Ok då är jag med
Vad är det för styrning till poolen från FV-centralen du nämner i en tråd?
 
wrang wrang skrev:
Ok då är jag med
Vad är det för styrning till poolen från FV-centralen du nämner i en tråd?
Till Danfoss centralen finns ett pool-kitt man byter 2 rör mot 2 nya med ett T så man får FV ner till en värmeväxlare, reglering sker på returen med ett termostat som har en bulb i utgående brine.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Vad har du för FV-central? Fabrikat / modell nr?
 
  • Närbild av en etikett på en Alfa Laval Mini Eco3 värmeväxlare med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlarsystem Alfa Laval Mini Eco3 med kopparledningar, mätare och elektroniska styrenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Till Danfoss centralen finns ett pool-kitt man byter 2 rör mot 2 nya med ett T så man får FV ner till en värmeväxlare, reglering sker på returen med ett termostat som har en bulb i utgående brine.
Hej Leif
Kan du fota eller skriva av modell för denna reglering du har för att styra FV ut från din växlare.

F
 
Så här ser ventilen ut som reglerar fjärrvärmen så tempen till poolen så det är 40ºC 2 mm på ratten = 1º ändring. Det är perfekt reglering året runt.
Ventil för fjärrvärmereglering med mässingskropp och svart plast ratt, kopplad med kopparslinga, för temperaturjustering i pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser rören ut som man byter, dessa är för Danfoss/Redan central.
Manualsida med instruktioner och bilder på fjärrvärmereglering med rör och komponenter för Danfoss/Redan central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Tackar.
Sitter denna ventil på utgående fv från växlaren och insticks givaren i poolvattnet kretsen?
 
wrang wrang skrev:
Tackar.
Sitter denna ventil på utgående fv från växlaren och insticks givaren i poolvattnet kretsen?
Ja man reglerar alltid på den kallare sidan. Inkommande FV kan gå över 110˚ en kall vinterdag medan FV retur oftast har 30-35˚ efter växlaren. Jämför med schemat för din FV- central så ser du hur Cetaterm har gjort.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja man reglerar alltid på den kallare sidan. Inkommande FV kan gå över 110˚ en kall vinterdag medan FV retur oftast har 30-35˚ efter växlaren. Jämför med schemat för din FV- central så ser du hur Cetaterm har gjort.
Jo jag har sett vad det andra är i min central för både vv och vs
Rent praktiskt en vanlig radiator ventil med vred och extern dyk givare

är mer fundersam med koppar och klor inte funkar ihop eller har du ett dykrör som givaren är nerstucken i
 
wrang wrang skrev:
Jo jag har sett vad det andra är i min central för både vv och vs
Rent praktiskt en vanlig radiator ventil med vred och extern dyk givare

är mer fundersam med koppar och klor inte funkar ihop eller har du ett dykrör som givaren är nerstucken i
Då jag har en separat slinga med brine (vatten blandat med alkohol) vilket är samma som används för berg-värme. Denna slinga totalt 50 m matar golvvärme i uterum samt värmeväxlare till poolvattnet, så där är inget klor. I dag använder man inte klor utan en oxiderande produkt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Då jag har en separat slinga med brine (vatten blandat med alkohol) vilket är samma som används för berg-värme. Denna slinga totalt 50 m matar golvvärme i uterum samt värmeväxlare till poolvattnet, så där är inget klor. I dag använder man inte klor utan en oxiderande produkt.
jo visst används klor idag,
Vad menar du med oxiderande produkt
 
Wrang, hur har det gått för dig, fått igång värmen från FV till din pool? Hur gjorde du i så fall? Tog du du in hjälp eller körde själv?

Leif, hur gjorde du?

Har fjärrvärme i huset men noll koll på hur det ska kopplas till vår tilltänkta terrasspool. Att ta in en firma låter dyrt :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.