FlyFear skrev:
Var med om precis det igår.

En 80A servicesäkring gänga 4 som det blivit rejält med varmgång i. Det fräste och flög svetsloppor, i mörkret blev hela kapslingen upplyst av svetsningen som pågick.
När strömmen blivit bruten och jag öppnade så hade hela 35mm2 RK:n brunnit av.
Riktigt mäktigt att se, då förstår man hur farligt det är....
OT: gänga 4 är ju annars en rolig "bastard"... som borde förbjudas. Knivsäkringar med lastbrytare skall det vara om man nu skall ha 63A +.
 
Ifö skrev:
Skruven måste ju vara feldragen. Den sitter ju helt snett! Dissekera jordfelsbrytaren eller reklamera till tillverkaren (kan ju vara ett konstruktionsfel).
det kanske har gått så varmt att skruven "stuckit iväg" i sidled?
 
Du menar att plasten har smält (brunnit är kanske mer korrekt) så att skruven flyttat sig?
aspa-hasse: Försök att ta isär JFB:n och se hur det ser ut.
 
Mikael_L
Jag är ganska övertygad att innehållet i JFB'n har smält såpass att skruven numera sitter snett. Även en mycket möjlig anledning till att den inte går att vrida runt.

Ang brandfara, så visst är det riktigt dåligt när det blir så här. Men om vi ser nyktert på saken så är det mesta (all) modernt elmaterial av självslocknande typ, som undergår glödtrådstester och sånt innan det blir typgodkänt.
Så även om det ser riktigt illa ut, är det inte säkert att branden var nära.

Då tror jag hempularen's brandorsak är troligare, att om nollan tappas så kan saker på olika ställen i huset börjar brinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.