Var det en garderob i vägen så kan det blir svårt att öppna mer. :)

För övrigt är tråden inte aktiv sedan 1 år tillbaka. Trådskaparen har inte hört av sig mer och ingen förklaring om vilken typ av fönsterdörr han beställt.
 
Att ingen annan än Mia R har uppmärksammat att SP fönster och dörrar har kvistar/knastar,= urfrästa, tycker jag är dåligt av Er som rosar deras produkter. Ser mycket tråkigt ut efter några år när pluggarna börjar röra på sig. Finns inget sådant i Traryds fönster, som använder kärnvirket till sina bågar och karmar.
 
saturnus skrev:
Att ingen annan än Mia R har uppmärksammat att SP fönster och dörrar har kvistar/knastar,= urfrästa, tycker jag är dåligt av Er som rosar deras produkter. Ser mycket tråkigt ut efter några år när pluggarna börjar röra på sig. Finns inget sådant i Traryds fönster, som använder kärnvirket till sina bågar och karmar.
Sp fönster har inga urborrade kvistar, och ej några knaggar/kvistar på de delar som veter inåt på fönstret. Virket sorteras/scannas med en "woodeye" som kapar bort virkesbitar och vänder virket rätt innan det går in i hyvlingen samt att det sorteras manuellt.
Skjutpartiet som Mia R har köpt är inte tillverkat av SP utan av Rationell i danmark som ingår i SP/traryd/Velux koncernen.
Tillverkningsprocessen för rationell vet jag inte för den fabriken har jag inte varit i.
Trarydfönster o SP fönster görs ju på samma ställe, skulle nog bli ohållbart på en fabrik som gör 450.000 fönster/luft om året att sortera virke med knaggar till SP o utan knaggar till Traryd,
 
Glömde en sak, Det är fel på dörren som Bossehusdoktorn fått klart den går att öppna 90 grader. Garanterat fel längd på bromsen.
 
Att SP fönster är ett företag som inte håller vad de lovar har de nu bevisat. När det röda fönsterna kom, så fick vi till svar att vi fick sätta in dessa så länge, och efter ett par dagar fick jag veta av återförsäljaren att de hade lagt in en ny order, och planerd leverans skulle bli v 33, men till lade han snabbt, de lyckats få ner den till v 28- Tack sa jag, då inte bara har de förstört hela våren för mej utan nu ska de förstöra hela vår semester oxå. men tänkte det är väl lika bra, avbokade stugan vi bokat för familjen, I torsdags fick jag ett telefonsamtal, där säljaren på SP fönster menar att han aldrig sagt att de skulle komma v 28, utan det är något jag sagt till honom:mad:. vilken idiot, skulle jag som konsument sitta och tala om för dom när fönsterna levereras från Danmark. jag ifrågasätter oxå om de har Norrländskt furu i DK, och han menar att detta fraktas från norrland till DK- Inget miljötänk inom det bolaget. Någon som vet något om Rationell i DK, kvalite´, vart deras råvaror kommer i från mm, för just nu strider jag så fingrarna blöder. Kontaktat Plus, konsumentombudsmannen m fl och behöver all info jag kan få om Rationell.
Tack på förhand
Mia
 
Vi har köpt alla våra 19 fönster samt 2 dubbla fönsterdörrar från SP, och vi är verkligen supernöjda!!!
Både kvalitétsmässigt eftersom SP har mycket bättre tekniska lösningar på sina vridgångjärn och beslag
än vad konkurrenter som Elite tex. har, samt finnischen på fönstren som är helt perfekt!
Vi är även nöjda med leveransen som fungerat perfekt, samt all hjälp från deras kundservice vid hjälp
att räkna ut mått på fönsterlufter mm...
Alla kan vi ha otur emellanåt och råka ut för tråkigheter, och det är synd att dra alla produkter från ett företag
över en och samma kamm!
För oss har SP verkligen fungerat perfekt!
/F
 
Som jag skrev, så anser jag inte att detta är några SP fönster, dessa tillverkas av Rationell i DK, men jag har trotts detta köpt av SP fönster,och anser faktiskt att de ska informera om att dessa skjutportspartier inte görs på deras fabrik, utan just i DK. Sedan vet jag inte om jag kan säga att de har någon service:confused: Beställde mina fönster v 9, fick att leveransen skulle ske v 16, fick det uppskjutet till v 19, Sedan kom de efter många om och men v 21-RÖDA, fick sedan vecka 28, och sedan har de mage att påstå att de aldrig sagt v 28, utan nu är det v 34 som gäller. Hela sommaren har gått då, utan att jag fått användning för mina partier, och jag har fått vänta ett halvår på mina fönster- inte vidare snyggt jobbat av SP fönster. SÅ TILL ALLA SOM SKA BESTÄLLA STORA GLASSKJUTPORTSPARTIER- SP FÖNSTER GÖR INTE SINA EGNA UTAN DESSA GÖRS AV RATIONELL I DK, SÅ NI KAN LIKA GÄRNA VÄNDA ER TILL DANSKARNA DIREKT
 
hej. var det aluminium beklädnad eller målade trä fönster du fick?
 
Målat trä
/ Mia
 
Habo Järn och Bygg här i Jönköping, nu var det så olyckligt att samma vecka det röda partiet kom så blev han pappa, därav direktkontakten med SP, men har i dag skrivit ett mail (är så arg att det blir bara dumt på telefon) till åetrförsäjaren, att nu är det upp till honom att ha kontakten med SP fönster, för jag vill aldrig mer prata med idioten till säljare där. Så just nu strider vi om summan vi ska betala den dagen vi får några fönster- anser att det ska vara ett rejält avdrag på priset, eftersom vi fått vänta i 24 veckor- om de nu kommer v 34 som det sagt nu. Någon som vet vart man ska vända sej i frågor när det gäller betalningen?
 
Du har ju fått dina fönster och enligt konsumentlagen skall säljaren kompensera dig för sen leverans och byta ut de felmålade produkterna. Det är lätt ett göra fel men svårt att rätta till i ditt fall. Rött är en snygg färg ...
lycka till
 
Vad jag utsöker mig och isf vill säga om Bossehusdoktor (som han klagade om 70º) kan kolla ovanpå dörr där skena skjutning. Om där inte är nån stopp eller för kort skena.
Klagar kvar, så byter skena eller arm till förlänga
 
Redigerat:
Det kan bli en ganska rejäl färgskillnad på Sp:s egna produkter och de som de köper in från danmark.
Sen tycker jag väl kanske att livet inte är helt förstört bara för att partierna är röda under ett par månader.
trist det som hänt dock.
 
Gäller att skilja på leverantör och återförsäljare. Vi har också installerat SP-fönster och är supernöjda så här efteråt men det var lite strul under tiden. Ett av vardagsrumsfönstern visade sig vara "för litet" (cirka 30 cm i höjd). Det visade sig att återförsäljaren hade beställt fel (antecknade slarvigt då han var hemma hos oss och mätte upp och misstolkade antagligen sina siffror). Snickaren som installerade fönstren kontrollmätte tyvärr inte detta fönster utan upptäckte att det var förlitet efter det att han hade tagit bort det gamla (som var trasigt). Han fick göra en "träbox" mellan den gamla karmen och nya fönstret och sedan täta med skum. Så såg det ut i 8 veckor innan det nya fönstret kom. Blev dock kompenserad av återförsäljaren. Som sagt inte SP-fönsters fel utan återförsäljarens.

Förstår inte det här med färgski´llnad. Det lär ju vara samma RAL/NCS-kod eller?
 
Nej, det är ju SP fönster som ansvarar för tiden som de ska levereras, så att de skulle kommit v 19, men nu kommer v 34 anser jag är deras fel och färgfelet låg i SP fönsters dataorder gentemot Rationell i DK, så anser nog att allt strul som vi har haft är SP fönsters ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.