS, det var en annan kille på forumet som hade en liknande tråd om detta för nån vecka sen, tråden hette något med "spackling av tak, hur bra blev det". I den tråden så gjorde plattsättaren på samma sätt så detta är kanske mer vanligt än vad man tror med att plåstra om en felaktig lutning på golvet i efterhand.

Finns de någon som har en länk eller liknande där man kan se en film eller foton på hur vatten rör sig bakom klinkers och kakel?
 
Vid 100 % täckning av plattorna så kan det inte rinna vatten på tätskiktet.
Fixet suger vatten från omgivningen och från blöta fogar, hur pass mycket vattnet rör sig under tätskiktet vet jag inte men det borde inte vara mycket? Det som blir blött fortsätter förmodligen att vara det och fixet i ytterkant av det fuktiga fuktas väl samtidigt som det kanske torkar / avdunstar en aning?
Har dålig koll så jag bara gissar...

Men det är så klart fel det som dina hantverkare har gjort, dessutom tror jag dom använt flytspackel vilket är helt fel, ska man "fuska " så ska man använda fix ( kan iof vara utomhusflyt som nog skulle funka bättre.
 
R
Men någon gång måste ju fixet och fogarna bli mättade på fukt, dvs om man har ett litet badrum som används av flera personer efter varann som sprutar vatten på golvet. Vad händer isåfall?
 
Då lägger sig vatten synligt ovanpå plattorna, och antingen rinner mot brunnen, ellr stannar i en grop om det är bakfall.

Men som nino påpekade så är det helt fel om det är flytspackel. Flytspackel är inte avsett att utsättas för fukt under långa tider. Fast det beror som sagt på vilken typ av spackel det gäller.

De flesta flytspackel är "självtorkande", de absorberar kemiskt det vatten som ingår i blandningen vid spackling (ger kort torktid). Men den processen måste avstanna, dvs. det får inte tillföras mycket mer vatten än det som ingår i blandningen. Exakt vad som händer ifall det utsätts för överskott av vatten vet jag inte, men jag har hört att vissa typer blir sköra, och kan tom. svälla.
 
Det är kakelfix enligt hantverkaren, lite otydligt då han som är här för tillfället är polack och således ej kan svenska. Projektledaren skall komma innan 08 för en avstämning. Är det lika allvarligt även om det kakelfix? Lite svårt att förstå polacken men jag tolkade det som att det bara var en sista detalj för att få perfekt fall...låter ju oavsett fel....
 
Beror väl lite på hur mycket det är... Ska man tex lägga mosaik i duschhörnan så bör man spackla lite först så man får bort kanten vid brunnsmanschetten.
Är det någon mm så borde det inte vara någon fara även om det inte är helt rätt, är det cm så...
Be projektledaren fastställa att det är fix och inte flyt, be kanske även om att få det på papper mail eller sms
De flesta flyten är fuktskadestabila de klarar mao att bli blöta och torkas ut och får då tillbaka sin tekniska funktion, me dom klarar inte att ligga i fukt konstant
 
Nu pratade jag med hantverkaren över telefon, nu lät det helt plötsligt om att det inte är fallet man åtgärdat utan några eventuella "ojämnheter", vad nu detta innebär. Han kommer hit snart och kikar..vet dock inte hur jag ska hantera detta..
 
Redigerat:
R
Fråga om polacken fått sitt tätskiktscertifikat i Sverige. Han kanske jobbar utan cerifikat men under "uppsyn" av en person som är certad. En polack som är här tillfälligt är billigare arbetskraft för firman såklart och mer I fickan till firman.

Jag pratade med Jafo och de sa samma sak som Nino, vatten rinner inte på tätskiktet till brunnen, fix och fog suger istället åt sig allt vatten och sen blir det kvar där. Att få fix och fog att torka ut skulle ta hela 6 månader! Om man då använder duschen dagligdags torkar aldrig fix och fog ut.
 
BKR håller iof kurser på polska bla så det behöver ju inte betyda att han inte är behörig
 
SueCia skrev:
rinna på tätskiktet mot brunn.
Det finns inget utrymme för vattnet att rinna i fixet. Det samlas som fukt.
 
R
nino skrev:
BKR håller iof kurser på polska bla så det behöver ju inte betyda att han inte är behörig
ok, vad kostar en utbildning?
 
Vet ej på rak arm, står på BKRs hemsida tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.