ja, i fallet med just denna kakelugn skulle det ju innebära problem. Dock tror jag inte att det rör sig om något kajbo eftersom det var ganska bra drag i kakelugnen, snarare kanske enstaka pinnar och sot. Hade det inte varit något drag alls hade jag öppnat murstocken på vinden utan att ens försöka rensa nerifrån.

Nu är ialllafall ytterväggen på plats igen, och jag har bara lite innertak att spika medans jag väntar på frässtål till fönsterkarmen så kanske hinner jag med ett nytt rensningsförsök snart.
 
Vi hade sotaren hemma för att rensa bort ett kajbo.

Han körde ner en lång "halvböjlig" wire, med en (10cm) kättingbit i nedre ändan.
Sedan kopplade han fast andra ändan i chucken på en trådlös borrmaskin modell större och började gasa.

Efter ett par minuter började det regna småbitar där nere och efter 25 minuter kom 30 kilo finfördelat kajbo dunsande ut på vardagsrumsgolvet.

Jag trodde för övrigt att vi hade mycket skorsten, fyra murstockar med nio eldstäder, fyra ventilationskanaler och totalt ca 115m kanal. Det finns alltid någon som är värre.

/ Fredrik
 
En sådan "kättingwire" skall jag definitivt leta efter...

"jag trodde för övrigt att vi hade mycket skorsten, fyra murstockar med nio eldstäder, fyra ventilationskanaler och totalt ca 115m kanal. Det finns alltid någon som är värre."

Jo, men det var ju hårfint... skiljer bara en kanal!
 
aof skrev:
Har man bara mätt på vilken höjd skräpet sitter så borde det vara riktigt enkelt att lyfta ut det. Samanlagt kanske det tar en dag, men det gjorde det för oss att få rent rökgångarna till bakugn och vedspis också och då är ju risken att du ändå inte fått rent efter en dags jobb.
JUst det jag skulle rycka var svårt, hur vet man är på rätt höjd och hur vet man att det inte är fullproppat hela vägen ner?
 
Hur långt ner det sitter är lätt att känna med ett lod uppifrån, sedan är det bara att mäta på skorstenen. Hur högt boet sedan är kanske blir lite svårare att veta. Hoss oss verkar de flesta börja strax ovanför golvet på ovanvåningen så det är ju inte mer än någon meter ner till anslutningen på kakelugnarna på våningen under så där hoppas jag få ner armen och kunna plocka.
 
Igår blev det ett pass med försök till rensning av rökgången. Testade först med ett lod och det verkar som om jag kom ner i höjd med anslutningen till kakelugnen. Känndes dock som om lodet landade mjukt... Därefter viftade jag runt med en lång list uppifrån och även denna nådde ner till det ställe kanalen svänger för att ansluta till kakelugnen och några pinnar kändes det inte som heller.
Jag fotograferade även alla kakelugnens kanaler nerifrån sotluckorna och de ser rena och fina ut.

Efter detta försöket testade vi att elda lite i kakelugnen och nu var det knappt något drag alls i den så uppenbarligen låg det något i rökgången som vi packat ihop...:(

Nu vet vi iallafall att det inte bara var dåligt drag i största allmänhet utan att det faktiskt är något skit i kanalen så det får bli att slå hål på murstocken och försöka tömma den. Tyvärr har vi ställt en stor lagerbokhylla på vinden som står i vägen för murstocken så det får bli vindsstädning och omorganisering först.
 
Ett alternativ är att köpa en billig webkamera och tejpa ihop den med en ficklampa, i ändan på en tiometers USB sladd. Sedan är det bara att fiska..

/ Fredrik
 
Söndagskvällen vigdes åt kakelugnen och här kommer en beskrivning av arbetet som säkert kan vara till hjälp för någon med liknande problem!

Efter att ha velat färdigt var det bara att gå upp på vinden med murarhammaren i högsta hugg. Putsen knackades ner och fogarna skrapades ur med ett dåligt stämjärn. Hade murstocken inte varit murad med kalkbruk hade det nog blivit ett rejält jobb att få hål men nu tog det cirka 45 min.

Därefter åkte den längsta armen och digitalkameran ner för att försöka se vad som orsakat det dåliga draget. Det visade sig vara lite pinnar och löv samt en massa sot och lite putsrester. Jag luckades sleva upp det mesta med en stor soppslev och det sista trycktes ner i kakelugnen. Därefter körde jag ner en slang och blåste ordentligt med kompressorn för att få ner det sista sotet. Sammanlagt tog nog rensningen en halvtimma.

Därefter var det bara att mura igen hålet. Jag valde att montera en sotlucka i hålet för att komma åt ordentligt vid sotning eller om något annat skulle täppa till igen. Detta tog ungefär en timma.

Därefter proveldade jag i kakelugnen med lite papper och nu brinner det med ett dån och rycker inte in trots öppen lucka! Nu är det bara att vänta på besiktning av sotaren och hoppas på det bästa....

Sammanlagt tog jobbet knappt tre timmar vilket är betydligt mycket mindre tid än jag lagt på att springa upp och ner på taket och försöka komma åt skräpet uppifrån utan resultat.

Ikväll blir det rengöring och fogning av kakelugnen så den blir riktigt fin!

Här kommer några bilder:
 
  • murstock1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • murstock2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • murstock3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • murstock4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M-Lundwall
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.