Vi håller på att renovera vårt badrum och allt har hittills gått väldigt smidigt med våra. Idag ser det ut som att våra byggare lagt spackel (eller något annat?) rakt över golvet. Det ser nästan ut som att de försökt "rätta till" ett dåligt fall eller liknande. Någon bättre vetande som förstår vad de gjort samt om det är en "ok" lösning? Ska även fråga byggarna imorgon men tänkte att det kunde vara skönt att ha lite kött på benen till dess. Bifogar en bild nedan

Tack på förhand

IMG_2386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är fel...

Om det är flytspackel så ska tätskiktet ligga över och inte under.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Frågan är ju om det är flytspackel...jag kan tyvärr i princip ingenting om sådant här men materialet känns lite "sandigt" vilket gör att jag tänker antingen kakelfix eller spackel men jag kan vara ute och cykla..

Finns det någon vettig förklaring till att de ska göra så här?
 
S
det enda som skall vara på på är fix när du har plattorna där och sedan fog. ingen annan sorts bruk. inte spackel. inte någon fix för att ha som spackel
 
trabord123 skrev:
Frågan är ju om det är flytspackel...jag kan tyvärr i princip ingenting om sådant här men materialet känns lite "sandigt" vilket gör att jag tänker antingen kakelfix eller spackel men jag kan vara ute och cykla..

Finns det någon vettig förklaring till att de ska göra så här?
Bakfall men det är 100% fel.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Troligen är fallet mot brunnen felaktig. Detta har man upptäckt efter det att man applicerat tätskikt. Detta försöker man råda bot på genom att flytspackla och det är fel! Du kommer i princip alltid ha en vattenansamling under detta flytspackel vilket belastar tätskiktet för mycket.

Här får man göra om och rätt.......sorry!
 
Så de bör riva upp allt och göra om flytspacklingen och tätskikt?
 
Jepp.
 
S
trabord123 skrev:
Så de bör riva upp allt och göra om flytspacklingen och tätskikt?
jo, fall och sådant skall vara klart innan tätskikt
 
SBH skrev:
jo, fall och sådant skall vara klart innan tätskikt
Tragiskt..vi valde ändå ansedda byggare och absolut inte de billigaste...Det finns alltså ingen annan möjlig förklaring eller annan lösning än att riva upp allt? Lägga nytt tätskikt på de gamla?
 
S
trabord123 skrev:
Tragiskt..vi valde ändå ansedda byggare och absolut inte de billigaste...Det finns alltså ingen annan möjlig förklaring eller annan lösning än att riva upp allt? Lägga nytt tätskikt på de gamla?
nepp inte dubbla tätskikt
 
Fick ett snabbt svar av vår hantverkare som lyder "Du behöver inte vara orolig -vi jämnar ofta ut lokalt för att få ett perfekt fall innan plattsättning". Detta ska jag med andra ord inte köpa utan kräva att det görs om? Bör man en sån gång ta in en extern besiktningsman innan man kör vidare?
 
Ja, kan vara en bra lösning i detta fall.
 
Fråga varför de inte spacklar om innan de tätskiktar...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur svårt ska det vara för folk att kolla fallet innan man monterar tätskiktet. Snack om onödigt.
 
  • Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.